به گزارش تاسیسات نیوز، از زمان ابداع لیزر برای اولین بار دهه ۶۰، این پرتو همیشه به عنوان ابزار مفید، یک محصول جانبی برای تولید گرما استفاده شده است.
اما این پرتوهای متمرکز نور هیچ وقت نتوانستند مایعات را سرد کنند. محققان دانشگاه واشنگتن برای اولین بار یک پازل قدیمی را حل کردند: انجماد آب و سایر مایعات در شرایط واقعی با استفاده از لیزر.
در یک مطالعه تیم تحقیقات دانشگاه واشنگتن از لیزر مادون قرمز برای سردکردن آب تا حدود ۳۶ درجه فارنهایت استفاده کرد که یک تحول عظیم در این حوزه به شمار می آید.

این اولین بار است که پرتو لیزر مایعاتی مثل آب را در شرایط عادی منجمد می کند. همیشه این سوال وجود داشت که آیا این اتفاق امکان پذیر است چون طبیعتا وقتی پرتویی به ماده ای می خورد گرم می‌شود.
این کشف می تواند به کاربران صنعتی برای خنک جاهای بسیار کوچک با استفاده از یک نقطه متمرکز نور کمک کند. برای مثال ریزپردازنده ها می توانند از یک پرتو لیزر برای خنک کردن قطعات خاص در تراشه های کامپیوتری برای جلوگیری از گرم شدن زیاد و پردازش کارامدتر اطلاعات کمک بگیرند.
دانشمندان همچنین توانستند از یک پرتو لیزر برای سردکردن دقیق بخشی از سلول در زمان تقسیم یا تعمیر خود استفاده کنند و با کندشدن این فرایندهای سریع فرصت دیدن نحوه کار آنها را داشته باشند.
فرایند تبرید لیزری اولین بار در شرایط خلاء در آزمایشگاه ملی لس آنجلس در ۱۹۹۵ انجام شد اما تقریبا ۲۰ سال طول کشید تا این فرایند در مایعات نشان داده شود.
این تحقیق با بودجه دفتر تحقیقات علمی نیروی هوایی و UW و با حمایت بنیاد ملی علوم، آزمایشگاه ملی Lawrence Livermore و آزمایشگاه ملی Pacific Northwest انجام شده است.