رکورددار حوادث کار ساختمانی در دنیا

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور و عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی گفت: کشور ما رکوردار حوادث مربوط به هنگام کار ساختمانی در دنیاست.

به گزارش تاسیسات نیوز، اکبر شوکت در حاشیه اجتماع استادکاران و کارگران ساختمانی ساوه و حومه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه براساس آمار از ۱۰۰ حادثه کار در دنیا ۱۷ حادثه مربوط به کارگران ساختمانی است، افزود: این در حالی است که در کشور ما از ۱۰۰ حادثه کار، نیمی مربوط به کارگران ساختمانی است.

وی با تشریح دلایل افزایش آمار حوادث مربوط به کارگران ساختمانی در کشور، اضافه کرد: در کشور ما یک سنت اشتباه باب شده است و آن اینکه هر فرد و یا گروهی که توانست سرمایه‌ای جمع‌آوری کند، فارغ از رشته تحصیلی و یا هر شغلی که دارد بدون برخورداری از تخصص لازم در حوزه ساختمان اقدام به ساختمان‌سازی کرده و قطعا نبود تجربه و تخصص لازم منجر به بروز حوادث کار می‌شود.

به نقل از ایسنا، به گفته وی رعایت نکردن مسایل ایمنی کارگری، نبود نظارت صحیح از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان، شهرداری‌ها و وزارت راه و شهرسازی، نبود بازرسی مستمر از کارگاه‌های ساختمانی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نبود قوانین بازدارنده از دیگر دلایل افزایش حوادث کار در حوزه ساختمان است.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درخصوص راهکارهای لازم به منظور کاهش این حوادث در کشور گفت: اجباری کردن آموزش کارگری برای کارگران ساختمانی، پیمانکاران، مهندسین ناظر و کارفرمایان اولین راهکار تاثیرگذار است چرا که معتقدیم پیشگیری مقدم بر درمان است و لذا آموزش، اولین راهکار عملی برای کاهش این حوادث است.

وی اجباری کردن رعایت مسایل ایمنی در کارگاه‌ها و نیز شناسایی و تنبیه کارفرمایان متخلف در جریان بازرسی‌های مستمر را از دیگر راهکارها بیان کرد و افزود: هیات دولت هم باید مصوبه‌ای را در این خصوص ارائه دهد تا نسبت به اجباری شدن قوانین موجود در حوزه کارگران ساختمانی توسط متولیان امر اقدام شود و از طرفی نسبت به تخصیص بودجه آموزشی برای کارگران نیز همت کند.

شوکت در بخش دیگری از سخنان خود با بیان گلایه کارگران ساختمانی از مصوبات مجلس نهم گفت: کارگران ساختمانی دل خوشی از مجلس نهم ندارند.

وی ادامه داد: طرحی که هم‌اکنون به عنوان طرح حمایت از تولید ملی در مجلس مطرح و کلیات آن نیز تصویب شده است در واقع حمله به قانون کار و تامین اجتماعی است.

وی گفت: ما خواستار بررسی دقیق‌تر این طرح در مجلس هستیم و معتقدیم اگر طرحی به بهانه حمایت از تولید ملی منجر به خراب شدن زندگی و معیشت کارگران ساختمانی می‌شود نباید از خانه ملت مصوبه بگیرد و اجرایی شود.

وی با اشاره به مفاد مواد هفت، ۱۰ و ۲۷ قانون کار اضافه کرد: طبق این مفاد باید قراردادهای کار در چهار نسخه و با احتساب تمام روزهای ماه تنظیم و امضاکنندگان هریک بتوانند یک نسخه از قرارداد را داشته باشند و مجلس نیز باید الزامات اجرایی شدن این مهم را عملیاتی کند.

عضو هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی کشور در ادامه با بیان اینکه هم‌اکنون ۱۷۰ انجمن صنفی در کشور وجود دارد، افزود: انجمن صنفی کارگران ساحتمانی با ۸۰۰ هزار کارگر بیمه‌شده عضو و خدمات‌دهی به بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار کارگر ساختمانی به عنوان بزرگترین تشکل کارگری تخصصی کشور به شمار می‌رود.