niroogah
ایران جزء ۱۰ کشور برتر نیروگاه ساز جهان
به گزارش تاسیسات نیوز ،علیرضا دائمی معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر نیرو گفت : ایران در صنعت نیروگاه سازی پیشرفت‌های زیادی داشته و بخش عمده‌ای از این پیشرفت‌ها مدیون تحریم‌های ظالمانه دشمنان بوده است.

وی اظهار داشت : خوشبختانه تاکنون به همت متخصصان ایرانی تعداد زیادی واحد نیروگاهی در کشورهای دیگر دنیا احداث و به بهره برداری رسیده است.
معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر نیرو گفت : ایران از حیث دانش فنی نیروگاه سازی جایگاه خوبی در سطح دنیا دارد.
ایشان در ادامه به بحث ارتقای بهره وری واحدهای نیروگاهی نیز اشاره کرد و افزود: برای دستیابی به این مهم کلاس اف جایگزین نسل قبلی واحدهای نیروگاهی در کشور خواهد شد.
دائمی بیان داشت: این نیروگاه‌ها راندمان بیشتری نسبت به نسل قبلی دارند بنابراین ایجاد چنین نیروگاه‌هایی در ایران از نظر اقتصادی توجیه دارد و از نظر بحث آلودگی و کاهش مصرف سوخت هم ساخت چنین نیروگاه‌هایی به نفع کشور است.
وی تصریح کرد: واحدهای نیروگاهی در قالب کلاس اف با سوخت مساوی می‌توانند برق بیشتری تولید کنند.
معاون وزیر نیرو گفت: صنعت برق در ایران و جهان دانش محور و بر مبتنی بر فناوری‌های پیچیده روز است.
وی با اشاره به اینکه ” نیروگاه‌های گازی کلاس اچ امروز بر تارک صنعت برق دنیا می‌درخشند”، افزود: افزایش راندمان ۶۰ درصدی شرط صدور مجوز برای احداث واحدهای نیروگاهی به بخش خصوصی در کشور است.
دائمی بیان داشت: در این حال انتقال تکنولوژی کلاس اچ و اف واحدهای نیروگاهی برق به داخل لازمه مشارکت سرمایه گذاری ایران با کشورهای خارجی است.
وی گفت: از این پس واحدهای نیروگاهی جدید در کشور بر اساس کلاس اف ساخته می‌شوند چون راندمان تولید برق در این کلاس‌ها بسیار بالا است.
معاون وزیر نیرو با اشاره به این جمله که “در حال حاضر راندمان ۵۷ درصدی شرط خرید تضمینی برق از واحدهای نیروگاهی کشور است”، افزود: این شرط از سوی شورای اقتصاد به وزارت نیرو تکلیف شده است.
وی در ادامه بر ضرورت کاهش مصرف انرژی در تولید برق تاکید کرد و اظهارداشت: وقتی راندمان تولید برق در واحدهای نیروگاهی افزایش پیدا کند اثرات عظیمی بر کاهش میزان آلودگی و مصرف سوخت برجا خواهد گذاشت.
دائمی صنعت برق را بستر ساز تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: از مجموع ۱۷ طرح بزرگ اقتصاد مقاومتی که به وسیله دولت ابلاغ شده نیمی از این طرح‌ها در ارتباط با انرژی‌ها نو و اصلاح ساختار صنعت برق است.
وی افزود : وزارت نیرو در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به شدت به دنبال ذخیره سازی انرژی، ارتقای واحدهای نیروگاهی، کاهش تلفات برق و … است.
محمد مهدی رضویه کارشناس مرکز مطالعات راهبردی انرژی دانشگاه تهران نیز در مصاحبه با رادیو اقتصاد اظهارداشت: توانمندی فناورانه صنعت برق در کشور قابل توجه است و ایران در این حوزه حرف زیادی برای گفتن در دنیا دارد.
وی همچنین به صادرات خدمت فنی و مهندسی صنعت برق به کشورهای مختلف دنیا اشاره کرد و افزود: توان رقابتی صنعت برق ایران با شرکت‌های خارجی برکسی پوشیده نیست و متخصصان ایرانی با اقتدار بر قله حوزه‌های نیروگاه سازی و تولید برق دنیا قرار دارند.
رضویه به صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران در حوزه برق به کشورهای مختلف دنیا از قبیل ترکمنستان، عراق، عمان، سوریه و … اشاره کرد و گفت: هم اکنون ایران در ساخت نیروگاه، تولید برق، تجهیزات خطوط انتقال و توزیع برق از توانمندی‌های لازم برخوردار است.
وی با تصریح اینکه شرکت‌های ایرانی در بحث نیروگاه سازی بسیار توانمند هستند، اذعان داشت: مپنا از جمله این شرکت‌هاست که به نماد خودباوری ملی تبدیل شده است.
این کارشناس مرکز مطالعات راهبردی انرژی دانشگاه تهران افزود: از دیگر شرکت‌ها در این حوزه می‌توان به شرکت توربو کمپرسور نفت (OTC) اشاره کرد که این شرکت توان تولید توربین‌های ۲۵ مگاواتی را دارد.
وی در ادامه به عملکرد ایران در حوزه نیروگاه سازی اشاره کرد و گفت: نیروگاه ۴۰ مگاواتی ریسوت عمان، نیروگاه الصدر عراق، نیروگاه حیدریه نجف، نیروگاه قرن عالم عمان، نیروگاه تشرین سوریه، نیروگاه جندر یک و دو در سوریه و نیروگاه رمیله عراق از جمله این دستاوردهاست.
رضویه بیان داشت: نیروگاه رمیله عراق بزرگترین قرار داد صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران به خارج از کشور است.
وی همچنین با بیان اینکه ایران در صنعت برق از توانمندی بالایی برخوردار است، یادآورشد: در حال حاضر ۹۰ درصد تجهیزات موردنیاز صنعت برق کشور در داخل تأمین می‌شود.
حسین ساسانی تحلیلگر توسعه پایدار هم در مصاحبه با رادیو اقتصاد افزود: برای اتمام به موقع و با کیفیت بالا پروژه‌های نیروگاهی و حتی پروژه‌های عمرانی ضمن ایجاد بسترهای رقابتی باید پیمانکاران داخلی از توانمندی‌های لازم برخوردار باشند در ضمن دولت بایستی تمامی بدهی خود به پیمانکاران داخلی را پرداخت تا پیمانکاران داخلی بتوانند با جذب کارشناسان مجرب و تجهیز منابع و امکانات پروژه‌ها را با کیفیت بالاتر اجرا کنند.
وی اظهارداشت: بطور حتم از ظرفیت‌های داخلی باید استفاده کرد ولی در عین حال نباید از حرکت بسوی یک اقتصاد رقابتی و آزاد غافل شد بنابراین باید شرایط مساوی برای سازندگان و پیمانکاران ایجاد نمود چون منافع ملی حکم می‌کند که پروژه‌های عمرانی با کیفیت بالا و در زمان هرچه کوتاه‌تر به اتمام برسد.
ساسانی گفت: رویکرد استفاده از پیمانکاران داخلی بدون در نظر گرفتن ظرفیت پیمانکاران و پرداخت به موقع مطالبات آنان بطور قطع و یقین با اهداف اقتصاد رقابتی و آزاد منافات دارد.
وی افزود: اتکا به توانمندی‌های نیروی‌های داخلی و توانمند سازی نیروی متخصص بومی از وجود تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.
این کارشناس اقتصادی در ادامه با بیان اینکه توان داخلی برای ساخت نیروگاه با فناوری بالا در کشور وجود دارد، یادآورشد: ایران در ساخت واحدهای نیروگاهی و دیگر تجهیزات صنعت برق در دنیا حرف زیادی برای گفتن دارد.
لزوم تبدیل گاز طبیعی به انرژی الکتریکی
معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر نیرو گفت: تمامی قراردادهای خارجی به ویژه صنعت برق باید پیوست فناوری داشته باشند تا در این همکاری‌ها، انتقال دانش فنی به شکل کامل به کشور صورت گیرد.
علیرضا دائمی افزود: در قرار دادهای سرمایه گذاری خارجی توجه به سه شرط اساسی از قبیل پیوست انتقال فناوری، رعایت قانون ۵۱ درصد و مشارکت با همکار داخلی ضروری است.
وی در پاسخ به این شائبه که در قالب قرارداد سرمایه گذاری بین ایران و شرکت ترکیه‌ای یونیت اینترنشنال برای احداث ۵ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی در کشور مجوز صادرات برق هم به شرکت مزبور اعطا شده است، اظهارداشت: مجوز صادرات برق به شرکت یونیت داده نشده و این حرف و حدیث فقط شایعه است.
معاون وزیر نیرو با اشاره به این جمله که میدان سرمایه گذاری در صنعت برق بسیار وسیع است و در این حال ظرفیت صادرات برق در کشور محدودیتی ندارد، گفت: براساس برنامه ششم توسعه ۳۰ هزار مگاوات برق باید به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شود.
وی در ادامه افزود: ایران در تولید انرژی الکتریکی رتبه ۱۴ جهان و همچنین جزء ۱۰ کشور دنیا در ساخت نیروگاه‌های گازی و بخاری است.
دائمی با اشاره به اینکه در حال حاضر مجموع ظرفیت نصب فعلی صنعت برق کشور ۷۵ هزار مگاوات است، اظهارداشت: برای دستیابی به اهداف بلند مدت سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور در بخش انرژی الکتریکی هر ساله باید ۵ هزار مگاوات به این میزان افزود.
وی گفت: به جهت احداث ۵ هزار مگاوات نیروگاه جدید، اصلاح شبکه برق برای سیستم توزیع و از همه مهمتر کاهش تلفات، اطمینان پذیری، تاب آوری و پایداری امکانات مربوط به پست‌ها و سیستم انتقال برق باید سرمایه گذاری بزرگی در کشور صورت گیرد.
معاون وزیر نیرو همچنین از افزودن ۳۰ هزار مگاوات برق به ظرفیت‌های فعلی در برنامه ششم توسعه خبرداد و اظهارداشت: برق یکی از زیر ساخت اصلی توسعه کشور است.
این مقام مسئول با اشاره به این جمله که مصارف برق سالانه بطور متوسط بین ۶ تا ۸ درصد در ایران افزایش پیدا می‌کند، افزود: در حال حاضر ۳۳ درصد از برق تولیدی در صنایع و ۱۷ درصد در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.
دائمی تصریح کرد: ایران با توجه به وضعیت جغرافیایی و تفاوت درجه حرارت در قسمت‌های شمال و جنوب، شرق و غرب در فصول تابستان و زمستان به شدت نیازمند منابع انرژی الکتریکی است.
ایشان همچنین با تاکید بر اینکه ایران ظرفیت تبدیل به هاب انرژی الکتریکی منطقه را دارد، افزود: شبکه برق ایران هم اکنون به شبکه برق کشورهای همسایه متصل است و بخشی از برق کشورهای منطقه از جمله عراق، ترکیه، افغانستان و… به وسیله ایران تأمین می‌شود.
معاون وزیر نیرو اظهار داشت: ایران در بحث ترانزیت برق و همچنین تأمین انرژی الکتریکی منطقه می‌تواند بسیار نقش آفرین باشد.
وی بیان داشت: دسترسی ایران به منابع سوخت‌های فسیلی و منابع انرژی‌های تجدید پذیر مثل خورشید، باد، زمین گرمایی و … برکسی پوشیده نیست از اینرو با برنامه ریزی و سرمایه گذاری مناسب می‌توان در بخش تولید، صادرات، انتقال و توزیع برق در افق ۱۴۰۴ سرآمد منطقه شد.
دائمی تصریح کرد: تبدیل گاز طبیعی به انرژی الکتریکی به منظور توسعه صادرات و ایجاد درآمد می‌تواند به عنوان یکی از اهداف اساسی نظام باشد.
وی گفت: واحد نیروگاههای گازی زیادی در کشور وجود دارد که اگر در کنار این واحدها، نیروگاه‌های بخار احداث شود بدون استفاده از سوخت جدید و همچنین بدون وارد کردن هیچ گونه آلاینده جدیدی به هوا، آب و خاک می‌توان راندمان این واحدها را افزایش داد به سخن دیگر با ایجاد سیکل ترکیبی می‌تواند موجبات افزایش راندمان تولید انرژی الکتریکی را در کشور فراهم کرد.
معاون وزیر نیرو افزود: در حال حاضر راندمان واحدهای گازی بطور متوسط ۳۶ درصد است وقتی سیکل ترکیبی ایجاد شود با همان میزان سوخت راندمان به ۵۷ درصد می‌رسد و در عین حال این اقدام هیچ گونه اثر مخربی بر محیط زیست ندارد.
وی بیان داشت: صنعت برق به عنوان صنعت زیربنایی و مادر نقش مهمی در توسعه اقتصادی و رفاه جوامع دارد.
دائمی گفت: توجه به محیط زیست، افزایش راندمان و بهره‌وری فرایندهای برقی به همراه مدیریت مصرف و کاهش شدت انرژی و تلفات برق همواره ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
ایشان افزودند: برق یکی از مهمترین انرژی‌های پاک است که می‌تواند دراقتصاد کشور اهمیت بسزایی داشته باشد به عبارتی صنعت برق با ایجاد تحولات ساختاری فرایند توسعه اقتصادی را در جامعه تسهیل می‌کند.
معاون وزیر نیرو بیان داشت: بهره وری در صنعت برق و کیفیت محصول این صنعت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است اهمیتی که شاید در صنایع دیگر بدین حد بارز نباشد.
وی همچنین با تاکید بر اهمیت صنعت برق گفت: این صنعت یک زیرساخت برای سایر خدمات و صنایع دیگر است بطوریکه اگر برق نباشد حیات جامعه به مخاطره می‌افتد.
دائمی با بیان اینکه به دلیل افزایش جمعیت و گستردگی مصرف سالانه ? درصد به پیک مصرف افزوده می‌شود، افزود: وزارت نیرو، برق مورد نیاز کشور را به صورت مناسبی تأمین خواهد کرد چنان که روند رشد صنعت برق متناسب با نیازهای جامعه باشد.
ایشان در ادامه با بیان اینکه در ایران برق به عنوان یک کالای اقتصادی مطرح نیست بر لزوم اهمیت تحول در مصرف انرژی در کشور تاکید کرد.
معاون وزیر نیرو در مصاحبه با رادیو اقتصاد با بیان اینکه با مدیریت صحیح و بهینه مصرف برق مبالغ بسیار زیادی صرفه جویی می‌شود، افزود: مدیریت مصرف بهینه برق تنها وظیفه صنعت برق نیست بلکه همه باید در این زمینه کمک کنند.
وی تصریح کرد: اصلاح الگوی مصرف برق و آگاهی بخشی در این زمینه باید در اولویت همگان باشد و همه باید در زمینه اصلاح الگوی مصرف، اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و … در حوزه برق گام بردارند.