برند وارداتی از آلمان زیمنس به آلمانی: (Siemens AG)  بزرگترین شرکت چند ملیتی که مقر آن در مونیخ، آلمان، بزرگترین در اروپا در زمینه مدرن الکتریکی و الکترونیکی است. این شرکت در سال ۱۸۴۷ در برلین، آلمان، توسط ارنست زیمنس تاسیس شده‌است. زیمنس یکی از بزرگترین شرکت‌های بین‌المللی در زمینه سیستم‌های برق و ارتباطات و سیستم‌های کنترل الکترونیکی، لوازم برقی خانگی و همچنین در تجهیزات پزشکی و تهویه مطبوع، تلفن همراه و خانه و لپ تاپ است. زیمنس در ۱۲ اکتبر سال ۱۸۴۷ توسط ارنست زیمنس تاسیس شده بود. وارنر این شرکت را در آغاز بنامBauanstalt von Siemens & Halske  در گارگاه خود افتتاح نمود. وارنر در سال ۱۸۴۸ نخستین و طولانی ترین خط تلگراف بین برلین تا فرانکفورت را ساخته و در سال ۱۸۵۰ برادر خود ویلیام زیمنس را به نمایندگی زیمنس در لندن گماشت. او پس از افتتاح نمایندگی در انگلستان، شروع به ساخت و راه اندازی خطوط و شبکه‌های مخابراتی در روسیه مشغول شد. در سالهای ۱۸۶۷ خط تلگراف بین لندن – کلکته را به پایان رسانید. در سالهای پیش از این شرکت رشد و ترقی خود را با ساختن موتورهای برقی و لامپ ادامه داده و در سال ۱۸۹۷ نام شرکت از Bauanstalt von Siemens & Halske به (S&H) تغییر کرد. در سال ۱۹۱۹ شرکت زیمنس با همکاری دو شرکت دیگر به طور مشترک شرکت اوسرام OSRAM بنیان نهادند و در سال ۱۹۲۳ شرکت‌های فرعی و زیر مجموعه آن در ژاپن تأسیس گشت. همانگونه که گفتیم زیمنس یکی از بزرگترین شرکت‌های بین‌المللی در زمینه سیستم‌های برق و ارتباطات و سیستم‌های کنترل الکترونیکی، لوازم برقی خانگی و همچنین در تجهیزات پزشکی و تهویه مطبوع، تلفن همراه و خانه و لپ تاپ است که تاکنون محصولات متنوعی را در سطح جهان عرضه کرده ودر حال حاضر برند زیمنس در زمینه سسیستمهای برق و ارتباطات و لوازم خانگی ، تجهیزات پزشکی و تهویه مطبوع در ایران فعال است . برند زیمنس نیز مانند برند هانیول توسط واردکنندگان در صنوف مختلف به کشور وارد می‌شود البته هانیول و زیمنس در نوع محصولات تفاوتهای با یکدیگر دارند اما مشترکات بسیاری نیز در محصولاتشان یافت می‌شود که از جمله مشترکات سیستمهای کنترل دیجیتال است که در صنعت تأسیسات تهویه مطبوع به وفور یافت میشوند تجهیزاتی مانند ترموستات‌های اتاقی دیجیتال اعم از ترموستات لمسی (تاچ اسکرین) ، ترموستات 24 ولت ، ترموستات 0 تا 10 ولت ، ترموستات مکانیکی و شیر ترموستاتیک وشیر برقی از مشترکات هانیول و زیمنس بشمار می آید. عنوان هانیول و زیمنس شهره جهانی دارد و کمتر کسی است که از وجود این دو برند مشهور در صنعت ایران بی اطلاع باشد و شاید بتوان با جرأت ادعا نمود که در صنعت تأسیسات و تهویه مطبوع پر آوازه ترین برند جهانی بشمار میروند و شخصی فعال در صنعت تأسیسات و تهویه مطبوع یافت نمی‌شود که محصولات این دو برند را ندیده باشد. همانگونه که در مقالات قبلی ذکر گردید در اینکه محصولات شرکت هانیول و زیمنس با کیفیتی مطلوب و تکنولوژیهای پیشرفته و روز دنیا طراحی وتولید میشوند شکی نیست و حتی هانیول در بسیاری از انواع محصولات پیشرو است. اما آنچه قابل توجه و تأمل است وباعث شبهه می‌شود سوءاستفاده سودجویان از معروفیت و شهرت جهانی یک محصول باکیفیت و مرغوب جهانی است که امروزه در صنعتهای مختلف گریبان گیر مردم شده است. همچنین تبدیل شدن چین وکشورهای شرق آسیا به کارخانه جهانی و واگذاری امتیازات کمپانیهای معتبر به شرق آسیا موجب مطرح شدن عناوینی بسانِ ترموستات اصلی و ترموستات غیر اصلی و عبارت اصل و طرح در صنوف مختلف و صنایع گوناگون است. این عبارات و عناوین در میان اهل بازار و تجار نیز تا حدی رایج شده که گاهی چینی درجه یک و دو و سه نیز میگویند واینرا از صداقت در کسب و کار میدانند و به آن افتخار میکنند غافل از آنکه سیاست انتقال کمپانیهای جهانی به چین چه مزایایی برای خودشان و چه مضراتی برای سایرین بخصوص کشورهای جهان سوم و درحال توسعه دارد. میتوان در فرصتی مقتضی به بررسی جزئیات اینگونه اقدامات پرداخت و با دیدگاهی متفاوت حرفه ای گری غرب را در اتخاذ روش‌های اینچنینی زیر ذره بین قرار داد که چگونه همچنان به استعمارگری خود در کشورهای در حال توسعه ادامه میدهد. استثماری که در اصطلاح عوام به استعمار مشهور شده وحتی در لغت هم غرب توانسته انگشت اتهام را از خود دور کند. ولی أهل لغت خوب میداند که استثمار به معنی طلب ثمر است کاری که غرب خواسته است همواره در مشرق زمین پیاده کند و از هر رخنه و روزنه ای فرو گذار نکرده و به استثمار خود ادامه میدهد. اما بقول شاعر که بد نگفته است : اگر ناخدا جامه بر تن درد خدا کشتی آنجا که خواهد برد. رفته رفته وجهه ی نا اهلان نمایان خواهد شد و در همه عرصه ها همان خواهد شد که خالق هستی بخش میخواهد. از مطلب دور نشویم که سخن درباره برندهای خارجی در صنایع مختلف در ایران بخصوص صنعت تأسیسات و تهویه و بطور ویژه برند زیمنس بود که از برندهای جهانی است و درکنار برند هانیول محصولاتی به بازار تأسیسات ایران و صنعت تهویه عرضه مینماید. تاریخچه هر دو شرکت زیمنس و هانیول به لحاظ صنعتی درخشان بوده و تا کنون تجهیزاتی پیشرفته ومتنوع به بازارهای جهانی معرفی نموده اند. شرکت زیمنس به مدیریت عامل پیتر لوشر آلمانی در سال 2009 درآمدی بالغ بر 76651 میلیارد یورو داشته است و تعداد کار کنان این شرکت 405000نفر و نوع شرکت سهامی است. الکترونیک در رأس فعالیت زیمنس بوده و تجهیزات نیروگاهی ، مخابراتی ، حمل ونقل و أدوات پزشکی وسیستمهای کنترلی تأسیساتی وتهویه را شامل می‌شود . شرکت زیمنس 59 سال پیش از شرکت هانیول تأسیس شده که این عدد شبیه به تفاوت قدمت تأسیس شرکت بوتان نسبت به تأسیس شرکت ایساتیس در ایران است که سرعت رقابت مشابه هانیول درسطح جهان نسبت به زیمنس بی شباهت به رقابت بوتان وایساتیس نیست. جالب است که دوشرکت بوتان و ایساتیس از شرکتهای موفق در عرصه تولیدات داخلی میباشند که در عرصه تأسیسات و تا حدودی تهویه فعالیت میکنند. البته رقابت جهانی دو برند زیمنس و هانیول قابل قیاس با رقابت داخلی بوتان و ایساتیس نیست چرا که رقابت در عرصه جهانی غیر از رقابت در عرصه داخلی است . تفاضل در آمد شرکت زیمنس با هانیول در سالهای 2009 و2011 نشان میدهد زیمنس از تجربه خود در بازار جهانی بخوبی استفاده نموده است . درآمد شرکت هانیول در سال 2011 سی وشش و نیم میلیارد دلار بوده که شرکت زیمنس در سال 2009 مبلغ 76651 میلیارد یورو درآمد داشته. شرکت زیمنس 275000 کارمند افزون بر نفرات شرکت هانیول دارد که این رقم نیز نشان دهنده فعالیت گسترده تر زیمنس نسبت به هانیول است و طبعاً هرکه بامش بیش برفش بیشتر است. آمار فروش ترموستات‌هانیول در ایران بیش از ترموستات زیمنس است که این آمار حاکی از آن است که ترموستات‌هانیول در ایران بمراتب ارزان تر از ترموستات زیمنس عرضه می‌شود. البته کیفیت محصولات زیمنس نیز از هانیول در ایران بهتر بوده اما بنظر میرسد برند زیمنس دارای اعتبار بیشتری نسبت به هانیول است و پر فروش بودن هانیول صرفا فقط بعلت ارزانتر بودن ترموستات‌هانیول از ترموستات زیمنس میباشد. براستی چرا برندهای خارجی در ایران از برندهای داخلی پر فروش تر است و چرا برندهای داخلی با وجود کیفیتهای مطلوب از مرغوبیت کمتری در نزد مردم برخوردارند ؟ پاسخ به این سؤالات را در نزد چه کسانی میتوان یافت و چه علل و موانعی برای تولید کنندگان داخلی وجود دارد تا بتوانند با برندهای جهانی مانند زیمنس ، هانیول و ایمیت به رقابت بپردازند. آیا مصرف کنندگان برند های خارجی از اصل بودن این برندها اطمینان کامل دارند و آیا واقعاً با وجود تحریم های جهانی نسبت به جمهوری اسلامی ایران و استثمار غرب نسبت به مشرق زمین و هراس غرب از کشوری در حال توسعه مانند ایران ، به اصلی بودن ترموستات زیمنس وهانیول خدشه وارد نمی آورد؟ و بفرض اینکه ترموستات زیمنس وهانیول اصل در بازار موجود باشد وظیفه مصرف کننده ، بازار ، تاجر ، مسؤلان ، متخصصان و آنان که قلبشان برای مرز و بوم می تپد چیست؟ آیا نه این است که همه باید دست به دست هم دهیم تا میهن خویش کنیم آباد؟ آیا نباید انقلابی را که مهاتما گاندی در هند در مقابل غرب انجام داد امروز در ایران تکرار کنیم ؟ حال آنکه تولید کنندگان داخلی امروز در ایران شگفتیها آفریده درعرصه های مختلف گامهایی درخور تقدیر برداشته اند و این گامها مخصوصاً در مقوله الکترونیک لرزه بر اندام و پیکره استثمار جهانی وارد نموده ، جهشی اقتصادی و صنعتی نیازمند حمایت مصرف کنندگان وهموطنان محترم است و تمامی تولید کنندگان داخلی و مهندسان و متخصصان فعال و متعهد در مقابل با تعصب وتعهد و انگیزه جهانی شدن حمایت خود را با ارائه محصولات داخلی باکیفیتی قابل رقابت با برندهای خارجی اعلام مینمایند. در صنعت تهویه برای کنترل سیستمهای تهویه مانند فن کویل ها، هواسازها ، ایرواشرها ، داکت اسپلیتها ، یونیت هیترها ، سیستمهای تبخیری و کمپرسوری تولیداتی منحصر بفرد مانند سیستم میکرو کنترلی دیجیتال برای الکتروفن ها موسوم به دیجیکنترل و انواع ترموستاتهای اتاقی دیجیتال طراحی شده ودر بازار موجود است. ترموستات تایمر ،ترموستات وایرلس (بی سیم) ، ترموستات تاچ اسکرین ( لمسی ) ، و ترموستات‌های ریموت دار با خروجیهای مجزای گرمایش وسرمایش از جمله ی این تولیدات داخلی است. ترموستات‌هانیول Honeywell برند وارداتی از آمریکا شرکتی خوشه ای یعنی فعال در چند صنعت آمریکایی است که تولید انواع مختلفی از محصولات تجاری و مصرفی ، خدمات فنی و مهندسی سیستمهای هوا فضا ( انواع تورپوشارژها ) را برای طیف گسترده ای از مشتریان ، مصرف کنندگان خصوصی، شرکتهای بزرگ و دولتها را ارائه میدهد . شرکت هانیول جزئی از فورچون 500 است و تعداد کارکنان آن به عددی قریب به 130000 نفر ویا کمی بیشتر میرسد که 58000 نفر آنها در ایالات متحده اشتغال دارند.

اگر بخواهیم ازبرخی از انواع مدل های ترموستات‌های هانیول بخواهیم نام ببریم میتوانیم به مدل های هانیول از قبیل :

ترموستات دیجیتال هانیول داکت اسپیلیت وفن کویل سقفی

هانیول مدل T6590B1000 و T6590A1000

مشخصات :

ترموستات دیجیتال دو فصل –
سه دور فن – LOW, MED, HI

دارای LCD بزرگ با نور پس زمینه روشن

سه دور فن (دستی و اتوماتیک)

دو   خروجی برای – 2 شیر برقی

نوع سنسور الکترونیکی

تنظیم دور به صورت دستی و اتوماتیک

دارای کلید روشن و خاموش

دارای کلید تغییر فصل

قابل استفاده جهت فن کویل و داکت اسپیلیت

قابل استفاده جهت سیستم های روفتاب پکیج و انواع فن کویل

ترموستات دیجیتال اتاقی فن کویل سقفی مارک هانیول با صفحه نمایشگر

و کلیدهای تابستانی/زمستانی و سه سرعته و اتوماتیک فن جهت فن کوئلهای 4 لوله ای،محدوده تنظیم دما: 10 تا 32 درجه سانتیگراد،ولتاژ تغذیه: 220 ولت متناوب،ظرفیت سوئیچینگ:3 آمپر،

ترموستات‌هانیول فن کویلی رو کار T6590A1000
مشخصات :
ترموستات دیجیتال اتاقی فن کویل سقفی  مارک هانیول
با صفحه نمایشگر
کلید تابستانی / زمستانی
سه سرعته و اتوماتیک (فن)
جهت فن کویل های دو لوله ای
دامنه تنظیم : 10 الی 32 درجه سانتی گراد
تغذیه برق : 220 ولت متناوب
ظرفیت سوئیچینگ: 3 آمپر ،….نام برد از دیگر محصولات هانیول میتوان شیر کنترل دوراهه چدنی هانیول 1/2 اینچ مدل Honeywell V5011A8116  

شیر کنترل دوراهه چدنی هانیول 1/2 اینچ مدل  Honeywell  V5011A817  و  ترموستات چند مرحله ای هانیول Honeywell مدل T42N1020  هانیول

 ترموستات‌هانیول مدل TH1110D1000
 ترموستات  Honeywell هانیول مدل TH8320U1008
   ترموستات Honeywell آنتی فریز ضد یخ زدگی مدل FT6961
ترموستات‌هانیول مدل Th8320u1008   دیجیتال اتاقی
 ترموستات کانالی حد بالا ضد حریق مدل L4064K1006   هانیول Honeywell
ترموستات‌هانیول دو وضعیتی T6360A1228
ترموستات‌هانیول اتاقی  Honeywell فن کویل زمینی مدل T4360D1144
ترموستات  هانیول فن کویلی T4039m1004
 ترموستات Honeywell  هانیول مدل T4039M1004  اتاقی دیجیتال فن کویلی
ترموستات‌هانیول قطع و وصل درجه حرارت اتاق T651A1228
  ترموستات اتاقی فن کویل دو وضعیتی مدل T6373B1064
ترموستات اتاقی  ضد حریق Honeywell هانیول ضدحریق مدل T631C1046
 ترموستات اتاقی  هانیول دیجیتال مدل TH8320U1008
  ترموستات الکترونیکی هانیول   مدل TB7980A1006 هانیول Honeywell   الکترونیکی

 

دفتر مرکزی این شرکت در موریس تاوان نیوجرسی قرار دارد و مدیر عامل فعلی آن ظاهرا دیوید کوت میباشد.

شرکت هانیول از تاریخ 7 دسامبر 1925 تا 9 فوریه 2008 بخشی از میانگین صنعتی داو جونز بحساب می آمد و بنیان گذار آن البرت پاتز و مارک هانیول میباشند که در سال 1906 شرکت هانیول را تأسیس نمودند هانیول در سال 2011 بالغ بر 36.5 میلیارد دلار درآمد داشت که 20 میلیارد دلار درآمد خالص هانیول در این سال بود. اما رده های پیشین میانگین صنعتی داو جونز که هانیول در مورخ هفتم دسامبر 1925 تا فوریه 2008 میلادی جزء آن قرار گرفت شامل : آلترا ، الکوا ، امریکن اکسپرس ، اچ پی ، اکسان ، ان سی آر ، ای تی اند تی ، ایستمن کداک ، اینتر نشنال پیبر ، پبک آو آمریکا ، پارامونت پیکجرز ، تایم وارنر ، تکزاز کو ، جنرال موتور ، سیتی گروپ ، سیرز ، کرایسلر ، کلرادوفیول اند آیرون ، گروه بین المللی امریکایی ، گودیر تایر ، ماک ، نش موتورز ، نویستار اینترنشنال ، والگرینز ، وسترن یونیون ، وستینگهاوس ، هانیول ، یو.اس.استیل و یونایتد ایزلاینز میباشد. قابل ذکر است شرکت هانیول جزء 20 شرکت برتر صنایع دفاعی و جنگ افزاری بشمار می آید. همانگونه که میدانید محصولات شرکت هانیول بسیار متنوع و با کیفیت میباشد که ازجمله محصولات آن میتوان به سیستمهای کنترل تهویه مطبوع از قبیل ترموستات آنالوگ هانیول ، ترموستات مکانیکی هانیول ترموستاتهای دیجیتال هانیول ، ترموسات های لمسی ( تاچ اسکرین ) ، ترموستاتهای ریموت خور هانیول ، ترموستات بی سیم هانیول ، شیرهای ترموستاتیک هانیول در اینچ های مختلف با استاندارد های بین المللی و انواع دیگری از تجهیزات کنترل تأسیسات و تهویه مطبوع و سیتسمهای پیشرفته و مدرن که از آخرین تکنولوژیهای روز جهان بشمار میرود میتوان اشاره کرد. شرکت هانیول در بسیاری از محصولات خود در سطح جهان پیشگام بوده و محصولاتش را به نقاط مختلف جهان صادر میکند که امروزه برند هانیول بعنوان یکی از پر فروش ترین برندها در سطح جهان است که در زمینه انواع ترموستات برای انواع فن کویل ها (فن کویل زمینی و فن کویل سقفی و فن کویل های کاستی) وهمچنین داکت اسپلیتها بکار میرود. شیر ترموستاتیک و ترموستات‌هانیول در انواع پکیج های سرمایشی و گرمایشی قابل استفاده میباشند و باتوجه به تنوع آنها در کاربری ، ترموستات‌ها نیز متنوع خواهند بود. اما آنچه در بازار ایران با عنوان ترموستات اصل هانیول عرضه می‌شود با توجه به مشخصات ترموستات اصلی هانیول و اظهارات فروشندگان و همچنین روابط حال حاضر اقتصادی و سیاسی ایران و امریکا جای تأمل دارد که آیا ترموستات‌های عرضه شده در بازار تأسیسات ایران وشرکتهای وارد کننده ترموستات چگونه قادر به واردات ترموستات‌هانیول و دیگر محصولات برند هانیول ازقبیل انواع شیرهای ترموستاتیک و تجهیزات کنترل هوشمند دیجیتال تهویه میشوند ازسوی دیگر با فرض امکان واردات محصولات هانیول قیمتهای عرضه شده در بازار تأسیسات کشور از ترموستاتهای دیجیتال هانیول و تجهیزات کنترل تهویه تأملی دیگر را به خود معطوف میدارد که تعجب هر صاحب نظرمتخصص و مطلعی را برمی انگیزد که محصولی با کیفیت و تنوّع و قابلیت هانیول ممکن است با طی مسافتی طولانی از کشور امریکا وارد آسیا شود و با در نظر گرفتن تمام هزینه های حمل و نقل و گمرکی بتوان با قیمتی رقابتی نسبت به تولیدات داخلی عرضه شود. البته آنچه در خصوص برند هانیول عنوان می‌شود دیگر برندهای اروپایی و امریکایی و بطور کلی خارجی را در بر میگیرد، برندهای مانند زیمنس و ایمیت که در حقیقت آلمانی و ایتالیایی هستند. اما سؤالاتی که درباره هانیول مطرح است درمورد آنها نیز مطرح می‌شود و اینکونه سؤالات راجع به صنایع دیگر هم وجود دارد که در واقع برای متخصصان در هر صنعتی بی پاسخ نیستند و خوانندگان متخصص و مطلع و أهل اشاره وانصاف قضاوتی منصفانه خواهند داشت. در بازار تأسیسات سؤالات مشتریان و پاسخ های فروشندگان گواهی دیگر برتأمل صاحب نظران در مورد برندهای خارجی و وارداتی است ،که این مطلب نیز در صنوف دیگر از صنعتها مشاهده می‌شود. سؤالاتی از قبیل آیا چینی است؟ یا امریکایی ؟ یا آلمانی ؟ ساخت کجاست؟ پاسخ اینکه ما اصل میفروشیم، اصل هانیول است وآنچه در جای دیگر است اصلی نیست، و یا این اصل زیمنس است و زیمنس اصلی نزد ماست ، پس این اظهارات وأمثال اینها خبر از بودن فرعی میدهد که احتمالا بیشتر از اصل برندهای مشهور است. در حقیقت برند فروشی کار آسانی است و عموماً مصرف کنندگان نیز بدنبال برندهای معروف و مشهورند و این روال تنها مربوط به هانیول و زیمینس و ایمیت در صنعت کنترل تهویه نمیباشد بلکه در اغلب صنایع در ایران ساری و جاری است و باید پرسید چرا با وجود تولیدات داخلی مردم هنوز به خرید محصولاتی با برندهای خارجی میپردازند هرچند برخی از مصرف کنندگان به اصل نبودن محصول مورد خریدشان اذعان دارند ولی باز همان را می خرند ؟ تحقیقات انجام شده دراین باره از حربه ها و تکنیک های روانشناختی خبر میدهد که فروشندگان معمولا برای فروش کالای خود از این حربه ها استفاده میکنند که آسان ترین این تکنیکها، برند فروشی است. ولی این تمام مطلب نیست و عواملی مانند پایین بودن کیفیت برخی محصولات داخلی و بی اطلاعی مصرف کنندگان از تولیدات داخلی و عدم تنوع ترموستات‌های داخلی و بعلاوه ضعف اطلاع رسانی و تبلیغات لازم و در نهایت کم لطفی مصرف کنندگان داخلی و عدم حمایت مسؤولان محترم در فروش بیشتر برند های خارجی بی تأثیر نمیباشد. درکشور ایران تولید کنندگان داخلی با زحمت ومشقتهای بسیار محصولاتی در صنعتهای مختلف تولید وبه بازار عرضه میکنند تا بتوانند در ضمن توسعه اقتصاد کشور و کار آفرینی، همگام با آخرین تکنولوژی روز امریکا و اروپا کشور را از واردات بی نیاز نمایند. در موارد قابل توجهی از تولیدات داخلی دیده شده که یک محصول در نوع خود حتی نمونه خارجی ندارد چه جای آنکه رقابتی با برندهای خارجی داشته باشد. رقابت برخی از تولید کنند گان داخلی با برندهای خارجی مانند هانیول ، زیمنس ، ایمیت و … به گونه ای است که در محصولات دیجیتال کنترل تهویه پا به پای برندهای معروف حرکت نموده و در آنچه با عنوان ترموستات‌هانیول و زیمنس و ایمیت در ایران عرضه می‌شود پیشرفته تر و با کیفیتی بمراتب بالاتر عرضه می‌شود. ترموستات‌های لمسی ( تاچ اسکرین ) با قابلیت کنترل باریموت ، ترموستات 24 ولت با خروجی آنالوگ 0 تا10 ولت (صفر تا ده ولت) ، ترموستات بی سیم ( وایر لس ) ، ترموستات ویژه فرمان به دمپر و خلاصه انواع ترموستات‌های دیجیتال برای فن کویل های سقفی و فن کویل های زمینی و انواع هواسازها و داکت اسپلیتها از محصولاتی است که تولید کنندگان داخلی موفق به عرضه آنها به بازار شده اند. ثبت اختراع ترموستات دیجیتال تایمر و محصولی بی نظیر حتی در اروپا موسوم به دیجیکنترل از جمله تولیدات منحصر بفرد داخلی وحاصل تلاشهای علمی مهندسان الکترونیک کشور عزیزمان ایران میباشد.

 

اما در خصوص ترموستات‌هانیول مدل هالو Halo  که در ایران جزء پر فروشترین مدل از مدلهای فن کویلی محصولات هانیول است باید عرض کرد که این ترموستات در حقیقت در کشورهای شرق آسیا و هند تولید می‌شود و خود کمپانی هانیول این مدل از ترموستات‌های دیجیتالی هانیول را تولید نمیکند . این ترموستات جهت فرمان به انواع فن کویل طراحی شده و در دو نوع عمودی و افقی بلحاظ شکل ظاهری طراحی گردیده است.

این ترموستات دیجیتال که با کد سری T6861 تولید شده است با نام مدل HALO (هالو) هم شناخته می‌شود.

HALO یک ترموستات دیجیتال است که در آن از یک صفحه بزرگ LCD برای نمایش اطلاعات برای کاربر استفاده می‌شود. این مدل که صرفا برای بازار خاور میانه و شرق آسیا طراحی شده است دارای ظاهری زیباتر و شکیل تر نسبت به نمونه های دیگر است که این وی‍‍ژگی در کنار عملکرد عالی این ترموستات آن را به یک ترموستات ایده‌آل برای پروژه های ساختمانی تبدیل کرده است.

متاسفانه در سال های اخیر و با افزایش اقبال پروژه سازها به این محصول نمونه های تقبلی آن در مقیاس وسیع و کیفیت نازل روانه بازار شده است که علی رغم ظاهر مشابه با نمونه اصلی دارای اشکالات فراوان کارکردی است.

ترموستات‌هانیول با ویژگی های بسیار مناسب

  • با طراحی شیک و مدرن مناسب ساختمان های اداری ، مسکونی ، هتل
  • در دسترس بودن 2  مدل عمودی و افقی
  • طراحی بسیار باریک
  • نور پس زمینه شیک و زیبا به رنگ آبی سبز 
  • حلقه دور سفید یا سبز
  • پیکربندی دستگاه برای حالت های تک شیر برقی یا دو شیر برقی (سرمایش و گرمایش مستقل)
  • صفحه نمایش بزرگ با زبان انگلیسی و آیکون های نمادین
  • نصب و راه اندازی سریع و آسان
  • قابلیت تایمر برای روشن یا خاموش شدن دستگاه
  • انتخاب نحوه نمایش دمای اتاق و دمای انتخابی کاربر ( نمایش هر دو / نمایش یکی از آن‌ها )
  • انتخاب سرعت فن دستی یا اتوماتیک
  • قابلیت افزودن سنسور دما خارجی (اکسترنال)
  • فعال سازی مصرف بهینه انرژی با استفاده از کلید ذخیره سازی انرژی با کلید تردد ( کاربرد مخصوص هتل و اداره جات)
  • فعال سازی تابع چرخه ساعت CPH
  • نمایش دما به صورت سانتیگراد یا فارنهایت
  • قابلیت نگهداری از تنظیمات کاربر زمانی که برق قطع می‌شود ( با قطع برق تنظیمات دستگاه  از بین نمی رود )
  • قابلیت عملکرد برای جلوگیری از یخ زدگی سیستم تهویه
  • قفل کردن یا بازکردن بخشی / تمامی از صفحه کلید ترموستات
  • قابلیت محدود کردن دمای گرمایش یا سرمایش برای بهینه مصرف کردن انرژی

اهمیت ترموستات در صنعت تهویه تا حدی است که در کشورمان در نظام مهندسی در مبحث 19 جزء ملزومات سیستمهای تهویه سرمایشی و گرمایشی در ساختمان بحساب آمده چرا که در بهینه سازی مصرف انرژی سهم بسزای دارد. نقش ترموستات در بهینه سازی مصرف انرژی امروزه ترموستات در صنایع مختلف استفاده می‌شود و در بسیاری از آنها نقش حیاتی را در آن صنعت ایفا می کند. این وسیله که از دیرباز در صنعت های مختلف به کار رفته در حقیقت از بارزترین محصولات روز و کاربردی ترین تجهیزاتی است که صنایع حرارتی و برودتی و تهویه مطبوع به آن احتیاج دارد و از جهت صرفه جویی مصرف انرژی و آسایش و آرامش و سلامت از ضروریات به حساب می آید .حال آنکه متأسفانه به دلایل معلوم و نا معلوم بسیاری نقش مهم آن نادیده گرفته شده و درشمارقابل توجهی از اماکن مهم مانند ادارات ، مجتمع های تجاری اداری و حتی بیمارستانها ومراکز درمانی که استفاده از ترموستات جهت تهویه مطبوع الزامی می باشد مورد استفاده واقع نشده و سیستم های تهویه مطبوع آنها بدون داشتن ترموستات در حال کار است . ترموستات در واقع نوعی دماسنج است که کار آن سنجیدن دما است که در یخچال ها و در فریزر ها اعم از صنعتی( سردخانه ها) و خانگی و همینطور سیستم های حرارتی صنعتی(یونیت هیتر ها) و خانگی قابل استفاده است و تولیدکنندگان این قبیل دستگاه ها از دیرباز تا کنون هر کدام به علت و یا عللی به کار برده اند. این روز ها کلیه ی خودرو ها ، اماکن تجاری و اداری ، فرهنگی ، فروشگاه ها ، مدارس ،ورزشگاهها، سینماها ، منازل ، هتل ها ، مراکز درمانی ، وزارتخانه ها و هرجا که بنی آدم زیست می نماید ، همه مجهز به سیستم های تهویه مطبوع می باشد که کار سرمایش در تابستان و گرمایش در زمستان را برای انسانها انجام می دهدکه اگر این گونه نباشد سرمای زمستان و گرمای تابستان قادر است سلامتی انسان را به خطر بیاندازدو حتی باعث مرگ و میر می‌شود کما اینکه از اتفاقات نادری در سطح جهان نبوده و برخی از مرگ و میر ها را می توان به همین دو عامل سرما و گرما ربط داد و ناگفته نماند که تهویه برای دامداری ها و مرغداری و امثال آنها نیز امری حیاتی است و درمراکز سؤیچینگ مخابرات و دیتا سنترها BTS های مبایل نیز الزامی است و فقط مربوط به انسان ها نیست. در واقع خود بدن انسان نیز مملو از سنسورها و حسگرهایی است که در شرایط مختلف به انسان اخطار های لازم را می دهد که اگر این گونه نبود طولی نمی کشید که از راهی که خود بی خبر باشد هلاک گردد و این سنسورها که خالق هستی آنها در وجود آدمی قرار داده بدن را در برابر ناملایمت ها هشیار نموده و هوشمندانه عمل می کنند و عکس العمل مناسب از بدن سر میزند بدین ترتیب که حسگر مورد نظر هشدار می دهد، عصب ها به عنوان سنسور دیگری تحریک و به وسائط متعددی که یکی پس از دیگری حساسیت نشان داده و به مغز می رساند، مغز که محل تحلیل داده ها است از طریق این وسائط که همگی به نوبه ی خود نقش حسگر و سنسوری را بازی می کنند که از سرما و یا گرما و یا محرک دیگری داده ها را تحلیل کرده و فرمان لازم را صادر می کند از آنجا که انسان برنهج حکمت و به دست حکیم خلقت شده معلوم می‌شود که از حکمت حسگرهای متعدد در وجود آدمی قرار داده شده تا به اقتضا عمل نماید و حکما حکمت را عمل به حکم عقل تعریف کرده اند و محکم کردن ساختار چیزی از حکمت است پس استحکام یک سیستم پیچیده مانند بدن انسان برای بقا و دوام مستلزم شماری سنسور می باشد همانطور که میدانید دمای بدن فرد سالم همواره حدود 37 درجه است که نشان میدهد یک سیستم کنترل دقیق ، دمای بدن را تنظیم میکند. تعادل و اعتدال امر مهمی است که نشانه ی سلامت است و باعث شادابی و سرزندگی است . همانگونه که در بدن آدمی حسگر های متعدد و متفاوت می باشند در سایر موارد نیز همین طور است مثلاً برای دما سنسور دما، احتیاج است و برای رطوبت سنسور رطوبت و برای دود و آلاینده ها سنسور مربوط به آنها . مثلاً سنسور دود برای هشدار و جلوگیری از آتش سوزی و یا موارد دیگر به کار می رود. حال اگر بخواهیم ساختار محکمی از یک سیستم تهویه که برنهج حکمت و اصول مهندسی طراحی شده باشد دست یابیم می بایست در این ساختار ترموستات و سیستم کنترل قابل و منظم و دقیقی داشته باشیم. تفاوت سیستم های خوب تهویه در تفاوت سیستم های کنترل آنها است یک سیستم کامل کنترل ویژگی هایی دارد که این ویژگی ها باعث تمایز سیستم های خوب تهویه از یکدیگر است . اگر یک ترموستات که بخشی از یک سیستم تهویه است خوب عمل نکند تمام سیستم تهویه را هرچند پیشرفته باشد، زیر سؤال می برد در واقع سیستم کنترل که ترموستات عمده ترین و اولین بخش آن است وجه کار و معرف کار و کنترل کننده و مغز فرمان دهنده ی آن است همان طور که در بدن انسان اگر سنسور ها درست عمل نکنند داده ها نا صحیح به مغز می رسند و مغز که جایگاه تحلیل داده ها است تحلیلی غلط خواهد داشت و در نهایت فرمان غیر صحیحی خواهد داد که حاصل آن عکس العمل نا مطلوب بدن است. در نتیجه عکس العمل نا مطلوب و نامطبوع یک سیستم تهویه ی خوب بستگی به سیستم کنترل آن دارد . وجه در زبان عربی به معنی صورت است و گفتیم که ترموستات و سیستم کنترل وجه سیستم تهویه است یعنی صورت ظاهر آن ، چون سیستم تهویه با همه ی ابعادی که دارد معمولاً داخل کار قرار می گیرد و آنچه از یک دستگاه تهویه نمایان است ترموستات است که اگر زیبا نباشد در معرفی آن سیستم کوتاهی و اجحاف شده است پس سیستم کنترل در تهویه ی مطبوع نقش قلب ، مغز ، صورت و وجه دستگاه تهویه را ایفا می نماید. و میزان اهمیت آنها بر صاحبان تخصص پوشیده نیست اما آنچه امروزه علاوه بر زیبایی و عملکرد حائز اهمیت شده بحث بهینه سازی و صرفه جویی مصرف انرژی است که یکی از اصلی ترین وظایف ترموستات‌ها همین مطلب است که آزمایشات و تحقیقات متعدد نشان داده که ترموستات‌های مکانیکی به دلیل دقت پایین و عدم نمایش صحیح و دقیق دما نمیتوانند مانند ترموستات‌های دیجیتال عمل کنند لذا در مبحث مهم بهینه سازی مصرف انرژی و ذخیره ثروت ، این ترموستات دیجیتال است که مؤثر واقع می‌شود . ما در عصری زندگی میکنیم که به عصر دیجیتال مشهور گشته و در دوره ای هستیم که ذخائر انرژی نقش حیاتی در معیشت ما دارند. لذا برای بهینه سازی مصرف انرژی و کاهش مصرف انرژی و ذخیره ی ثروت از طریق صرفه جویی و استفاده ی به موقع از سیستم تهویه که همان بهینه سازی است ترموستات‌های دیجیتال از سایر ترموستات‌های آنالوگ و مکانیکی مفید تر و دقیق تر می باشد . به عبارت دیگر درست مصرف کردن ، به موقع مصرف کردن ، به اندازه کار کردن دستگاه تهویه و جلوگیری از به هدر رفتن انرژی کار اصلی ترموستات دیجیتال است. منابع: www.wikipedia. نشریه شماره 66 پیشگامان ساختمان نشریه شماره 118 تهویه و تأسیسات نویسنده : احمد معینی نیا