نحوه محاسبه و انتخاب بوستر پمپ – بخش اول ( اجزاء و اطلاعات کلی مورد نیاز بوستر پمپ ها )
طراحی و محاسبات تاسیساتی :

مقدمه:
یکی از مشکلاتی که در سیستم آبرسانی شهری و آب مصرفی ساختمان ها وجود دارد، تنظیم فشار آب داخل لوله ها می باشد. با توجه به این که میزان مصرف آب دائما در حال تغییر است و هیچ گونه الگوی خاصی برای مصرف وجود ندارد، از این رو با افزایش یا کاهش مصرف آب میزان فشار آب داخل لوله ها دائما در حال تغییر می باشد و این تغییرات مشکلاتی را در سیستم های آبرسانی به وجود می آورد به طوری که افزایش ناگهانی فشار آب ممکن است موجب آسیب دیدن شیرآلات و لوله ها شود و کاهش فشار نیز باعث قطع آب در بعضی از نقاط شهر یا ساختمان ها گردد. معمولا برای تامین فشار کنترل شده آب در یک سیستم پمپاژ، از بوسترپمپ استفاده می شود.

بوسترپمپ چیست؟
بوسترپمپ دستگاه یکپارچه ای متشکل از یک یا چند الکتروپمپ است که به طور موازی یه یکدیگر ملحق شده اند تا با کاهش فشار سیستم، یک یا چند الکتروپمپ به صورت نوبتی روشن شوند و با افزایش فشار نیز یک یا چند الکتروپمپ به همان ترتیبی که روشن شده اند، خاموش گردند. بوسترپمپ ها از نقطه نظر تثبیت فشار به بوسترپمپ دور ثابت و بوسترپمپ دور متغیر طبقه بندی می شوند.

موارد استفاده از بوسترپمپ
جهت تامین و تنظیم فشار آب در آبرسانی، آتش نشانی و آبیاری فضای سبز در شهرها، شهرک ها، مجتمع های مسکونی، ساختمان های بلند مرتبه، فرودگاه ها، بیمارستان ها، شبکه های مختلف آب شهری، مراکز مختلف صنعتی و آبیاری تحت فشار در مزارع مکانیزه از بوسترپمپ استفاده می شود.

اجزای اصلی بوسترپمپ
اجزای اصلی مشترک بوسترپمپ دور ثابت و دور متغیر عبارتند از: مجموعه الکتروپمپ ها، بخش مکش، بخش دهش و شاسی اصلی. سایر اجزای اصلی بوسترپمپ های دور ثابت را تابلوی کنترل و فرمان دور ثابت، منبع دیافراگمی و پرشر سوئیچ های حداقل و حداکثر فشار تشکیل می دهند و اجزای مشابه در بوسترپمپ های دور متغیر عبارتند از: تابلوی کنترل و فرمان دور متغیر و پرشر ترانسمیتر.

مجموعه الکتروپمپ ها:
الکتروپمپ های یک بوسترپمپ که به صورت موازی روی یک شاسی اصلی در کنار یکدیگر قرار دارند، مجموعه الکتروپمپ های یک بوسترپمپ را تشکیل می دهند.

بخش مکش:
بخش مکش بوسترپمپ شامل یک کلکتور لوله ای است که به واسطه شیرآلات و اتصالات مورد نیاز به مکش الکتروپمپ ها و خروجی مخزن ذخیره آب متصل می‌گردد. شیرآلات و اتصالات این بخش عبارتند از: شیر قطع و وصل، صافی، لرزه گیر، فلنج و مهره ماسوره.

بخش دهش:
بخش دهش نیز مشابه یک کلکتور لوله ای است که به وسیله شیرآلات و اتصالات لازم از خروجی الکتروپمپ ها به شبکه مصرف متصل می شود. شیرآلات این بخش نیز عبارتند از: شیر قطع و وصل، شیر یک طرفه، لرزه گیر، فلنج و مهره ماسوره.

بخش دهش:
بخش دهش نیز مشابه یک کلکتور لوله ای است که به وسیله شیرآلات و اتصالات لازم از خروجی الکتروپمپ ها به شبکه مصرف متصل می شود. شیرآلات این بخش نیز عبارتند از: شیر قطع و وصل، شیر یک طرفه، لرزه گیر، فلنج و مهره ماسوره.

شاسی اصلی:
برای یکپارچه نمودن بوسترپمپ، مجموعه الکتروپمپ ها، بخش مکش، بخش دهش، و تابلوی کنترل و فرمان بر روی یک شاسی اصلی نصب می گردند.

منبع دیافراگمی:
این منبع که توضیحات جامع و کافی در مورد مشخصات و عملکرد آن داده خواهد شد، به واسطه لوله یا اتصال قابل انعطاف به کلکتور دهش بوسترپمپ متصل می‌گردد و فقط در بوسترپمپ های دور ثابت مورد استفاده قرار می گیرد.

پرشر سوئیچ:
در بوسترپمپ های دور ثابت از دو پرشر سوئیچ برای کنترل فشار حداقل و حداکثر سیستم استفاده می شود.
پرشر ترانسمیتر:
در بوسترپمپ های دور متغیر برای کنترل کاملا ثابت فشار آب فقط یک پرشر ترانسمیتر به کار می رود.

تابلوی کنترل و فرمان:
بوسترپمپ های دو یا چند پمپه به یک تابلوی برق مجهز می باشند که دارای دو مدار فرمان و قدرت است. در مدار فرمان تابلوی برق یک برد کنترل میکروپروسسوری به کار رفته است. در مدار قدرت از تجهیزات تابلویی با مشخصات مورد نیاز از جمله کلید اصلی برای قطع و وصل جریان برق ورودی تابلو، کلیدهای فرعی برای قطع و وصل جریان برق هر یک از الکتروپمپ ها، کنتاکتورها جهت امکان قطع و وصل اتوماتیک جریان برق الکتروپمپ ها از طریق مدار فرمان، بی متال برای کنترل بار اضافی پمپ ها، کنترل فاز و ترمینال های مناسب استفاده شده است. کلیه تجهیزات تابلویی مورد استفاده در ساخت تابلوهای برق این شرکت از بهترین انواع موجود، ساخت کارخانجات مشهور جهان انتخاب می شوند. جهت محافظت تجهیزات تابلویی در مقابل نفوذ گرد و غبار و رطوبت، تابلوهای برق با درجه حفاظت IP54 ساخته می شوند.

انواع بوسترپمپ
بوستر پمپ ها از نقطه نظر تعداد پمپ به دو دسته تک پمپه و دو یا چند پمپه طبقه بندی می شوند می شوند.
بوستر پمپ تک پمپه:
بوستر پمپ تک پمپه جهت مصارف آب بهداشتی کم و متوسط در طرح های آبرسانی و صنعتی کاربرد دارد. این نوع بوسترپمپ کاملا یکپارچه بوده و برای استفاده، کافی است که کلکتور ورودی آن به منبع تغذیه آب و کلکتور خروجی آن به شبکه مصرف متصل شده و برق مورد نیاز تابلوی کنترل و فرمان آن تامین گردد. بوسترپمپ های دو یا چند پمپه دور ثابت به دو دسته با الکترود پمپ پیشرو و بدون الکتروپمپ پیشرو طبقه بندی می گردند.

بوسترپمپ با الکترود پیشرو:
این بوسترپمپ ها از یک الکتروپمپ پیشرو (جاکی پمپ) و یک یا چند الکتروپمپ اصلی تشکیل می شوند که در آن ظرفیت الکتروپمپ پیشرو کمتر از الکتروپمپ های اصلی است ولی فشار آن با فشار الکتروپمپ های اصلی برابر است.

بوسترپمپ بدون الکتروپمپ پیشرو:
این بوسترپمپ ها بر اساس دو مولفه اصلی حداکثر مصرف آب و حداقل فشار، طراحی می شوند و نوسانات ساعتی مصرف آب نیز عامل موثر در تعیین مشخصات آن می باشد.

مولفه های بوستر پمپ :
بوستر پمپ ها بر اساس 2 مولفه اصلی حداکثر مصرف آب و حداقل فشار ، طراحی می شوند و نوسانات ساعتی مصرف آب نیز عامل موثر در تعیین مشخصات می باشد.