رقابت فروش هانیولHoneywell
هالوHalo T6373 شیر موتوری 220
در بازار تاسیسات امروز ایران رقابت مضحکی بر سر فروش محصولات هانیول Honeywell پیش آمده است که در این مقاله به علل و عوامل این موضوع خواهیم پرداخت باشد که مطالعه آن برای خوانندگان مفید واقع شود.
از مهم ترین محصولات این برند امریکایی ترموستات‌هانیولHoneywell است که در مدل های متنوعی تولید می‌شود و کاربرد آن در انواع سیستم های تهویه مطبوع به ویژه فن کویل ها میباشد. ترموستات‌های هانیول بطور کلی در دو نوع ترموستات‌هانیول مکانیکی و ترموستات‌هانیول دیجیتال هستند. شاید لغو نباشد پیش از پرداختن به اصل موضوع نگاهی اجمالی به بیوگرافی کمپانی هانیولHoneywell داشته باشیم تا در تحلیل علل و انگیزهای روی آوری خیل قابل توجه برخی تجار و سود جویان غیر مبتکر به خوانندگان کمک شود. از آنجا که اغلب هموطنان راغبند نابرده رنج گنج میسر شود، از عناوین و برندهای معروفی چون Honeywell هانیول Siemens زیمنس استفاده نموده تا از دست رنج این نامهای شناخته شده گنج بهم آورند.

اما بیوگرافی کمپانی هانیولHoneywell هانیول شرکتی خوشه ای یعنی فعال در چند صنعت آمریکایی است که تولید انواع مختلفی از محصولات تجاری و مصرفی ، خدمات فنی و مهندسی سیستمهای هوا فضا ( انواع تورپوشارژها ) را برای طیف گسترده ای از مشتریان ، مصرف کنندگان خصوصی، شرکتهای بزرگ و دولتها را ارائه میدهد . شرکت هانیول جزئی از فورچون 500 است و تعداد کارکنان آن به عددی قریب به 130000 نفر ویا کمی بیشتر میرسد که 58000 نفر آنها در ایالات متحده اشتغال دارند. دفتر مرکزی این شرکت در موریس تاوان نیوجرسی قرار دارد و مدیرعامل فعلی آن ظاهرا دیوید کوت میباشد.
شرکت هانیول از تاریخ 7 دسامبر 1925 تا 9 فوریه 2008 بخشی از میانگین صنعتی داو جونز بحساب می آمد و بنیان گذار آن البرت پاتز و مارک هانیول میباشند که در سال 1906 شرکت هانیول را تأسیس نمودند هانیول در سال 2011 بالغ بر 36.5 میلیارد دلار درآمد داشت که 20 میلیارد دلار درآمد خالص هانیول در این سال بود. Controlhvac.ir
رده های پیشین میانگین صنعتی داو جونز که هانیول در مورخ هفتم دسامبر 1925 تا فوریه 2008 میلادی جزء آن قرار گرفت شامل : آلترا ، الکوا ، امریکن اکسپرس ، اچ پی ، اکسان ، ان سی آر ، ای تی اند تی ، ایستمن کداک ، اینتر نشنال پیبر ، پبک آو آمریکا ، پارامونت پیکجرز ، تایم وارنر ، تکزاز کو ، جنرال موتور ، سیتی گروپ ، سیرز ، کرایسلر ، کلرادوفیول اند آیرون ، گروه بین المللی امریکایی ، گودیر تایر ، ماک ، نش موتورز ، نویستار اینترنشنال ، والگرینز ، وسترن یونیون ، وستینگهاوس ، هانیول ، یو.اس.استیل و یونایتد ایزلاینز میباشد. قابل ذکر است شرکت هانیول جزء 20 شرکت برتر صنایع دفاعی و جنگ افزاری بشمار می آید. همانگونه که میدانید محصولات شرکت هانیول بسیار متنوع و با کیفیت میباشد که ازجمله محصولات آن میتوان به سیستمهای کنترل تهویه مطبوع از قبیل ترموستات آنالوگ هانیول ، ترموستات مکانیکی هانیول ترموستاتهای دیجیتال هانیول ، ترموسات های لمسی ( تاچ اسکرین ) ، ترموستاتهای ریموت خور هانیول ، ترموستات بی سیم هانیول ، شیرهای ترموستاتیک هانیول در اینچ های مختلف با استاندارد های بین المللی و انواع دیگری از تجهیزات کنترل تأسیسات و تهویه مطبوع و سیتسمهای پیشرفته و مدرن که از آخرین تکنولوژیهای روز جهان بشمار میرود میتوان اشاره کرد. شرکت هانیول در بسیاری از محصولات خود در سطح جهان پیشگام بوده و محصولاتش را به نقاط مختلف جهان صادر میکند که امروزه برند هانیول بعنوان یکی از پر فروش ترین برندها در سطح جهان است که در زمینه انواع ترموستات برای انواع فن کویل ها (فن کویل زمینی و فن کویل سقفی و فن کویل های کاستی) وهمچنین داکت اسپلیتها بکار میرود. شیر ترموستاتیک و ترموستات‌هانیول در انواع پکیج های سرمایشی و گرمایشی قابل استفاده میباشند و باتوجه به تنوع آنها در کاربری ، ترموستات‌ها نیز متنوع خواهند بود. اما آنچه در بازار ایران با عنوان ترموستات اصل هانیول عرضه می‌شود با توجه به مشخصات ترموستات اصلی هانیول و اظهارات فروشندگان و همچنین روابط اقتصادی و سیاسی ایران و امریکا جای تأمل دارد که آیا ترموستات‌های عرضه شده در بازار تأسیسات ایران و شرکتهای وارد کننده ترموستات چگونه قادر به واردات ترموستات‌هانیول و دیگر محصولات برند هانیول ازقبیل انواع شیرهای ترموستاتیک و تجهیزات کنترل هوشمند دیجیتال تهویه میشوند ازسوی دیگر با فرض امکان واردات محصولات هانیول قیمتهای عرضه شده در بازار تأسیسات کشور از ترموستاتهای دیجیتال هانیول و تجهیزات کنترل تهویه تأملی دیگر را به خود معطوف میدارد که تعجب هر صاحب نظرمتخصص و مطلعی را برمی انگیزد که محصولی با کیفیت و تنوّع و قابلیت هانیول ممکن است با طی مسافتی طولانی از کشور امریکا وارد آسیا شود و با در نظر گرفتن تمام هزینه های حمل و نقل و گمرکی بتوان با قیمتی رقابتی نسبت به تولیدات داخلی عرضه شود. البته آنچه در خصوص برند هانیول عنوان می‌شود دیگر برندهای اروپایی و امریکایی و بطور کلی خارجی را در بر میگیرد، برندهای مانند زیمنس و ایمیت که در حقیقت آلمانی و ایتالیایی هستند. Controlhvac.ir
اما سخن اکنون در هانیولHoneywell است و علل رقابت فعالان تاسیساتی در بازار تاسیسات ایران بر سر تصاحب نسبت نمایندگی اصلی هانیولHoneywell یا عنوان مالکیت محصولات اصلی هانیول و ترموستات اصلی هانیول و عناوین و ادعاهایی از این قبیل که هانیول اصل ما هستیم و اصل هانیول نزد ما است و اینکه فلان فروشنده طرح هانیول دارد و فیک است و ما اصلیم و هانیول اصل دارد و هانیول فیک دارد یا اینکه ترموستات‌هانیول چینی است و یا ترموستات‌هانیول اصلی است و خلاصه سخن ها در اصل و فیک ترموستات‌هانیول و سایر محصولات هانیول بسیار است.
آنچه بنظر میرسد تقاضای بازار موجب چنین عرضه ای شده است. یعنی تقاضای برند هانیولHoneyewell بنوعی بوده است که همانگونه که در تحلیلات و آنالیز بازار تاسیسات سابقا گذشت انگیزه های استفاده از شهرت جهانی برند هانیول موجب شده تا اینکه این کالا را تبدیل به کالای رقابتی در بازار تاسیسات بنماید. واضح است که برند فروشی کاری آسانتر و کم هزینه تر از برند سازی است به این معنی که یک کمپانی مانند هانیول در یکی از نقاط جهان راه اندازی میگردد و پس از درخشش و تصاحب عنوانی جهانی نظر بازار را به خود جلب میکند سپس سود جویان راحت طلب نیز با سوء استفاده از خوش نامی و شهرت آن برند به تزویر پرداخته و موجب ورود کالاهای غیر اصلی و فیک آن برند میگردند. Controlhvac.ir
همچنین عنصر تبلیغات علی القاعده بنفع آنها خواهد بود و صاحب نام شدن هانیول موجب رونق بازار اهل تزویر است. البته قوانین بین المللی در تجارتهای جهانی بگونه ای است که برای این قبیل تزویرات برخوردهای سنگینی پیش بینی نموده است اما شرکتهای بزرگ مانند هانیول قادر به استفاده از قوانین موضوعه در همه جا نیستند بنا براین موضوع وجود فیک و جعلی و به عبارت دیگر غیر اصلی در محصولات هانیول وجود دارد و همین مسئله نیز از موارد تاثیر گذار بر تخریب بازار و عدم یکدست بودن آن است از این جهت میتوان گفت با وجود پیشتازی هانیول در سیستمهای کنترل تهویه در جهان و ارزشمندی محصولات هانیول به لحاظ کیفیت، مشتزیان هنگام خرید از اصل بودن محصولات هانیول اطمینانی ندارد و جالب است که با این وجود اولین انتخاب اغلب مشتریان هانیول است و این در حالی است که محصولات بهتری از هانیول غیر اصلی میتوان یافت که به لحاظ کیفیت به مراتب بهتر از محصولات فیک هانیول است بلکه با هانیول اصلی برابری و چه بسا در مواردی گوی سبقت را ربوده است حال مصرف کنندگان را چه می‌شود که با وجود اطلاع از کلیه موارد ذکر شده در خصوص عدم وجود هانیول اصل در بازار تاسیسات و یا به عبارت دیگر عدم امکان ارائه محصولات هانیول اصلی به بازار تاسیسات ایران باز هم به دنبال خرید هانیول اصلی و یا اصل هانیول هستند از عجایب رفتارهای ایرانیان است. حتی اینکه دیده شده و شنیده شده که با وجود اذعان فروشندگان راستگو که اعلام میدارند محصول غیر اصلی است اما باز هم مشتریان حاضر به خرید هانیول میباشند و همانگونه که در ابتدای مقاله عنوان گردید این درخواست ها از مهمترین انگیزه های رقابت مضحک در خرید و فروش محصولات هانیول در بازار تاسیسات ایران میباشد. بطوری که در ترموستات‌های فن کویل ترموستات دیجیتال هانیول مدل هالو با کد t6861 Honeywell از پرفروش ترین ترموستات‌های فن کویل بشمار میرود همچنین ترموستات مکانیکی هانیول مدل t6373 Honeywell نیز در نوع خود از سایر ترموستاتها پرفروش تر است و از مهمترین عوامل این اتفاق به دو عامل اصلی میتوان اشاره نمود که اولین عامل ارزانی این ترموستات‌ها نسبت به سایر ترموستات‌های مشابه موجود است و دوم مشهوریت و معروفیت برند هانیول است.
آمارهای متعددی بیانگر پایین بودن کیفیت این قبیل محصولات هانیول است گزارشاتی که از جانب مصرف کنندگان این محصولات به مجموعهControlhvac شده حاکی از قربانیان بساز بفروش‌های رایج است که وجود کالای با برند هانیول در پروژه های مزخرفِ پر زرق و برق موجبات ارزشمند جلوه دادن پروژه هایشان است معلوم است که بساز بفروش‌ها ترجیح میدهند برند معروف با قیمت نازل خریداری نمایند. و این رجحان بکمک برند مشهور هانیولHoneywell میسر میگردد.
مجموعه Controlhvac قصد دارد با معرفی محصولاتی جدید و کفیتی تضمین شده و انحصاری در کنار محصولات هانیول به رقابتی کاذب خاتمه دهد تا مشتریان و کاربران و کلیه مصرف کنندگان هانیول بتوانند با اطمینان و تضمینی متفاوت از سایر مدعیان محصولات مورد نیاز جود را یافته و خریداری نمایند.
حال پس از بررسی اجمالی پیشنهاد می‌شود محصولات هایلین را نیز مورد مطالعه قرار دهید تا در انتخاب محصول مناسب با شناخت بیشتری داشته باشید. ما قصد داریم پس از بیان حقایق وضعیت بازار امروز تاسیسات ایران بتوانیم میدان وسیعتری برای انتخاب مشتریان ایجاد نماییم تا در انتخاب خود بر بصیرت باشند.
در بازار تأسیسات سؤالات مشتریان و پاسخ های فروشندگان گواهی دیگر برتأمل صاحب نظران در مورد برندهای خارجی و وارداتی است ،که این مطلب نیز در صنوف دیگر از صنعتها مشاهده می‌شود.

سؤالاتی از قبیل : آیا چینی است؟ یا امریکایی ؟یا اصل است یا طرح ؟ساخت کجاست؟
پاسخ اینکه: ما اصل میفروشیم، اصل هانیول است… و آنچه در جای دیگر است اصلی نیست، پس این اظهارات وأمثال اینها خبر از بودن فرعی میدهد که احتمالا بیشتر از اصل برندهای مشهور است.

در حقیقت برند فروشی کار آسانی است و عموماً مصرف کنندگان نیز بدنبال برندهای معروف و مشهورند و این روال تنها مربوط به هانیول و زیمینس و ایمیت در صنعت کنترل تهویه نمیباشد بلکه در اغلب صنایع در ایران ساری و جاری است .

باید پرسید چرا با وجود تولیدات داخلی و تنوع محصولات وارداتی مصرف کنندگان هنوز به خرید محصولاتی با برندهای خارجی میپردازند که بوضوح داری کیفیت پایین هستند و غیر اصل بودن آنها هویدا است و هرچند برخی از مصرف کنندگان به اصل نبودن محصول مورد خریدشان اذعان دارند ولی باز همان را می خرند ؟
تحقیقات انجام شده دراین باره از حربه ها و تکنیک های روانشناختی خبر میدهد که فروشندگان معمولا برای فروش کالای خود از این حربه ها استفاده میکنند که آسان ترین این تکنیکها، برند فروشی است. ولی این تمام مطلب نیست و عواملی مانند پایین بودن کیفیت برخی محصولات داخلی و بی اطلاعی مصرف کنندگان از تولیدات داخلی و عدم تنوع ترموستات‌های داخلی و بعلاوه ضعف اطلاع رسانی و تبلیغات لازم و در نهایت کم لطفی مصرف کنندگان داخلی و عدم حمایت مسؤولان محترم در فروش بیشتر برند های خارجی بی تأثیر نمیباشد. درکشور ایران تولید کنندگان داخلی با زحمت ومشقتهای بسیار محصولاتی در صنعتهای مختلف تولید و به بازار عرضه میکنند تا بتوانند در ضمن توسعه اقتصاد کشور و کار آفرینی، همگام با آخرین تکنولوژی روز امریکا و اروپا کشور را از واردات بی نیاز نمایند. اما عدم حمایت از تولید کننده داخل موجب کاهش کیفیت محصول میگردد. برخی از محصولات با برند چینی مانند Hailin به مراتب از محصولات غیر اصلی هانیول بهتر است.
در موارد قابل توجهی از تولیدات داخلی و یا برندهای چینی دیده شده که یک محصول در نوع خود حتی نمونه اروپایی و امریکایی ندارد چه جای آنکه رقابتی با برندهای خارجی داشته باشد. رقابت برخی از تولید کنند گان داخلی با برندهای خارجی مانند هانیول ، زیمنس ، ایمیت و … به گونه ای است که در محصولات دیجیتال کنترل تهویه پا به پای برندهای معروف حرکت نموده و در آنچه با عنوان ترموستات‌هانیول و زیمنس و ایمیت در ایران عرضه می‌شود پیشرفته تر و با کیفیتی بمراتب بالاتر عرضه می‌شود. ترموستات‌های لمسی ( تاچ اسکرین ) با قابلیت کنترل باریموت ، ترموستات 24 ولت با خروجی آنالوگ 0 تا10 ولت (صفر تا ده ولت) ، ترموستات بی سیم ( وایر لس ) ، ترموستات ویژه فرمان به دمپر و خلاصه انواع ترموستات‌های دیجیتال برای فن کویل های سقفی و فن کویل های زمینی و انواع هواسازها و داکت اسپلیتها از محصولاتی است که تولید کنندگان داخلی موفق به عرضه آنها به بازار شده اند.