عملکرد وزارت نیرو در قیمت گذاری برق(تعرفه) مصارف خانگی، صنعتی و کشاورزی را دارای مشکلات فراوان است. برای نمونه، وزارت نیرو هنوز راهکاری برای تعامل سازنده با تولیدکنندگان فلزات و ایجاد یک تعرفه مناسب در این بخش حوزه صنعت نیافته و در زمینه وصول مطالبات خود از این قبیل مصرف کننده ها ناکام بوده است.

سرویس صنعت برق نیوز:
عملکرد وزارت نیرو در قیمت گذاری برق(تعرفه) مصارف خانگی، صنعتی و کشاورزی را دارای مشکلات فراوان است. برای نمونه، وزارت نیرو هنوز راهکاری برای تعامل سازنده با تولیدکنندگان فلزات و ایجاد یک تعرفه مناسب در این بخش حوزه صنعت نیافته و در زمینه وصول مطالبات خود از این قبیل مصرف کننده ها ناکام بوده است.
اگرچه درباره شیوه قیمت گذاری برق راهکارهای مختلفی مانند بازار برق، هزینه نهایی و قیمت سایه ای (Shadow Price)ارائه شده، با این حال همچنان توافقی برای بکارگیری یکی از این شیوه ها انجام نگرفته است.
نکته اصلی این است که همه روش های فوق الذکر بر مبنای دیدگاه های تولیدکننده محاسبه می‌شود که خواه ناخواه منافع خود را در نظر خواهد گرفت. برای مثال هزینه های تلفات و همچنین هزینه های نیروی انسانی که ممکن است به دلیل سومدیریت ایجاد شده باشد نیز در قیمت تمام شده محاسبه می‌شود. با توجه به تجربیات به دست آمده در این زمینه و همچنین توجه به ماهیت انرژی برق به نظر می رسد استفاده از این نوع قیمت گذاری کارآیی لازم را ندارد.
امروزه در دنیا به جای استفاده از روش های مبتنی بر سمت عرضه راهکارهای مبتنی بر سمت تقاضا (Demand Side) مورد توجه قرار گرفته اند. این نوع قیمت گذاری برخالف مدل های سنتی اقتصادی از مدل های پیشرفته «اقتصاد رفتاری» استفاه می کنند. در این نوع قیمت گذاری به جای توجه به قیمت تمام شده برق که لزوما عادلانه نیست به ارزش برق از دیدگاه مصرف کننده توجه می‌شود.
این نوع تعرفه در کشورهایی مثل آمریکا و کانادا در حال استفاده است و تأثیر خود را در رضایت مصرف کننده، افزایش درآمد وزارتخانه یا شرکت متولی تولید و توزیع، کاهش تلفات و برق دزدی نشان داده است. هر چند محاسبه این نوع تعرفه پیچیده است، اما در صورت انجام یکبار برای همیشه مشکل تعرفه برق و عادلانه بودن آن حل خواهد شد.