راهکارهای بهینه سازی مصرف انرژی سامانه‌های گرمایشی ساختمان
:: بهینه‌سازی تاسیسات حرارت مرکزی (موتورخانه)
سامانه کنترل هوشمند موتورخانه
در بسیاری از موتورخانه ها، میزان درجه حرارت آب گرم مصرفی ساختمان در موتورخانه ها بصورت دستی و با تنظیم درجه حرارت ترموستات دیگ و یا پمپهای سیرکولاسیون انجام می‌شود و معمولاً برای تمام مدت بر روی یک عدد ثابت قرار دارد. تغییرات دمای هوا درطول روز موجب افزایش یا کاهش دمای داخل ساختمان می شود و در نتیجه در ساعاتی که به دمای خیلی بالا نیاز نیست سوخت بصورت غیر ضروری در موتورخانه مصرف و انرژی بیش از نیاز تولید می شود که در نهایت هدر می رود. همچنین در بسیاری از ساختمانهای غیرمسکونی با کاربری اداری- عمومی- آموزشی- تجاری که از فضای ساختمان تنها در بخشی از ساعات روز استفاده می‌گردد و نیازی به کارکرد موتورخانه پس از اتمام ساعت کاری وجود ندارد، روش فعلی تنظیم دستی ترموستات دیگها و پمپها، قابلیت اعمال خاموشی و یا کنترل تجهیزات در وضعیت آماده باش را ندارند. استفاده از سیستم های کنترل هوشمند موتورخانه به جای تنظیم دستی، گزینه مناسبی است که می تواند از هدر رفتن انرژی در نتیجه تولید غیر ضروری در موتورخانه جلوگیری نماید. مزایای استفاده از سامانه های کنترل هوشمند موتورخانه عبارتند از:

* کنترل بهتر عملکرد تجهیزات موتورخانه شامل مشعلها و پمپها
* بهینه سازی و جلوگیری از مصرف بیهوده سوخت و انرژی الکتریکی
* تنظیم دمای آب گرم متناسب با دمای مطلوب ساکنین ساختمان
* کاهش استهلاک تجهیزات و هزینه های مربوطه
* کاهش هزینه های سرویس و نگهداری تاسیسات حرارتی
* کاهش تولید و انتشار آلاینده های زیست محیطی
عایقکاری حرارتی
عایقکاری قسمتهایی از موتورخانه مخصوصا لوله های خروجی از دیگ که احتمال اتلاف انرژی در آنها بالا است نقش بسزایی در کاهش مصرف سوخت خواهد داشت. به همین دلیل لازم است قبل از هر کاری به عایقکاری تاسیسات مختلف موتورخانه پرداخته شود. از مهمترین نکاتی که در زمان عایقکاری، باید بدان توجه شود، عبارتند از :
* جدار خارجی دیگ با عایق مناسب عایقکاری شود.
* ضروری است لوله های رفت و برگشت به دیگ عایقکاری شوند.
* منبع انبساط باز باید بطور مناسبی عایقکاری شده و حفاظ مناسبی در مقابل عوامل جوی برای آن تعبیه شود.
* منبع دوجداره یا کویل دار و کلیه لوله های رفت و برگشت آب گرم مصرفی و چرخشی باید عایقکاری شود.
* کلکتورها نیز باید عایقکاری شوند.
رسوب زدایی
برای استفاده بهینه از دیگ و بهینه سازی مصرف انرژی در تاسیسات حرارت مرکزی (موتورخانه) لازم است دیگ بطور دوره ای رسوب زدایی و شستشو شود. بخصوص در مناطقی که آب آنها سخت است و باعث تشکیل رسوب می‌گردد. این کار سبب خواهد شد حرارت مشعل بهتر به آب منتقل شود و در نتیجه برای رساندن دمای آب به دمای مورد نظر از انرژی کمتری استفاده شود. استفاده از سختی گیر برای مناطقی که آب مصرفی از سختی بالایی برخوردار است، ضروری می باشد.
تنظیم مشعل
تنظیم مشعل یا بعبارت دیگر، تنظیم نسبت سوخت به هوای ورودی به مشعل نقش کلیدی در کیفیت احتراق، دمای شعله، بهره وری سوخت و لذا بازده حرارتی سیستم دارد. بدیهی است در صورت کامل بودن احتراق در مشعل، گازهای گلخانه ای کمتری تولید و به محیط زیست فرستاده خواهد شد. رعایت اصول زیر در خصوص مشعل علاوه بر کاهش مصرف سوخت، باعث بالا رفتن بازده سیستم گرمایشی نیز خواهد شد :
* متناسب با دیگ موتورخانه مشعل مناسب انتخاب شود و از انتخاب مشعل خیلی بزرگ با ظرفیت حرارتی بالا پرهیز شود.
* استفاده از مشعلهای استاندارد که یکی از گامهای اساسی برای کاهش هزینه های مربوط به سوخت، کاهش آلودگی و کاهش هزینه سرویس و تعمیرات می باشد.
* سرویس و تنظیم دقیق و دوره ای مشعل با دقت انجام شود.
* در صورت امکان تجهیزاتی با نظر متخصصان برای پیش گرمایش هوای احتراق در سیستم در نظر گرفته شود.
* پیش گرمایش سوخت مصرفی نیز نقش عمده ای در بالا رفتن بازده مشعل دارد.
انتخاب پمپ
وظیفه پمپ سیرکولاتور در سیستم حرارت مرکزی، جبران و تامین افت فشار ناشی از حرکت آب در لوله ها، اتصالات رادیاتورها و دیگ و … می باشد. انتخاب مناسب پمپ گردش آب در سیستم حرارت مرکزی می تواند در کاهش مصرف انرژی تاثیر داشته باشد. انتخاب ظرفیت پمپ بر اساس بار حرارتی ساختمان و دمای آب در گردش صورت می گیرد. با رعایت نکاتی ساده می توان علاوه بر افزایش راندمان حرارتی سیستم و تامین آسایش ساکنین واحد مسکونی، در مصرف سوخت نیز صرفه جویی کرد. اقداماتی نظیر انتخاب پمپ مناسب متناسب با بار موجود و نظارت بر عملکرد آن می توانند تداوم کار پمپ را تضمین نمـــوده و میزان مصرف انرژی را در آنهــا کاهش دهد. عملکرد موفق یک پمپ تا حدود زیادی بستگی به انتخاب و نصب صحیح آن دارد. رعایت نکات زیر در انتخاب پمپ ها باعث کاهش مصرف سوخت خواهد شد: *از انتخاب پمپ بر اساس تجربه و یا حجم ظاهری سیستم حرارت مرکزی خودداری نمایید. محاسبات مربوطه را به متخصص این امر بسپارید. زیرا انتخاب پمپ کمتر از حد مورد نیاز برای انتقال حرارت، باعث افزایش کارکرد پمپ و در نتیجه استهلاک و مصرف بیش از حد انرژی الکتریکی خواهد شد. ضمن اینکه به دلیل عدم انتقال حرارت کافی، آسایش ساکنین واحد نیز تامین نخواهد شد. انتخاب پمپ نامناسب با ظرفیتی بالاتر از حد استاندارد مورد نیاز، علاوه بر بهای انرژی، هزینه های نگهداری را نیز افزایش می دهد . همیشه پمپ بزرگتر، بهتر نیست. ضمن اینکه پمپ بزرگتر باعث افزایش سرعت سیال در رادیاتورها و در نتیجه تولید صدای عبور آب و افزایش خوردگی لوله ها خواهد شد.
*حتما توجه داشته باشید تا پمپی که نصب می نمایید، دارای علامت استاندارد باشد.
*از پمپهای با بازدهی بالا استفاده نمایید.
*در صورت مشاهده چکه نمودن آب از اتصالات پمپ، آنرا تعمیر نمایید تا ضمن افزایش کارایی پمپ از هدر رفتن آب گرم و در نتیجه انرژی، جلوگیری شود.
*با شنیدن هر گونه صدای اضافی از پمپ به تعمیرکار مراجعه نمایید. زیرا باعث کاهش راندمان پمپ و در نتیجه افزایش مصرف انرژی خواهد شد.
دودکش
محصولات احتراق پس از تبادل حرارت با سطوح انتقال حرارت دیگ باید از درون آن توسط دودکش به خارج از ساختمان هدایت گردند. دودکش های قائم ساختمانی باید از مواد غیر قابل اشتعال متناسب با دمای دودکش ساخته شود. باید توجه داشت که دودکش راهی برای خروج بخشی از انرژی تولید شده توسط مشعل نباشد. در واقع یکی از مهمترین عوامل کاهش راندمان دیگ، اتلاف انرژی از طریق دودکش است. رعایت نکات زیر علاوه بر بهینه سازی مصرف سوخت باعث افزایش ایمنی و بازده کارکرد دیگ و مشعل و در نتیجه کاهش گازهای گلخانه ای خواهد شد :
* دریچه ای برای بازدید در پایین دودکش قائم ساختمانی ، به منظور تمیز کردن ادواری آن نصب گردد.
* دهانه خروجی دودکش حداقل یک متر از نقطه ای از بام که دودکش از آن خارج می شود، بالاتر باشد. این دهانه خروجی باید از بلندترین قسمت ساختمان در شعاع 3 متری از دودکش، دست کم 60 سانتیمتر بالاتر باشد.
* در محاسبه و انتخاب سطح مقطع مناسب دودکش به منظور کارکرد صحیح و کارایی قابل قبول دیگ و مشعل نهایت دقت به کار برده شود.
* سطح داخلی دودکش صاف و صیقلی ساخته شده باشد.
* حدالامقدور ازکمترین تعداد زانویی در مسیر دودکش استفاده شود.
* در بالای دودکش و به منظور جلوگیری از ورود اجسام خارجی به داخل دودکش کلاهک مناسبی نصب شود.
نصب دمپر بارومتریک
باید توجه شود، مکش بیش از حد در داخل دودکش سبب تغییر در وضع شعله، ورود هوای سرد از محیط به داخل دیگ، خروج سریع هوای گرم از دیگ و در نتیجه کاهش بازده حرارتی دیگ می‌گردد. از سوی دیگر باعث می شود که فرصت کافی برای احتراق کامل و ماندگاری گازهای احتراق در داخل دیگ و همچنین انتقال حرارت بالا در داخل دیگ وجود نداشته باشد. نصب دمپر بارومتریک(دمپر یک طرفه برای مشعلهای گازوئیل سوز و دمپر دوطرفه برای مشعلهای گازسوز) بر روی دودکش، یکی از بهترین راههای کنترل مکش دودکشهای معمولی است.
شیر ترموستاتیک رادیاتور
یکی از راهکارهای کاهش مصرف انرژی در سیستم ها ی حرارت مرکزی، استفاده از شیرهای ترموستاتیک رادیاتور بمنظور کنترل خودکار درجه حرارت محلی که در آن رادیاتور نصب شده است، به جای استفاده از شیر دستی رادیاتور، می باشد. شیر ترموستاتیک رادیاتور دارای یک قطعه فلزی (فانوسه) است که با یک نوع گاز پر شده است. در اثر بالا رفتن درجه حرارت محل، این گاز منبسط شده، مجرای عبور آب را تنگ می کند؛ در نتیجه مقدار دبی آب گرم ورودی به رادیاتور کاهش می یابد. بدین ترتیب می توان دمای اتاق را بر روی محدوده مناسب تنظیم کرد و در نتیجه از بالا رفتن بی رویه دما و اتلاف انرژی جلوگیری نمود. ضمن اینکه با این وسیله آسایش ساکنین نیز که مبنای محاسبات تهویه مطبوع است براحتی و تنها با یک شیر ترموستاتیک ارزان قیمت برآورده خواهد شد.

مبدلهای حرارتی صفحه‌ای
این مبدل ها از صفحات نازک که کانال های جریان را تشکیل می دهد ساخته شده اند. جریان های سیال توسط صفحات مسطح که یا به صورت صاف یا موج دارند از هم جدا می شوند. هنگامی که دسته صفحات در کنار یکدیگر قرار می گیرند، سوراخهای واقع در گوشه های صفحات، تشکیل تونل داده و مجاری پیوسته ای را از ورودی به مجموعه صفحات هدایت می کند و در آنجا، در داخل کانالهای باریکی بین صفحات توزیع می شود. گذرهای جریان که در بین صفحات و مجاری واقع در گوشه های آنها تشکیل می شوند، به نحوی آرایش می یابند که جریانهای سرد و گرم برای انتقال گرما، به شکل یکی در میان، در کنار یکدیگر قرار می گیرند. در طی عبور از مبدل حرارتی، سیال گرمتر بخشی از انرژی خود را به سیال سردتر در سمت دیگر خواهد داد. سطح تماس بالای سیال گرم و سرد باعث شده تا این مبدل از نظر سطح مفید انتقال حرارت نسبت به دیگر مبدلها برتری داشته باشد.

به دلیل کارایی بسیار بالا و در عین حال کاربری و حجم کوچک آن، محدوده های کاربرد این نوع مبدل حرارتی بصورت قابل ملاحظه ای توسعه داده شده است و امروزه کاربرد بسیار زیادی در صنایع دارد، ضمن اینکه امروزه در سیستم حرارت مرکزی ساختمانها به جای منبع دوجداره یا مخزن کویل دار جهت گرمایش آب مصرفی بکار می رود. تنها عیبی که نسبت به مخازن دوجداره یا کویل دار دارد این است که به دلیل حجم پایین این مبدل، امکان ذخیره آب گرم در آن وجود ندارد، هر چند که به سادگی با نصب یک مخزن عایقکاری شده با ظرفیت مناسب و مورد نیاز هر ساختمان، این مشکل مرتفع می‌گردد. به طور کلی، مزایای مبدلهای حرارتی صفحه ای به قرار زیر است: *راندمان مبدلهای حرارتی صفحه ای از انواع دیگر مبدلهای حرارتی بالاتر است.
*به دلیل راندمان حرارتی بالای مبدلهای صفحه ای، دمای آبی که جهت گرمایش آب سرد لازم است در حدود 60 درجه سانتیگراد است. در حالیکه در مخازن کویل دار یا دوجداره حداقل دمای مورد نیاز 70 درجه سانتیگراد است. این موضوع باعث کاهش مصرف سوخت جهت گرمایش آب گرم مصرفی خواهد گردید.
*نسبت سطح انتقال گرما به حجم، در مبدلهای صفحه ای بالا است. به عبارت دیگر حجم مبدل های حرارتی صفحه ای به مراتب کمتر از مخازن دو جداره یا کویل دار با همان ظرفیت حرارتی است که این موضوع باعث صرفه جویی در فضای مورد نیاز برای موتورخانه خواهد شد.
*این مبدلها از نظر قیمت از مخازن دوجداره و کویل دار ارزان تر هستند.
*مبدلهای صفحه ای از صفحات استنلس استیل ساخته می شوند که هم در برابر زنگ زدگی و هم خوردگی مقاومت بسیار بالایی دارد.
*طراحی منحصر بفرد این مبدلها باعث شده تا سیال جاری در بین صفحات از تلاطم و آشفتگی بالایی برخوردار گردد. این موضوع علاوه بر افزایش انتقال حرارت باعث جلوگیری از تشکیل رسوب بر روی صفحات می‌گردد.
*بواسطه تنوع در اندازه صفحات و آرایش گذرها، انعطاف پذیری زیادی در طراحی آن وجود دارد.
*تنها لبه های صفحات در تماس با محیط خارج هستند. بنابراین تلفات گرمایی ناچیز است و عایقکاری بسیار کمتری نسبت به مخازن دوجداره و کویل دار نیاز خواهد داشت.

:: بخاریهای گازی (بخاریهای گاز سوز دودکش دار و بدون دودکش)
بخاری گازی دودکش دار
یکی از مهم‌ترین فاکتورهای انتخاب بخاری، درنظر گرفتن متراژ خانه یا محلی است که قرار است بخاری، گرمابخش آنجا باشد. هرگز نباید یک بخاری بزرگ را برای یک محیط کوچک تهیه کرد و همچنین تهیه یک بخاری کوچک برای فضایی بزرگ اشتباه است. لازم است در انتخاب بخاری به برچسب انرژی روی آن توجه شود. دارا بودن برچسب انرژی، از نکات بسیار مهمی است که در هنگام خرید یک بخاری باید بدان توجه نمود لیکن مهمتر از آن، حرف انگلیسی قید شده روی برچسب است که نشانه بازدهی حرارتی بخاری است و هرچه از حروف ابتدایی زبان انگلیسی باشد بهتر بوده نشانه پایین بودن اتلاف انرژی در بخاری است. در هنگام استفاده از بخاری گازسوز رعایت نکات ایمنی زیر الزامی است :
* از استفاده بخاریهای گازسوز بدون علامت استاندارد خودداری شود.
* بخاری گازسوز نباید حتی برای چند لحظه، بدون اتصال به دودکش روشن شود، چرا که محصولات احتراق که دارای منوکسید کربن و گازهای کشنده هستند، وارد اتاق می‌شوند.
* همواره از باز بودن مسیر دودکش و وجود کلاهک دودکش که در انتهای دودکش، در بیرون از ساختمان نصب می‌شود اطمینان حاصل شود. به صورت طبیعی و بدیهی لوله بخاری باید داغ باشد.در غیراینصورت به احتمال زیاد، جریان انتقال هوای سوخته از این لوله به درستی انجام نمی‌شود و خطر آلودگی هوا با منواکسید کربن وجود دارد.
* نصب و تعمیرات بخاری را باید به تعمیرکاران مجاز و خدمات پس از فروش واحد تولیدی سپرد تا از ایمن بودن آن مطمئن شده و از گارانتی و خدمات پس از فروش آنها بهره گرفت.
* برای جلوگیری از برگشت دود و گازهای مضر به داخل دودکش و در نهایت به داخل محیط که معمولاً بر اثر گرفتگی و یا وزش باد به وجود می‌آید، باید دودکش‌ها دارای هواکش مخصوص باشند و کلاهک آنها حداقل 60 سانتی‌متر از بلندترین نقطه ساختمان بالاتر باشد.
* استفاده مشترک از یک دودکش برای چند وسیله گازسوز، بسیار خطرناک است.
* هرگز برای پیدا کردن محل نشت گاز از شعله کبریت استفاده نشود.
* بدون استفاده از بست برای محکم کردن شیلنگ گاز، هرگز از وسیله گاز سوز استفاده نکرده و بر دهانه شیرهای غیرقابل استفاده درپوش گذاشته و دستگیره مربوطه را باز نمایید.
بخاری گازی بدون دودکش
بخاریهای گازی بدون دودکش، نوعی دیگر از وسایل گرمایش فضا می باشند که استفاده از آنها نیازمند توجه به اصول خاصی می باشد. زندگی در خانه‌های کوچک با متراژ کم سبب شده تا استقبال از وسایل کوچک و کم‌حجم بیشتر شود. بخاری‌های بدون دودکش هم نمونه‌ای از این وسایل است که در فصل سرد به دلیل حجم کم و گرمادهی بیشتر و نیز امکان جابجایی مورد استقبال قرار گرفته و می‌گیرد. استفاده از بخاریهای گازی بدون دودکش دارای مزایای زیر می باشد:
* مصرف کم سوخت
*راندمان بالا
* توجه به مسایل زیست محیطی و کاهش آلاینده‌ها
* پایین بودن هزینه نصب
* کاهش صورتحساب گاز مصرفی
* قابلیت حمل و نقل و نصب آسان
* طراحی بخاری با سایز مناسب
در موقع استفاده از بخاریهای گازی بدون دودکش باید توجه شود که مطابق استاندارد، نصب این بخاری در اتاق خواب، حمام، اتاق شیروانی، فضای زیر پله، انباری، پارکینگ، شیرخوارگاه‌ها، مهدهای کودک و مراکز نگهداری کودکان، اتاق بازی بچه و فضای محدود و کوچک بدون تهویه، مجاز نمی باشد. این ممنوعیت با عنوان هشدار ایمنی بر روی بدنه بخاری، دفترچه راهنما و دستورالعمل مصرف بخاری،در ج شده است. مهمترین مزیتی که یک بخاری گازی بدون دودکش استاندارد دارد، مجهز بودن به سنسور حساس به کاهش اکسیژن (ODS) ‌است، این سنسور حساس به کاهش اکسیژن (ODS) وسیله‌ای است که زمانی که اکسیژن اتاق به کمتر از 18 درصد برسد بخاری را خاموش می‌کند و تا زمانی که ترکیب هوا مناسب نشده و روشن شدن بخاری خطرناک باشد، اجازه روشن کردن آن را هم نمی‌دهد.

:: بخاریهای نفتی (بخاریهای نفتی دودکش دار و بدون دودکش)
در حال حاضر بخاریهای نفتی دودکش دار با راندمان 45 درصد جزء گرم کننده های بازده پایین به حساب می آیند و ضروری است تمهیداتی برای جایگزینی آنها اندیشیده شود. یکی از این روش‌ها می تواند جایگزینی سوخت نفتی با سوخت گازی باشد که به مراتب از فراوانی و راندمان بالاتر و آلوده کنندگی پایین تری برخوردار است. در صورت اصرار بر استفاده از بخاری های نفتی دودکش دار باید به نکات زیر توجه داشت:
*بخاری نفتی دودکش دار در دو نوع کاربراتوری و چکه ای در بازار تولید و مصرف ایران وجود دارد، ولی به دلیل استفاده از تکنولوژی قدیمی ، دارای آلایندگی و مصرف نفت بالا و نیز ایمنی و بازدهی کم می باشد. در صورت استفاده از بخاری های نفتی دودکش دار، انواع کاربراتوری آنها توصیه می‌گردد.
*بررسی های انجام شده در صنعت گرمایش توسط بخاری نفتی ، نشانگر آن است که امکان استفاده از تکنولوژی جدید بخاری بدون دودکش مجهز به تانک یا مخزن نفت قابل حمل و سیستم احتراق تکمیلی به منظور کاهش درصد آلاینده های محیط زیست می تواند در عین قابلیت کنترل و کاهش مصرف نفت ، فراهم کردن سوخت تمیز و سوزاندن بخار نفت در دو مرحله و انتقال و پخش گرما بصورت جابجایی و تابشی با استفاده از صفحه رفلکتور ، باعث افزایش راندمان مصرف سوخت سالیانه می‌گردد . این بخاریها قابلیت ارائه در سطوح مختلف تکنولوژی و کنترلهای هوشمندانه مصرف انرژی را دارا می باشند . بعضی از ویژگی های بخاری های بدون دودکش عبارتند از:
۱-ارزان بودن و هزینه استفاده کم.
۲-بازده انرژی ۹۹ درصد.
۳-کار کردن در مواقع اضطراری مانند قطع برق.
۴-طراحی براساس آخرین استانداردهای روز جهانی.
۵-دارای ظرفیت های مختلف طراحی از ۶۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ کیلوکالری در ساعت.
۶-عمر طولانی. در حال حاضر بالغ بر ۵۰ میلیون خانوار در دنیا از از بخاریهای بدون دودکش استفاده می کنند. بخاری نفت سوز تابشی به عنوان یکی از انواع بخاریهای نفتی بدون دودکش، بدون بو با راندمان بالا (راندمان 99%) و قدرت حرارتی 2600 کیلو کالری دارای مخزن سوخت پرتابل، نشانگر میزان سوخت و مصرف سوخت بسیار پایین، فندک برقی با باطری 1.5 ولت، آلودگی بسیار پایین تر از حد استاندارد کار می کند. در عین حال حمل و نقل این بخاری سریع و آسان انجام می شود.

:: پکیج
پکیج یکی از انواع وسایل گرمایشی می باشد که برای گرم کردن آب سیستم گرم کننده و تهیه آب گرم مصرفی ساختمانها ، به صورت مستقل بکار میرود. این سیستم به گونهای طراحی شده است که اجزاء تشکیل دهنده آن در مجموعه کوچکی قرار دارند و با توجه به وزن کم بر روی دیوار قابل نصب شدن است. به این ترتیب با استفاده از آن، در ساختمانها نیازی به احداث موتورخانه نیست. مزایای استفاده از پکیج ها:
1) استقلال واحدهای مسکونی از یکدیگر در استفاده از سیستم گرمایشی
2) عدم نیاز به احداث موتورخانه مرکزی
3) امکان کنترل سیستم در داخل ساختمان
رعایت نکات زیر باعث عملکرد بهتر پکیج و کاهش مصرف سوخت خواهد شد:
* محل نصب پکیج، دارای فضای کافی و امکان تهویه مناسب باشد تا عمل احتراق با حداکثر بازده صورت گیرد. معمولا سازندگان مربوطه، توصیه هایی در این رابطه ارائه می کنند.
* محل نصب تا حد امکان به محلهای عمده مصرف آب گرم مصرفی نزدیک باشد.
* برای تخلیه گازهای حاصل از احتراق، قطر دودکش باید 15 سانتیمتر و طول قسمت عمودی آن بلافاصله بعد از دستگاه، حداقل 25 سانتیمتر باشد و با حداقل خم و کمترین طول افقی ممکن، به دودکش اصلی مرتبط گردد.
اما آنچه لازم به یادآوری است آن است که استفاده از ترموستات‌ها جهت صرفه جویی مصرف مصرف انرژی در همه موارد فوق امکان پذیر است و امروزه در جهان ترماستات را از مهمترین ابزار موثر در بهینه سازی و کاهش مصرف انرژی بشمار می آورند اما درایران متاسفانه کمتر به اهمیت ترموستات توجه شده است.
ما برای همه موارد ترموستات را پیشنهاد میکنیم.