بادگیر ابراهیمیه
با وجود اینکه زمان قابل توجهی از هفته سلامت نمیگذرد شاید به پای گفتگوی یک متخصص نشستن که در سالهای گذشته راجع به ارتباط تهویه مطبوع با سلامت صورت گرفته خالی از لطف نباشد.
یک دکترای طب مکمل گفت: بهترین تهویه مطبوع آن است که احساس آرامش و راحتی در فرد ایجاد کند، که این مسئله بر سلامتی انسان بسیار موثر است. برای تنظیم تهویه طبیعی باید ۴۵ درصد پنجره‌ها قابل بازکردن باشد.

مهناز زرافشار در گفت‌و‌گو با خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم، اظهار اشت:
هدف کلی تهویه منازل تامین شرایط مناسب در ارتباط با حرارت و جابجایی هواست و به این دلیل است که از غلظت آلاینده‌های خانگی در حد قابل قبول کاسته شود و در ساخت خانه‌ها باید به تهویه توجه ویژه داشت.
به گفته ایشان مطالعات امروزه می‌گویند که بهترین و مناسب‌ترین سیستم، سیستم تهویه مطبوع است که امکان کنترل درجه حرارت (ترموستات)
رطوبت، گرد و غبار «بو» و توزیع مناسب هوا در آن وجود داشته باشد.
در حقیقت تهویه بدون کنترل دما که با ترموستات صورت میپذیرد با سلامت منافات دارد چرا که آسایش و آرامش را نمیتواند همراه داشته باشد.
این دکترای طب مکمل و پژوهشگر اضافه کرد: بهترین تهویه مطبوع آن است که احساس آرامش و راحتی در فرد ایجاد کند، که این مسئله بر سلامتی انسان بسیار موثر است. برای تنظیم تهویه طبیعی باید 45 درصد پنجره‌ها قابل بازکردن باشد. اگر با محوریت افقی باز و بسته شوند، تهویه طبیعی را بهتر انجام می‌دهند.
زرافشار عنوان کرد: در مورد دما هوا و رطوبت مسکن بر اساس استانداردهای جهانی میزان هوای لازم به ازای هر نفر 10 فوت در هر دقیقه است. سازمان بهداشت جهانی دمای هوای حدود 21 درجه سانتیگراد، سرعت جریان هوای 0،8 متر بر ثانیه و رطوبت نسبی 50 درصد را پیشنهاد کرده است. مناسب ترین درجه حرارت اتاق هم برای افراد عادی گفتند 20 تا 21 درجه سانتیگراد باشد.
وی افزود: هوای مسکن باید اعتدال داشته باشد و خیلی گرم و خیلی سرد نباشد. از نظر صدا و آلاینده‌های صوتی باید مورد توجه قرار گیرد، چرا که آلاینده‌های صوتی خود موجب بیماری می‌شود که در طب جدید به صورت خیلی ریز و با جزییات اشاره می‌شود.
این دکترای طب مکمل خاطرنشان کرد: حتماً صدا و آلودگی‌های صوتی در مسکن رعایت شود. از طُرق مختلف باید برای کاهش صدا تلاش کرد. مانند مصالح ساختمانی که حالت عایق صوتی باشند یا شیشه دوجداره یا دور منازل درختکاری شود، از همه مهمتر اینکه آگاهی مردم در یک سطح وسیعی انجام شود و به آلودگی صوتی توجه کنند که خود باعث بیماری می‌شود. بعضی افراد اصلاً توجه ندارند که خود صوت باعث بیماری می‌شود.