راهکارهای بهینه سازی مصرف انرژی در تامین آبگرم مصرفی ساختمان
:: آبگرمکن های گازی
بیشترین و معمول ترین نوع آبگرمکن، نوع مخزن دار آنها می باشد که از یک محفظه برای احتراق و سوخت گاز و یک مخزن عایق بندی شده برای ذخیره کردن آب گرم تشکیل شده است. آبگرمکن های فوری دیواری این نوع آبگرمکن بر خلاف نوع مخزن دار، تنها از یک محفظه برای احتراق و سوخت گاز طبیعی جهت گرم کردن آب مورد نیاز تشکیل شده است و فقط در لحظه هایی که آب گرم مورد نیاز است شروع به کار می کند و آب گرم تولید می کند. در راستای کاهش مصرف سوخت انواع آبگرمکن های گازی ، رعایت نکات زیر مؤثر است:
*در هنگام خرید آبگرمکن به اطلاعات برچسب انرژی آن توجه کنید و سعی شود از بین مدل‎های مشابه، آبگرمکن با کارایی و راندمان بهتر و ظرفیت متناسب با تعداد افراد خانواده انتخاب گردد.

*نصب و بکارگیری صحیح آبگرمکن علاوه بر افزایش عمر مفید دستگاه باعث کاهش هزینه‎های سوخت و انرژی می‎شود.
*در صورتی که لوله های آب گرم مصرفی به صورت روکار نصب شده اند، حتما آنها را عایقکاری نمایید.
*بدنه آبگرمکن را عایقکاری نمایید.
*نصب صحیح دودکش علاوه بر افزایش راندمان آبگرمکن،‌ از خطرات ناشی از گازگرفتگی نیز جلوگیری خواهد کرد.
*محل نصب تا حد امکان به بیشترین محلهای مصرف آب گرم مصرفی نزدیک باشد، تا علاوه بر کاهش هزینه لوله کشی، باعث کاهش مصرف سوخت نیز گردد.
*درجه حرارت مناسب در آبگرمکن‎ها در حدود 60 درجه سانتیگراد است که می‎توان آن را در فصل تابستان کمتر کرد.
*در حمام از دوش‎های کاهنده شدت و پخش آب، جهت کاهش جریان آب گرم و در نتیجه کاهش مصرف انرژی استفاده کنید.
:: آبگرمکن های نفتی
آبگرمکن های نفتی که براساس تکنولوژی جدید ساخته شده باشند، دارای بازدهی بسیار بالا و کمترین میزان مصرف نفت می باشند. به طور قطع می توان گفت که استفاده از آبگرمکن نفتی مخزن دار به هیچ وجه مقرون بصرفه نیست. ولی در بعضی مناطق کشور از جمله شهرها و روستاهای دور افتاده که از نعمت گاز طبیعی بی بهره هستند، متداول است. در بسیاری از اینگونه شهرها، امکان استفاده از آبگرمکن خورشیدی است که اغلب به دلیل نداشتن اطلاعات کافی در مورد سیستمهای خورشیدی یا به دلیل گرانتر بودن آبگرمکن خورشیدی، از آبگرمکن نفتی استفاده می کنند. شایان ذکر است که آبگرمکن خورشیدی علاوه بر مزایای عمده ای که کلا نسبت به سیستمهای دیگر گرمایش آب دارد، از نظر طول عمر و راندمان به مراتب از آبگرمکن نفتی برتر است. با قطعیت می توان گفت که مؤثرترین راه در جهت کاهش مصرف سوخت و حفظ محیط زیست، جایگزینی آبگرمکن نفتی با آبگرمکن خورشیدی است.
*نصب یک روکش عایق روی آبگرمکن، یکی از روش‌های بسیار موثر برای کاهش مصرف انرژی است. روکش عایق، اتلاف حرارت ایستایی یعنی حرارت اتلافی از راه دیواره های مخزن را به میزان 25 تا 40 درصد کاهش می دهد و سبب 4 تا 9 درصد صرفه جویی در مصرف انرژی آبگرمکن می شود.
*لوله های آب گرم را عایق کنید.
*ترموستات آبگرمکن را روی کمترین درجه ایی که آب گرم کافی تولید می کند، تنظیم کنید.
*در صورتی که لوله آب سرد ورودی به مخزن آب گرم، بصورت روکار نصب شده و در هوای آزاد قرار دارد، حتما آنرا عایقکاری کنید تا در فصول سرد از کاهش بیش از حد دمای آب ورودی به مخزن جلوگیری شود. هر چه دمای آن پایین تر باشد برای گرمایش آن انرژی بیشتری نیاز است.
*محل نصب تا حد امکان به بیشترین محل های مصرف آب گرم مصرفی نزدیک باشد، تا علاوه بر کاهش هزینه لوله کشی، باعث کاهش مصرف سوخت نیز گردد.
:: آبگرمکن های خورشیدی
بگرمکن های خورشیدی که طی سال های اخیر وارد کشور شده اند، ابزارهای مناسبی برای صرفه جویی در مصرف سوخت هستند این آبگرمکن ها شامل کلکتور خورشیدی (گردآورنده)، منبع ذخیره آب و سایر لوازم هستند. این کالا به شرطی که طراحی مناسب داشته باشد و در مکان مناسب نصب گردد، 10ماه از سال قابل استفاده است.(در مناطق کویری) معمول ترین و متداولترین سیستم آبگرمکن خورشیدی متشکل از یک کلکتور (صفحه تخت جاذب و لوله های متصل به آن) است که انرژی تابشی خورشید را جذب نموده و گرمای حاصل را به آب در حال جریان از داخل لوله ها منتقل می نماید که این آب بطور مستقیم (سیستم باز) و یا از طریق یک مبدل حرارتی خورشیدی (سیستم بسته) در داخل مخزن عایق کاری شده ذخیره می‌گردد. لذا این سیستم قابلیت تامین آب گرم در طول شبانه روز را دارد. این آبگرمکن ها با برق هم کار می کنند. یعنی مواقعی از سال که نور خورشید کم است فقط با فشار دادن یک دکمه این آبگرمکن تبدیل به آبگرمکن برقی می شود و آب گرم مورد نیاز تامین می شود. علاوه بر آن قابلیت اتصال به سیستمهای حرارت مرکزی را نیز دارند. نگهداری این آبگرمکن ها بسیار ساده و حتی از نگهداری سایر آبگرمکن ها راحت تر است. فقط در نقاط کویری و بادخیز ایران باید هر چند هفته یکبار شیشه های کلکتورها تمیز شوند، در صورت شکستن شیشه ها به هر دلیلی این شیشه ها به راحتی تعویض می شوند. عمر این آبگرمکن ها 10 تا 20سال است. این آبگرمکن ها بسیار ایمن هستند و خطراتی مانند آتش سوزی و نشت گاز یا نفت را ندارند. استفاده از نور خورشید به جای نفت، گاز و غیره، دو حسن عمده دارد: اول اینکه هزینه استفاده از آن بسیار کمتر از سایر انرژی ها است و دوم اینکه به محیط زیست صدمه ای وارد نمی کند. آبگرمکن خورشیدی در تامین آب گرم مصرفی منازل، ویلاها، هتلها ، بیمارستانها، مدارس، رستورانها، استخرها، حمام ها و… به عنوان مصرف اصلی و یا مکمل در سیستم گرمایشی مانند رادیاتورها و… کاربرد دارد. امروزه کیفیت و کارایی برتر سیستم های آبگرمکن خورشیدی براساس میزان قدرت جذب انرژی تابشی و همچنین مقدار سطح اتصال ورقه های جاذب و لوله های متصل به آنها سنجیده می شود. مشخصات یک آبگرمکن خورشیدی استاندارد به شرح زیر است :
*راندمان بالای کل سیستم آبگرمکن
*حداقل اتلاف حرارتی در کل سیستم
*تامین آب گرم متوسط 60 درجه سانتیگراد و بالاتر (در صورت نیاز مشتری)
*استفاده از عایق های حرارتی مناسب و مرغوب
*یکسان بودن جنس ورقه و لوله های جاذب در کلکتورهای خورشیدی (میزان انبساط و انقباض یکسان)
*استفاده از المنت برقی جهت گرم کردن آب در روزهای ابری کامل
*امکان طراحی مطابق با انواع ساختمانهای مهندسی ساز مزایای استفاده از آبگرمکن های خورشیدی به قرار زیر است :
*حفاظت محیط زیست به دلیل عدم استفاده از سوختهای فسیلی
*ذخیره منابع انرژی تجدید ناپذیر
*کاهش هزینه های انرژی گرمایی (با استفاده از این سیستم می توان هزینه های مصرف گاز و گازوئیل و برق را بطور چشمگیری کاهش داد که این امر در پروژه های بزرگ ملموس تر می باشد.)
*افزایش ضریب اطمینان و ایمنی
*کاربرد آسان و راحت و هزینه تعمیرات و نگهداری بسیار ناچیز
*دسترسی همیشگی به منبع انرژی
*عمر طولانی آبگرمکن های خورشیدی به دلایل فنی و نداشتن استهلاک زیاد