به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، پدیده خورشیدگرفتگی یا کسوفی که ساعت 10 صبح روز چهارشنبه 19 اسفند رخ می دهد، در ایران قابل مشاهده نیست.

مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتور ایران گفت: این خورشید گرفتگی تنها در مسیری از مجمع الجزایر و بیشتر جنوب شرق آسیا قابل مشاهده است.
وی اضافه کرد: این پدیده در مسیری از مجمع الجزایر اندونزی، اقیانوس آرام، بیشتر شمال استرالیا و جنوب شرق آسیا به طور کامل قابل مشاهده خواهد بود. ساکنان نقاطی از اندونزی از جمله معدود افرادی هستند که امکان مشاهده این پدیده نادر و جذاب را در گرفت کامل دارند.
به گفته عتیقی در ایران این خورشید گرفتگی، نه به صورت کلی و نه در حالت جزیی قابل مشاهده نخواهد بود.
خورشیدگرفتگی 19 اسفند
وی افزود: پدیده کسوف با قرارگیری مرکز ماه زمین و خورشید در یک خط رخ خواهد داد و هنگامی که قرص ماه در جلوی دایره خورشید قرار می گیرد قدری آسمان تاریک شده و در گرفت کامل، تاج خورشیدی نمایان می‌شود .
مدیر انجمن نجوم آماتور در این باره توضیح داد: درساعت ۵:۲۵ صبح روز چهارشنبه نوزدهم اسفند ماه، کره ماه به وضعیت ماه نو می رسد و در ساعت ۱۰:۰۱ دقیقه به وقت تهران ماه در گره نزولی خواهد بود. با توجه به این دو وضعیت، پدیده کسوف یا خورشید گرفتگی رخ خواهد داد.
عتیقی افزود: این پدیده از ساروس (دوره) ۱۳۰ بوده و پنجاه و دومین گرفت از ۷۳ گرفت این ساروس است.
کسوف 19 اسفند

زمان انتشار خبر: یک شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ – ۱۲:۳۳ چهارشنبه ۱۹ اسفند خورشید می گیرد صبح چهارشنبه ۱۹ اسفندماه پدیده خورشیدگرفتگی رخ می دهد.