فن کویل (Fan coil)
دستگاهی جهت سرمایش و گرمایش و بطور کلی تهویه مطبوع در ساختمانهای مسکونی، تجاری و صنعتی می‌باشد.
یک فن کویل از اجزای زیر تشکیل شده‌است:
۱-فن
۲-کویلهای گرمایش و سرمایش
۳-فیلتر هوای قابل تعویض یا قابل شستشو
۴-شیر فلکه
۵-شیرهواگیری
در فن کویل‌ها درجه حرارت توسط ترموستات و مقدار رطوبت توسط هیومیدستات و مقدار هوا توسط فن و مقدار هوای تازه به روش‌های متداول کنترل می‌شود.
یکی از وسایلی که ممکن است در ساخت بسیاری از پروژه ها به آن نیاز داشته باشید ترموستات است. ترموستات وسیله ای است که می تواند دمای یک سیستم را به نحوی تنظیم نماید تا همیشه نزدیک به دمای مورد نیاز ما باقی بماند.
ترموستات عمل تنظیم دما را با روشن یا خاموش نمودن سیستم گرمایش یا سرمایش، قطع یا وصل نمودن جریان گرم یا سرد و… انجام می دهد. ترموستات‌ها با روش های مختلف و با استفاده از حسگرهای متنوعی ساخته می‌شوند.
ترموستات‌های مکانیکی خود انواع مختلف دارند.
1- ترموستات‌های مکانیکی دو فلزی:
این ترموستات‌ها در سیستم های بخار یا آب داغ به کار می روند، کاملاً مکانیکی بوده و می توانند در جاهای داغ استفاده شوند.
2- ترموستات‌های مکانیکی مومی:
این ترموستات‌ها در موتور خودروها به کار می روند و جریان سیال خنک کننده موتور را برای تنظیم نمودن دمای موتور تنظیم می نمایند. درون ایت ترموستات‌ها مقداری موم وجود دارد. این موم با گرم شدن منبسط می‌شود و باعث می‌شود دریچه ترموستات باز یا بسته گردد. این ترموستات‌ها برای دمای خاصی طراحی می‌شوند و دمای موتور را در حدود 70 تا 90 درجه سانتی گراد نگه می دارند.
3- ترموستات‌های مکانیکی گازی:
این ترموستات‌ها دارای یک مخزن گاز می باشند. این گاز با افزایش دما، دچار افزایش فشاری شود و این افزایش فشار باعث قطع و یا وصل نمودن جریان گرما خواهد شد.
اما ترموستات‌های دیجیتال با توجه به پیشرفت تکنولوژی دیجیتال تنوع بسیار زیادی دارند که در این وبلاگ سعی می‌شود به بیشتر آنها پرداخته شود.
از مهمترین کمپانیهای تولید کنند ترموستات مکانیکی و دیجیتال میتوان به شرکت هانیول Honeywell اشاره نمود که در رأس تولید کنندگان جهانی قرار دارد.
هانیول تنها تولید کننده ترموستات نیست و سایر سیستمهای کنترل تأسیسات را نیز تولید مینماید که اقلام آن بر عدد 1000 نیز فائق است.
زیمنس نیز از معتبرترین تولید کنندکان سیستم های دیجیتال است که ترموستات نیز تولید میکند. ترموستات نستNest و سایر برندهای خارجی مانند ایمیت آیور و ویترانیکس نیز از ارائه کنندهای ترموستات دیجیتال میباشند.
ترموستات جدیدی نیز در بازار موجود شده که تحت عنوان هایلین عرضه می‌شود. ترموستات‌هایلین ترموستات فن کویل هایلین
کاربری ترموستات :
ترموستات جدید فن کویل و سایر سیستم های تهویه ولتاژ : 220v آمپر : 5.2 فرمان : دارای سه خروجی جهت سه دور فن و 2 خروجی شیر برقی داری نور زمینه آبی
قابلیت نصب روکار
با ضمانتی متفاوت و بی نظیر
مشخصات:
ترموستات دیجیتال
قابلیت برنامه پذیری
دارای دو سنسور داخلی و خارجی
دارای دو خروجی شیر برقی
امکان نصب برای انواع سیستمهای تهویه مطبوع اعم از فن کویل و داکت اسپلیت و هوسازها
دارای خروجی کمپرسور
دارای خروجی پمپ
ذخیره داده ها
دارای سیستم هشدار دهنده شتشوی فیلتر فن کویل و سایر سیستمهای تهویه مطبوع
اما باز میگردیم به مبحث فن کویل
سیستم فن کویل همانطور که از نامش پیداست، از یک فن و یک کویل تشکیل شده است. کویل معمولاً از لوله های مسی با پره های آلومینیومی ساخته شده است فن‌کویل‌ها را می توان به لحاظ محل نصب، روکار یا توکار بودن، و از لحاظ سرمایش و گرمایش تقسیم بندی کرد.
بهترین کاربرد سیستم فن کویل مربوط به مواردی است که بخواهیم درجه حرارت هر فضا بطور جداگانه کنترل شود. که بر اساس آنچه گذشت معلوم شد که کار کنترل دما به واسطه ترموستات در فن کویل انجام می‌شود. همچنین با استفاده از سیستم فن کویل از انتقال الودگی بین اتاقها جلوگیری خواهد شد. کاربردهای مناسب این سیستم عبارتند از: هتلها و متلها و ساختمانهای اپارتمانی و ساختمانهای اداری . اگر چه در تعدادی از ساختمانهای بیمارستانها نیز از سیستم فن کویل استفاده می‌شود ولی این موضوع چندان مناسب نبست زیرا بازده فیلتر هوای فن کویلها کم است و نگهداری و تمیز کردن انها نیز مشکل خواهد بود.
یکی از انواع فن کویل ها فن کویل زمینی است. ظرفیت این فن کویل‌ها ۲۰۰ الی ۱۰۰۰ فوت مکعب در دقیقه بوده و هوا را بصورت بالا زن یا روبرو زن منتشر می‌سازند.
از دیگر انواع فن کویل فن کویل‌های سقفی است ظرفیت این فن کویل‌ها نیز معمولاً بین ۲۰۰ الی ۱۰۰۰ فوت مکعب در دقیقه می‌باشد. این فن‌کویل‌ها به دوصورت کابینت دار و بدون کابینت می‌باشند.