چرا کنترل هوشمند موتورخانه زیمنس:
کنترل هوشمند موتورخانه زیمنس
کیفیت محصول: این سیستم کنترل هوشمند موتورخانه طراحی و تولید کمپانی بزرگ SIEMENS می باشد. شرکت زیمنس دارای سابقه ای طولانی (بیش از 160 سال) در تولید سیستم های کنترلی است و این سیستم کنترلی یکی از پر مصرف ترین سیستم های کنترلی این شرکت می باشد. سیستم کنترل هوشمند موتورخانه یکی از روش های متداول در مدیریت مصرف انرژی در جهان محسوب می‌شود که البته این سیستم ها در کشور های توسعه یافته بصورت پیش فرض برای تمامی موتورخانه های مرکزی در نظر گفته می‌شود.

نمودار انرژی: در این سیستم کنترل هوشمند موتورخانه زیمنس نموداری تعریف گردیده است که میزان گرمایش هر ساختمان با توجه به نوع ساختمان تعریف می‌شود بدین مفهوم که در ساختمان هایی که جداره آنها عایق هستند و یا پنجره دو جداره دارند از ساختمان هایی که این امکانات را ندارند تمییز داده می‌شوند.(این نمودار در سال 2002 توسط شرکت زیمنس ارائه گردید که امروزه به عنوان نمودار مرجع انرژی در ساختمان در جهان مورد تایید و استفاده قرار می گیرد) این خصوصیت در این سیستم کنترل هوشمند موتورخانه زیمنس تعریف شده و آن را از دیگر کنترلرها جدا می سازد.
سنسور ها: سنسور های این سیستم از نوع LGNI1000 بوده و دارای دقت بسیار بالایی (0.1 درجه) می باشند. این سیستم کنترل هوشمند موتورخانه زیمنس با اتصال به این سنسور ها و محاسبه دقیق میزان گرمایش مورد نیاز با دقت بسیار بالایی سیستم را تحت کنترل خود قرار داده و بیشترین صرفه جویی ممکن را در موتورخانه انجام می دهد. این سنسور ها در یک پک قرار گرفته که با تسمه مخصوص خود به لوله های داخل موتورخانه بصورت جداری اتصال پیدا می کند لذا برای نصب آن نیاز به تخریب و یا تغییری در موتورخانه نمی باشد.
کنترل استخر یا سیستم خورشیدی: بوسیله این سیستم کنترل هوشمند موتورخانه زیمنس می توان مدار استخر ویا سیستم خورشیدی را تحت کنترل خود قرار داد. با توجه به افزایش قیمت گاز در کشور، روز به روز به طرفداران سیستم خورشیدی اضافه می‌گردد با نصب سیستم کنترل هوشمند موتورخانه زیمنس در صورتی که در آینده قصد به اضافه کردن سیستم خورشیدی به موتورخانه خود نمایید دیگر نیازی به هزینه اضافی جهت تغییر در سیستم کنترلی نمی باشید.
باکتری کشی: این سیستم کنترل هوشمند موتورخانه زیمنس دارای برنامه ریزی جهت از بین بردن باکتری لژیونلا می باشد. باکتری لژیونلا در منابع آب گرم مصرفی تولید می‌شود و برای سلامتی انسان بسیار مضر می باشند. در کشور های توسعه یافته سیستم های کنترلی هوشمند موتورخانه می بایست طوری طراحی گردند تا بصورت دوره ای با بالا بردن دمای دیگ در مدت زمانی کوتاه این باکتری ها را از سیستم محو نمایند.

سیستم کنترل هوشمند موتورخانه:
سیستم­های موجود سیستم­های بسیار قدیمی هستند و دمای آبگرم تولیدی در آنها به صورت دستی کنترل می­شود و دمای تنظیم شده در آنها در فصول مختلف سال معمولا تغییر نمی­کند و این امر موجب هدر رفت بالای انرژی خواهد شد. با توجه به افزایش قابل توجه قیمت حامل های انرژی برای کاهش هزینه باید به سمت اصلاح سیستم موتورخانه خود حرکت کرد.
هوشمند سازی موتورخانه فرآیندی است که درآن با کنترل مشعلها و پمپها، موجب مصرف بهینه انرژی می‌گردد. سیستم موتورخانه هوشمند زیمنس به تعداد طبقات و واحدهای ساختمانی ارتباطی نداشته و همچنین برای نصب آن نیازی به تخریب ساختمان و یا تغییر در موتورخانه نمی باشد. لذا کمترین هزینه را در کاهش مصرف انرژی خواهد داشت. در پروژه های انجام شده توسط این شرکت نیز کاهش قابل ملاحظه¬ای در کاهش مصرف گاز (بین 15% تا 40%) مشاهد شده است. با توجه به افزایش پلکانی قیمت گاز (با در نظر گرفتن حداقل 15% کاهش مصرف) کاهش 30% در گاز بهای مصرفی هر دوره مشاهده می‌گردد. در صورت نصب در ساختمان های اداری و کاهش 40% در مصرف گاز، کاهش 70% در گاز بهای آن ساختمان مشاهده می‌گردد. در عین حال این امر موجب کاهش استهلاک تجهیزات تاسیساتی ساختمان نیز می­شود.
نحوه کارکرد سیستم کنترل هوشمند موتورخانه محصول شرکت زیمنس SIEMENS:
این سیستم کنترل هوشمند موتورخانه زیمنس متشکل از یک دستگاه کنترلر مرکزی، صفحه نمایشگر و تعداد چهار سنسور دمایی می باشد که سه سنسور در داخل موتورخانه 1- لوله رفت دیگ 2- لوله برگشت دیگ 3- منبع کویلی 4- یک سنسور در قسمت در فضای خارج ساختمان نصب می‌گردد. موتورخانه هوشمند زیمنس
وظیفه سنسور فضای خارج (شماره 4) انتقال لحظه به لحظه ی دمای هوای خارج ساختمان به کنترلر می باشد تا کنترلر با توجه به دمای خارج دمای دیگ را تنظیم کند.
به طور مثال اگر دمای خارج ساختمان 10- درجه سانتی گراد باشد (هوای سرد زمستانی) ، کنترلر به دیگ فرمان می دهد تا با تمام ظرفیت کار کرده و دمای آب جهت گرمایش ساختمان را تا 80 درجه سانتی گراد (با توجه به نوع ساختمان این دما تغییر می کند) افزایش دهد.
در صبح همان روز دمای هوای خارج 5+ درجه سانتی گراد می‌شود و با توجه به نیاز کمتر ساختمان به گرمایش کنترلر فرمان می دهد تا دمای آب گرمایش به 65 تا 70 درجه سانتی گراد کاهش یابد.
در صورتی که در موتورخانه های سنتی در ابتدای فصل تا انتهای فصل دمای دیگ بر روی یک عدد ثابت تنظیم می‌گردد و موتورخانه همواره تحت فشار بوده و انرژی بسیار زیادی مصرف می کند در صورتی که در سیستم کنترل هوشمند موتورخانه زیمنس دمای دیگ همواره در حال تنظیم شدن با توجه به دمای هوای بیرون (با در نظر گرفتن دمای مورد نیاز برای آب مصرفی) در حال تنظیم می باشد.

در نتیجه سیستم کنترل هوشمند موتورخانه زیمنس بطور خودکار در روزهای سرد دمای دیگ را افزایش و در روزهای گرم دمای دیگ را کاهش می دهد.

با کاهش دمای آب در گردش:
به دلیل افزایش نیافتن دمای داخل، نیاز به باز کردن پنجره جهت کاهش دمای ساختمان بوجود نمی آید.
به دلیل کاهش اختلاف دما، باعث کاهش چشمگیر مصرف انرژی می‌گردد. (عدم تولید گرمای بیش از حد نیاز)
کاهش استهلاک تجهیزات موتورخانه و عدم زیر فشار بودن تجهیزات بصورت مداوم

علاوه بر موارد بالا سیستم کنترل هوشمند موتورخانه قابلیت برنامه ریزی جهت روشن و خاموش کردن تجهیزات موتورخانه بر اساس ساعت کاری شرکت ها و ادارات را دارد. و می تواند قبل از شروع ساعت کار کارمندان فعال گردد و در پایان ساعت کاری سیستم موتور خانه را غیرفعال کند و چند ساعت قبل از شروع به کار ساختمان سیستم را روشن کرده تا فضای ساختمان گرم گردد. و نیز می توان در ساختمان های مسکونی میزان دمای آب گرم مصرفی را از ساعت 12 شب تا 4 صبح کاهش داد.
از دیگر مزایای این سیستم که در ساختمان های اداری کاربرد فراوان دارد جلو گیری از یخ زدگی آب داخل لوله ها در زمان Standby دیگها می باشد. در این زمان با راه اندازی دیگ و پمپ های سیرکوله گرمایش، از یخ زدگی سیستم جلوگیری می-کند.
مزایای کنترل هوشمند موتورخانه زیمنس “موتورخانه هوشمند زیمنس SIEMENS” :
کنترل هوشمند موتورخانه زیمنس
قابلیت برنامه ریزی به صورت روزانه، هفتگی و سالیانه
کنترل حداقل و حداکثر دمای دیگ و آب گرم مصرفی به صورت مجزا
قابلیت اتصال به کلیه بویلرهای گازی و گازوئیلی­، پانلهای خورشیدی، پمپ های حرارتی
قابلیت تغییر حالت کنترلی از اتوماتیک به دستی
جلوگیری از یخ زدگی در ساعات خاموش پمپ سیرکولاسیون
هزینه مناسب و بازگشت سرمایه در مدت کوتاه
تامین آبگرم مصرفی با وجود افزایش مصرف در تمام طول هفته
دارای نمایشگر گرافیکی
و…

نتیجه گیری:
نصب دستگاه کنترل هوشمند موتورخانه باعث:
بعد مادی:
کاهش گاز بهای مصرفی
کاهش برق مصرفی
کاهش هزینه تعمیرات و نگهداری
افزایش طول عمر تجهیزات
بازگشت سرمایه با توجه به نوع پروژه در مدت زمان بسیار کوتاه
بعد فنی تاسیساتی :
افزایش طول عمر تجهیزات (دیگ، مشعل، پمپ)
کاهش تعمیرات تاسیساتی
کاهش انتشار گازهای گلخانه ای CO2 ناشی از سوخت گاز
تامین محیط آسایش ساختمان

دلایل هوشمند سازی موتور خانه بوسیله موتورخانه هوشمند زیمنس:

نمودار نصب سیستم کنترلی موتورخانه هوشمند

دلایل هوشمند سازی موتور خانه بوسیله موتورخانه هوشمند زیمنس:
مسیر حرکت کلی جهان در جهت استفاده هرچه بیشتر از منابع و انرژی های پاک و جلوگیری از هدر رفت و مصرف بی رویه انرژی های تجدید ناپذیر است. بشر در این سالها حرکات مثبت خوبی در این راستا داشته است. مصرف صحیح انرژی و صرفه جویی در آن یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار برای پیشرفت هر کشور محسوب می‌شود.
در ایران نیز مدتی است که بحث هدفمند کردن یارانه ها به بزرگترین برنامه اقتصادی دولت تبدیل شده است. با اجرای این قانون توجه خوبی به استفاده از تجهیزات کم مصرف و بهینه ساز مصرف انرژی در کشور شده است. بخش مسکن نیز از این قاعده مستثنی نیست. در همین راستا مدتی است که راهکارهای مختلفی برای بهینه سازی مصرف انرژی در جامعه مطرح شده است. که از آن جمله اجرای مبحث 19 مقررات ملی ساختمان و هوشمند سازی موتورخانه است. اما در بین راهکارهای مختلف اولویت آنها نیز مهم است .بر اساس بررسی های صورت گرفته اجرای مبحث 19 بسیار پر هزینه می باشد. برای مثال در اجرای مبحث 19 باید از پنجره های دوجداره استفاده کرد که تعداد این پنجره ها با افزایش بنای ساختمان افزایش می یابد در حالی که سیستم کنترل هوشمند موتورخانه (موتورخانه هوشمند زیمنس SIEMENS) به تعداد طبقات و واحدها ارتباطی ندارد و همچنین برای انجام آن نیازی به تخریب ساختمان نیست لذا کمترین هزینه را در کاهش مصرف انرژی خواهد داشت.
موتورخانه ها بیشترین مصرف انرژی را به خود اختصاص می دهند از این رو مواردی که باعث کاهش کارایی موتورخانه و افزایش مصرف سوخت می‌شود.
موتورخانه هوشمند زیمنس SIEMENS:
طراحی موتورخانه بر اساس تکنولوژی های قدیمی
عدم عایق بندی دیگ و لوله ها
عدم تنظیمات فصلی که باعث افزایش مصرف انرژی می‌گردد
تنظیم و مناسب نبودن مشعل
افت دمای آبگرم در روزهای تعطیل با افزایش مصرف
رعایت نشدن اصول مهندسی در لوله کشی
عدم بهره گیری از موتورخانه هوشمند
جدول زیر گازبهای خانگی در 5 ماه آخر سال را نشان می دهد.

با توجه به جدول بالا و اینکه محاسبه گازبها در مصارف مسکونی به روش پلکانی انجام می‌شود و تهران در اقلیم 3 قرار دارد. به ازای کاهش هر پله در میزان مصرف، گازبها در هر مترمکعب 300 ریال کاهش می یابد.
با توجه به موارد بالا کاهش مصرف امری ضروری به نظر می رسد. و ارزانترین و آسان ترین روش برای کاهش مصرف گاز در موتورخانه ها استفاده از سیستم هوشمند موتورخانه (موتورخانه هوشمند زیمنس SIEMENS) است. که بدون ایجاد هیچ گونه تغییر فیزیکی در ساختار موتورخانه باعث کاهش مصرف گاز و متعاقب آن گازبها می‌شود.