تلاش در جهت رفع مشکل برق در استان بصره

وزارت برق عراق اعلام کرد:
پروژه خطوط انتقال برق هرتا – قرنه، در اواخر ماه ژوئیه به منظور کاهش بحران برق در مناطق شمالی استان بصره اتمام و به بهره‌برداری خواهد رسید، چرا که طی چند روز گذشته، میان مردم و نیروهای نظامی این استان بر سر کمبود برق درگیری صورت گرفت. در حال حاضر، 11 تیم به طور همزمان به منظور تسریع در تکمیل این پروژه کار می‌کنند. به گفته معاون وزیر برق عراق، خط جدید 70 مگاوات برق را برای مناطق شمالی این استان اضافه خواهد کرد. در حال حاضر، میزان خاموشی‌های برق در این استان، 4 ساعت خاموشی در طی روز و 5 ساعت خاموشی در طی شب می‌باشد که با تکمیل خطوط انتقال برق این پروژه و سایر پروژه‌ها، از میزان خاموشی‌ها کاسته خواهد شد. به گفته یکی از مدیران کل این وزارتخانه، با تکمیل این پروژه، برق استان بصره پس از چند روز، در مجموع به 250 مگاوات افزایش خواهد یافت که 150 مگاوات آن از طریق خطوط جدید انتقال (هرتا – قرنه) و 100 مگاوات هم از طریق خطوط انتقال رومیلا می‌باشد. وی گفت: تا اواسط ماه آینده، ظرفیت نیروگاه جدید در منطقه قرنه به 1000 مگاوات خواهد رسید و امید است که همزمان با اتمام خطوط جدید برق، مشکلات برق نیز در مناطق شمالی این استان رفع گردد.

امضای قرارداد بین وزارت برق عراق و شرکت زیمنس
وزارت برق عراق روز چهارشنبه 29 ژوئیه اعلام کرد که با شرکت زیمنس قراردادی را شامل: فراهم کردن تجهیزات و کارهای ساخت و ساز جهت راه‌اندازی 4 پست مهم انتقال 132 کیلوولت، در پایتخت این کشور به امضاء رسانید. طبق این قرارداد، این 4 پست جدید جایگزین پست‌های قدیمی کاظمیه (Kadhimiya)، الغزالی (Al-Ghazali)، بغداد جدید (Baghdad al-Jadida) و یرموک (al-Yarmouk) خواهند شد. به گفته معاون مدیر پروژه‌های پست‌های انتقال برق، پست‌های جدید 132 کیلوولت از نوع (J.A.M) با عایق گازی می‌باشند. وی گفت: تأمین تجهیزات و احداث پست­ها 485 روز طول خواهد کشید. وی افزود: انجام این پروژه ضروری می‌باشد، زیرا در بهبود حل مشکلات برق در کرخه (Karkh) و رصافه (Rusafa) تأثیر خواهد داشت.

اعلام احتمال استعفا از طرف وزیر برق عراق در صورت عدم رفع مشکلات برق در این کشور
وزیر برق عراق اعلام کرد که اگر قادر به حل مشکلات برق در کشورش نباشد، استعفا خواهد داد. وی گفت که یکی از مشکلات برق در این کشور این است که استفاده از انرژی پاک مانند باد برای تولید برق مقدور نمی‌باشد، چرا که عراق کشور بادخیزی نیست. وی گفت: بخش برق در عراق با مسائل متعددی دست و پنجه نرم می‌کند که یکی از آنها بودجه‌های اختصاص یافته برای این بخش در سال جاری است که کافی نمی‌باشند و تا کنون بودجه ویژه­ای به طور کامل در اختیار این وزارتخانه قرار داده نشده است. وی به دنبال رفع مشکلات برق از طریق امکانات موجود می‌باشد.

نیاز عراق به 21 هزار مگاوات برق
وزیر برق عراق با اشاره به استفاده از انرژی خورشیدی گفت: عراق به 21 هزار مگاوات برق نیاز دارد، در حالی که تنها 11 هزار مگاوات برق در این کشور تولید می‌شود. وی گفت: وزارت برق پیش از این، جهت افزایش تولید برق از طریق سرمایه‌گذاری با شرکت‌های ذی صلاح برنامه‌ریزی کرده است، اما هنوز مشکلات مالی وجود دارد. به گفته وی، هر پروژه برق سال‌ها طول می‌کشد تا تکمیل شود، اما تأمین سوخت، بزرگترین مانع است. بنابراین این وزارتخانه به دنبال سرمایه‌گذاری در پروژه‌های خورشیدی می‌باشد. وی گفت: متوقف شدن پالایشگاه نفت بایجی که تأمین‌کننده نیمی از محصولات نفتی کشور می‌باشد، در حال حاضر در تأمین سوخت کشور تأثیر گذاشته است.

نیاز بغداد به 6 هزار مگاوات برق
وزیر برق عراق گفت: استان بغداد به 6 هزار مگاوات برق نیاز دارد و این در حالی است که برق در دسترس این استان، تنها 4 هزار مگاوات است.

مدیریت ضعیف بخش برق در عراق
به گفته یکی از مسئولین بخش انرژی عراق، مدیریت ضعیف بخش برق در عراق، سبب شده تا اقتصاد این کشور، طی 8 سال گذشته حدود 300 میلیارد دلار متضرر گردد. احتمال می‌رود این ضرر بیشتر به دلیل کمبود تولید برق از طریق ژنراتورهای گازی مدرن از سال 2006 به بعد باشد. خسارت‌های اقتصادی ناشی از کمبود تولید برق، سالیانه 40 میلیارد دلار برآورده شده است که به بخش‌های مختلف اقتصاد عراق به دلیل عدم دسترسی به برق، آسیب رسانیده است. کمبود تولید برق باعث شده که تمامی استان‌های عراق، به خصوص پایتخت آن بغداد، از کمبود برق رنج ببرند و این موضوع در فصل تابستان تشدید شده و سبب اعتراضات عموم نسبت به آن شده است.

وارد شدن چهار شرکت خارجی به خصوصی‌سازی برق در عراق
وزارت برق این کشور از ورود چهار شرکت خارجی به پروژه‌های خصوصی‌سازی در بخش تولید برق خبر داد و گفت که این شرکت‌ها می‌توانند 14 هزار مگاوات برق تولید نمایند. به گفته سخنگوی وزارت برق عراق، این وزارتخانه با دو شرکت برای خصوصی‌سازی بخش برق و تولید 7 هزار مگاوات برق قرارداد بسته است. وی گفت که به زودی جهت تولید 7 هزار مگاوات باقیمانده با دو شرکت دیگر قرارداد خواهد بست. همچنین وی اشاره کرد که نیروگاه اول در شهر بغداد و در جنوب پایتخت در منطقه بسمایه و دومین نیروگاه در شهر بصره راه‌اندازی خواهند شد. احداث این دو نیروگاه تقریباً 2 سال طول خواهد کشید. به گفته وزیر برق عراق، هدف این وزارتخانه، سرمایه‌گذاری در خصوصی‌سازی بخش برق و پایان دادن به مشکل انرژی در این کشور قبل از به پایان رسیدن دولت فعلی می‌باشد.

گسترش روابط همکاری بین منطقه کردستان عراق و برنامه توسعه سازمان ملل جهت بهبود بخش برق در این منطقه
وزارت برق دولت منطقه‌ای کردستان و برنامه توسعه سازمان ملل (UNDP) همکاری خود را جهت بهبود بخش برق گسترش دادند. (UNDP) از طریق ایجاد یک مرکز آموزش در استان اربیل، نقش محوری را در بروزرسانی طرح جامع و تقویت ظرفیت نهادی منطقه کردستان ایفا می‌نماید. همچنین (UNDP)، به ادامه اجرای تدارکات بهترین شیوه‌های بین‌المللی، ایجاد پست‌ها و خطوط انتقال در سه استان اربیل، دهوک و سلیمانیه تا ماه مارچ 2018 کمک می‌کند. به گفته وزیر برق این منطقه، ایجاد یک مرکز آموزش، ظرفیت سازمانی را جهت پاسخگویی به نیازهای فعلی و آینده، تحت عنوان طرح جامع برق افزایش خواهد داد. به گفته یکی از مقامات (UNDP)، در سالیان اخیر، بخش برق کردستان عراق از پیشرفت قابل توجهی برخوردار بوده و ارائه خدمات دولتی نقش کلیدی در رشد کارآمد و فراگیر و نیز توسعه بخش خصوصی داشته است. در سال 2008، دولت منطقه‌ای کردستان از طریق آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (JICA) موفق به دریافت وام (4/11 میلیون دلاری) جهت بازسازی بخش برق گردید. این توافقنامه در سال 2013 اصلاح شد و طبق آن مقرر گردید که (UNDP) علاوه بر ارائه کمک‌های فنی برای نصب و راه‌اندازی پست‌های سیّار در سه استان ذکر شده، موظف به ساخت یک پست فرعی و دو مدار خطوط انتقال در استان سلیمانیه گردد. توافق جدید در حال حاضر، شامل ساخت یک خط انتقال در حلبچه به منظور ارائه برق به شهرهای شرقی استان سلیمانیه می‌باشد. در مجموع ارزش این پروژه 450 میلیون دلار جهت بازسازی بخش برق عراق بوده که از اواسط سال 1990 توسط (UNDP) پشتیبانی شده است. (6 جولای 2015

تأمین مالی پروژه‌های برق و آب و فاضلاب عراق توسط ژاپن
وزیر دارایی عراق تفاهم‌نامه‌ای را با کاردار ژاپن جهت تأمین مالی دو پروژه توسعه در عراق توسط این کشور، به امضاء رسانید. پروژه اول شامل یک وام 450 میلیون دلاری برای بازسازی بخش برق عراق و پروژه دوم مربوط به تأمین مالی بازسازی سیستم آب و فاضلاب شهر اربیل با هزینه‌ای معادل 285 میلیون دلار می‌باشد.

خودکفایی عراق در تولید گاز مایع
به گفته وزیر نفت عراق، این کشور در تولید گاز مایع که عمدتاً برای تأمین نیازهای پخت و پز در بخش خانگی مورد استفاده قرار می­گیرد، به خودکفایی رسیده و دیگر نیاز به واردات آن نمی‌باشد. وی گفت: میزان گاز همراهی که در گذشته می‌سوخته در حال حاضر، از 7/70 میلیون مترمکعب تقریباً به 3/28 میلیون مترمکعب کاهش یافته است. وی همچنین گفت: پیشرفت قابل توجهی در تولید گازطبیعی جهت تولید برق وجود دارد و ما به تولید 17 میلیون مترمکعب رسیده‌ایم.

تحویل برق به عراق توسط کشتی مجهز به برق کارادنیز ترکیه
شرکت کارادنیز(Karadeniz) ترکیه، 40 درصد از برق بصره و 10 درصد از کل برق عراق را تأمین می‌نماید. این شرکت قرارداد خدمات تولید برق خود را با کشور عراق، روز دوشنبه 18 می، مجدداً تمدید کرده است. به گفته مدیر بازرگانی گروه انرژی کارادنیز، “عراق یکی از مهمترین و با ثبات‌ترین کشورها برای کشتی‌های برق‌رسان می‌باشد. توافق اولیه با 250 مگاوات آغاز گردید و هم‌ اکنون به 410 مگاوات افزایش یافته است.” این پروژه در سال 2010 با دو کشتی برق‌رسان آغاز شد و به سه کشتی برق‌رسان در سال 2011 و چهار کشتی برق‌رسانی در سال 2012 رسید. توسعه پروژه کارادنیز، به عنوان یک رویکرد نوآورانه برای حل نیازهای انرژی کشورهای خاورمیانه، آسیایی و آفریقایی است. نیروگاه شناور برق، برق مطمئن و مقرون به صرفه را برای نیاز فوری کشورها به برق فراهم می‌نماید. فناوری سوخت کشتی‌های برق‌رسان می‌تواند برق را با هر دو سوخت مایع و گازطبیعی تولید نماید. این کشتی‌ها به رفع نیازهای برقی نه تنها یک شهر، بلکه هر گوشه از کشورهایی که دارای شبکه ملی برق با خطوط ولتاژ بالا هستند، کمک می‌کنند. انتظار می‌رود ساخت این کشتی‌ها در ترکیه در آینده نزدیک تحت پروژه کارادنیز افزایش یابد که این امر به افزایش تقاضای جهانی انرژی پاسخ خواهد داد . بهره­برداری از این کشتی‌ها نه تنها در کشورهای خاورمیانه و آفریقا در حال افزایش است، بلکه در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته از کره جنوبی گرفته تا ژاپن، از شیلی تا آمریکا و از انگلستان تا مالتا نیز گسترده خواهد شد.

بهره‌برداری موفقیت آمیز از نیروگاه توربین گازی 500 مگاواتی دیوانیه عراق
شرکت چند ملیتی تجهیزات و سیستم‌های برق (ELSEWEDYPSP) به دلیل بهره‌برداری موفقیت آمیز از نیروگاه توربین گازی 500 مگاواتی دیوانیه به وزیر برق عراق و پرسنل عملیاتی این نیروگاه صمیمانه تبریک گفت. مقام مسئول این شرکت گفت: افتخار ما این است که به عنوان یکی از سهامداران در طرح و اجرای 4 واحد توربین گازی 125 مگاواتی و متعادل‌سازی نیروگاه از لحاظ الکتریکی و مکانیکی در این پروژه، همکاری نموده‌ایم.

رد لایحه قیمت‌های جدید برق عراق توسط مجلس و درخواست تجدیدنظر قیمت‌ها از شورای وزیران
مجلس عراق روز شنبه 16 می، اعلام کرد که موافق با قیمت‌های جدید برق عراق نیست و در بیانیه‌ای از شورای وزیران درخواست کرد تا در مورد قیمت‌های جدید برق تجدیدنظر نموده و مجدداً آن را به مجلس اعلام نمایند.

اعطای قرارداد زیرساخت‌های برق در عراق به شرکت سیستم‌های صنایع پیشرو در کره جنوبی (LSIS)
شرکت سیستم‌های صنایع پیشرو در کره جنوبی (LSIS) برنده قرارداد راه‌اندازی زیرساخت‌های برق در بخش بزرگی از پروژه شهر جدید بسمایه (BNCP) در عراق شد. این شرکت در تاریخ 10 می اعلام کرد که موفق به کسب قرارداد جهت ساخت پست­های GIS در بخشی از پروژه شهر جدید بسمایه در عراق گردید که توسط شرکت ساخت و ساز و مهندسی کره‌ای به نام هانوا(Hanwha) اداره می‌گردد. کل هزینه این پروژه 10 میلیارد دلار می‌باشد که در سال 2019 به بهره‌برداری خواهد رسید. (LSIS) برای انجام این پروژه، قرارداد 147 میلیون دلاری با شرکت هانوا جهت تأمین تجهیزات برقی امضاء کرده است. براساس این قرارداد، شرکت هانوا ساخت تمامی پست­های GIS را تا سال 2019 به عهده گرفت که می‌تواند برق منطقه بسمایه را تأمین نماید. پست­های GIS، شامل دو پست 132 کیلوولت، 6 پست انتقال 132 کیلوولت و دو پست توزیع 24 و 33 کیلوولت می‌باشد. در حال حاضر، (LSIS) به دنبال افزایش ارائه تجهیزات برقی کره جنوبی در بازارهای برق عراق می‌باشد که تا به امروز در انحصار شرکت‌های زیمنس و ABB بوده است.

تصویب سه قرارداد سرمایه‌گذاری در زمینه برق توسط کابینه عراق
کمیته انرژی شورای وزیران عراق به سه شرکت خارجی در زمینه تولید و بهره­برداری نیروگاه برق و تعمیر و نگهداری آن، فرصت سرمایه‌گذاری داده است. این کمیته، امتیاز تولید برق، مجوز سرمایه‌گذاری در نیروگاه 730 مگاواتی رومیلا (Rumaila) و نیروگاه 625 مگاواتی شط­البصره (Shatt al- Basra) را به مدت 15 سال و سازماندهی عملیاتی و تعمیر و نگهداری از این نیروگاه‌ها را به مدت 5/17 سال به شرکت آمریکایی کار (Carr) اعطا کرده است. همچنین این کمیته تصمیم دارد درخواست وزارت برق این کشور برای عقد قرارداد با شرکت جنرال الکتریک (GE) جهت سرمایه‌گذاری در این پروژه تصویب کند. این تصمیم زمانی اتخاذ می‌گردد که شرکت جنرال الکتریک، پیشنهاد خود را جهت تولید برق با کمترین قیمت ممکن به این کمیته ارائه دهد. همچنین این کمیته تصمیم دارد قراردادی را با شرکت الظهیر (ALDHAHIR) جهت سرمایه‌گذاری در یک نیروگاه 1000 مگاواتی در جنوب بغداد، به امضاء برساند.

جنگ در عراق، علیه واردات برق از ایران
کمیسیون امنیت استان دیاله خبر داد که خطوط انتقال برق وارداتی از ایران در یک عملیات جنگی “سازمان یافته” در داخل این استان تخریب شده است. این کمیسیون خواستار بررسی فوری این موضوع گردید. طبق اعلام این منبع، طی چند هفته گذشته، چندین دکل برق تخریب شده و بدین ترتیب برق‌رسانی در این استان برای چندین روز مختل شده است.

اعلام وزارت برق عراق: از دست رفتن بیش از 1800 مگاوات برق
وزارت برق عراق روز چهارشنبه 22 آوریل، اعلام کرد که بیش از 1800 مگاوات برق از دست رفته است که از جمله دلایل آن گرمای بیش از حد هوا و افزایش تقاضا برای انرژی و کمبود نفت کوره و گاز بوده است. به گفته سخنگوی وزارت برق عراق، این موضوع تأثیر منفی بر تأمین برق استان‌های این کشور داشته است. به گفته وزیر برق عراق، وزارت برق این کشور به 12 تریلیون دینار (معادل 12/10 میلیارد دلار) جهت تأمین سوخت و تعمیر و نگهداری تجهیزات نیاز دارد.

عراق به دنبال سرمایه‌گذاران در زمینه پروژه‌های بادی و خورشیدی
دولت عراق تصمیم دارد سه نیروگاه خورشیدی با ظرفیت 5 تا 10 مگاوات و نیز یک نیروگاه بادی را با ظرفیت مشابه در چندین استان این کشور راه‌اندازی نماید. عراق، برای راه‌اندازی این پروژه‌ها، از سرمایه‌گذاران خارجی دعوت می‌نماید. نیروگاه‌های خورشیدی در استان‌های دیوانیه Diwaniya)) و نجف Najaf)) راه‌اندازی می‌گردند و نیروگاه بادی در استان میسان Misan)) راه‌اندازی خواهد شد. دو نیروگاه خورشیدی در استان دیوانیه در دو محل جداگانه، یکی به مساحت 5/12 و دیگری به مساحت 15-5/12 هکتار ساخته خواهند شد. برای ساخت نیروگاه خورشیدی در استان نجف نیز، مساحت 50 هکتاری در نظر گرفته شده است. طبق اعلام کمیسیون سرمایه‌گذاری ملی این کشور، سرمایه‌گذارانی که مایل به سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها هستند باید نامه‌ای را مبنی بر تمایل به سرمایه‌گذاری و مطابق با مقررات وزارت برق این کشور، شامل مطالعه امکان‌سنجی، طرح‌های مهندسی مقدماتی، جزئیات تأمین مالی پروژه و فهرست پروژه­های اجرا شده قبلی، ظرف مدت 30 روز به این کمیسیون ارائه نمایند.

نرخ جدید هزینه‌های برق در عراق
روز سه شنبه مورخ 7 آوریل در جلسه شورای وزیران عراق، نرخ جدید مصرف برق برای بخش‌های مسکونی، تجاری و صنعتی، عمومی و کشاورزی به شرح زیرتصویب گردید:

سنت آمریکا

دینار

مصرف برق

بخش

6/2

30

از 1 الی 500 کیلووات ساعت

خانگی

3/4

50

از 501 الی 1000 کیلووات ساعت

7/7

90

از 1001 الی 1500 کیلووات ساعت

0/12

140

از 1501 الی 2000 کیلووات ساعت

6/14

170

از 2001 الی 3000 کیلووات ساعت

2/17

200

از 3001 الی 4000 کیلووات ساعت

3/19

225

از 4001 کیلووات ساعت به بالا

3/13

155

از 1 الی 1000 کیلووات ساعت

تجاری

1/15

175

از 1001 الی 2000 کیلووات ساعت

2/17

200

از 2001 الی 3000 کیلووات ساعت

5/21

250

از 3001 الی 4000 کیلووات ساعت

8/25

300

از 4001 کیلووات ساعت به بالا

9/12

150

از 1 الی 5000 کیلووات ساعت

عمومی

1/15

175

از 5001 الی 10000 کیلووات ساعت

2/17

200

از 10001 الی 20000 کیلووات ساعت

3/19

225

از 20001 الی 40000 کیلووات ساعت

5/21

250

از 40001 کیلووات ساعت به بالا

2/14-9/12

165-150

در چهار دسته به ازای هر کیلووات ساعت

صنایع

6/8

100

به ازای هر کیلووات ساعت

کشاورزی

(8 آوریل 2015، منبع: DinarVets)

ارتقای واحد 4 نیروگاه حرارتی برق هرتا (Hartha) در عراق توسط شرکت سیستم‌های برق هیتاچی میتسوبیشی (MHPS)

وزارت برق عراق، امتیاز قرارداد ارتقای 200 مگاوات، واحد 4 نیروگاه حرارتی برق هرتا (Hartha) را به شرکت سیستم‌های برق هیتاچی میتسوبیشی (MHPS) اعطا کرد. براساس این قرارداد، این شرکت، مسئول جایگزین کردن قطعات اصلی‌ و بزرگتری است که به طور جدی آسیب دیده و امکان تولید برق را ندارند. این نیروگاه در شهر بصره در جنوب عراق واقع شده است و شامل هر دو واحد گازسوز و نفت سوز می‌باشد و تجهیزات اصلی آن توسط شرکت صنایع سنگین میتسوبیشی (MHI) توسعه داده شده است. شرکت سیستم‌های برق هیتاچی میتسوبیشی، تجهیزات اصلی واحد 4 را که شامل بویلرها، توربین‌های بخار و ژنراتورها می‌باشد تعویض خواهد نمود و همچنین یک سیستم کنترل توزیع جدید (DCS) را به منظور افزایش بیشتر قابلیت اطمینان در این نیروگاه، نصب خواهد کرد. شرکت مهندسی و قراردادی سیستم‌های برق گاما (GAMA) مسئول نصب و سایر کارها در این نیروگاه خواهد بود.

نیاز عراق به 13/1 میلیارد دلار جهت تعمیر سیستم‌های برقی
وزیر برق عراق گفت: عراق به 13/1 میلیارد دلار جهت تعمیر زیرساخت‌های برقی که توسط داعش آسیب دیده‌اند، نیاز دارد. وی همچنین گفت: این رقم به دنبال ادامه جنگ به ویژه در استان نینوا، افزایش خواهد یافت. عراق در گام نخست، صندوقی به منظور بازسازی مناطق جنگ زده دیاله، صلاح‌الدین، نینوا، کرکوک و الانبار با بودجه‌ای به میزان 500 میلیارد دینار عراقی (معادل 428 میلیون دلار) تأسیس کرده است. انتظار می‌رود، این صندوق خواستار حمایت کشورهای عربی در خصوص بحران‌های مالی بوجود آمده در عراق، کاهش قیمت‌های نفتی و هزینه‌های نظامی در این کشور باشد.

تعمیر خطوط برق تخریب شده در عراق
وزارت برق عراق روز چهارشنبه (25 مارس) گفت که سه خط انتقال برق پس از آن که تروریست‌ها چند روز پیش آنها را از مدار خارج کرده بودند در جنوب بغداد تعمیر شدند. مدیر امور فنی این وزارتخانه گفت: «گروه‌های فنی، خطوط اصلی انتقال برق را که توسط گروه تروریستی داعش، در المدائن در جنوب بغداد منفجر شده و از سرویس دهی خارج گردیده بودند در بغداد و منطقه مرکزی تعمیر نمودند». وی همچنین تأیید کرد که هم‌اکنون برق‌رسانی در این مناطق به طور کامل انجام می‌شود.

تصویب پروژه‌های جدید برق با هزینه 216 میلیون دلار در بصره
استانداری بصره اعلام کرد، 60 پروژه جدید برق را به ارزش کل 218 میلیون دلار در بودجه سال 2015 خود تأیید کرده است.

وصل مجدد برق در شبکه حدیثه پس از حمله داعش
وزارت برق عراق روز پنجشنبه، 5 مارس اعلام کرد که: “شبکه برق حدیثه که در اثر حمله گروه تروریستی داعش قطع شده بود، دوباره برقرار شده است.” براساس گفته این وزارتخانه، داعش نیروگاه‌ها و خطوط انتقال برق را پیش از آزادسازی شهر از سوی نیروهای امنیتی عراقی منفجر کرده است. سخنگوی این وزارتخانه به الشرفه گفت: “تیم‌های مهندسی، خدمات برق‌رسانی به حدیثه و مناطق اطراف آن را که در اثر خرابکاری تروریست‌های داعش از کار افتاده بود‌، دوباره از سر گرفتند.” وی همچنین گفت: “کار بازسازی با سرعت تمام در شهرهای آزاد شده، به ویژه در مناطقی که ساکنین در حال بازگشت به آن هستند مانند حدیثه و بروانه پیش می‌رود”. (5 مارس 2015، منبع: الشرفه)

موافقت پرداخت وام از طرف کشور ژاپن برای تعمیر نیروگاه‌ها
آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (JICA) موافقت کرده است که جهت بازسازی واحد چهارم نیروگاه حرارتی الهارثه در بصره، وام پرداخت نماید. این نیروگاه در ابتدا توسط یک شرکت ژاپنی در اواخر سال 1970 ساخته شده و شامل 4 واحد 200 مگاواتی، در مجموع 800 مگاوات می‌باشد. به گزارش سایت utilities-me.com در سال 2010 واحد 1 این نیروگاه در اثر آتش سوزی و واحدهای 2 و 3 نیز در طول جنگ اول خلیج فارس آسیب دیده و از ادامه کار باز ماندند. اولین واحد این نیروگاه در سال 2010 بازسازی و شروع به کار کرد و طبق برنامه زمانبندی واحدهای دوم و سوم نیز در اواخر سال گذشته بازسازی شدند. قرارداد بازسازی این سه واحد بین عراق و شرکت آلمانی زیمنس بسته شده است.

برقراری مجدد برق در استان فلوجه عراق بعد از گذشت سه ماه
وزیر برق عراق گفت: برق‌رسانی در استان فلوجه پس از گذشت سه ماه وقفه، مجدداً صورت گرفت. وی گفت: کارکنان و متخصصین با تلاش بی وقفه خود، قادر به برقراری مجدد برق در این استان شدند. وی همچنین اشاره کرد که وزارت برق این کشور با تمام انرژی خود تلاش خواهد کرد تا مجدداً برق‌رسانی در کل مناطق آزاد شده صورت گیرد.

اعطای وام به عراق جهت بازسازی نیروگاه حرارتی پروژه هرتا توسط ژاپن
سفیر عراق در ژاپن، توافقنامه دریافت وام از سوی این کشور جهت بازسازی نیروگاه حرارتی پروژه هرتا (فاز 4) را امضا کرد. در بیانیه وزارت امور خارجه عراق آمده است که طرف ژاپنی موافقتنامه، به عنوان نماینده از طرف کشور خود و آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن در این جلسه حضور داشته است. همچنین در این بیانیه ذکر شده است که دو طرف تمایل مشترک خود را برای تحکیم روابط میان دو کشور ابراز داشتند.

سرمایه گذاری در بخش گاز جهت افزایش تولید برق
کمیته امور مالی مجلس عراق روز یکشنبه 22 فوریه، تأیید کرد که سرمایه‌گذاری در بخش گاز سبب افزایش تولید برق و نیز افزایش عرضه ارز در این کشور خواهد شد. این موضوع مبتنی بر بهره‌برداری کامل و درست از منابع طبیعی می‌باشد. به گفته یکی از اعضای این کمیته، منابع طبیعی شده است که در طول دوره گذشته مورد بهره‌برداری قرار نگرفته‌اند و به دلیل عدم سرمایه‌گذاری مناسب باعث به هدر رفتن میلیاردها دلار شده‌اند. وی گفت: تا به حال میلیاردها دلار، بیهوده صرف واردات گاز جهت تأمین سوخت نیروگاه‌های برقی شده که وابسته به گاز هستند. وی اشاره کرد به جای واردات گازطبیعی، سرمایه‌گذاری در این بخش جهت تأمین سوخت نیروگاه‌ها علاوه بر افزایش تولید مشتقات گازی، برای کادر مهندسی و فنی و همچنین افراد بیکار ایجاد شغل می‌نماید. وی همچنین گفت: سرمایه‌گذاری در بخش گاز سبب افزایش تولید برق در عراق و سبب تشویق بخش خصوصی جهت توسعه صنایع پتروشیمی خواهد شد.

هزینه سالیانه مصرف برق 3 میلیارد دلاری توسط کردستان عراق
به گفته نخست وزیر اقلیم کردستان، هزینه مصرف برق در این منطقه، سالیانه 3 میلیارد دلار می‌باشد. وی گفت: مستقل شدن این منطقه از عراق، دلیلی برای کمبود برق در این منطقه نمی‌باشد. روز دوشنبه 16 فوریه، وی به همراه معاونش از وزارت برق این منطقه بازدید کرد و در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که “ما از وزارت برق، وزیر و اتحادیه اسلامی کردستان حمایت می‌کنیم و آنها مسئول کمبود برق در منطقه کردستان نیستند.” وی همچنین گفت: “هر ساله، ما 3 میلیارد دلار صرف هزینه برق می‌کنیم و باید این میزان را کاهش دهیم. مردم برق را هدر می‌دهند و این موضوع تبدیل به یک سنت شده است.

تمدید واردات برق از ایران توسط بغداد
وزارت برق عراق اعلام کرد قرارداد واردات برق از ایران به میزان 1200 مگاوات برای یک سال دیگر تمدید گردیده است. در حال حاضر، عراق 1000 مگاوات برق را از طریق 4 خط وارد می‌کند، این در حالی است که 1000 مگاوات برق نیز از ترکیه وارد این کشور می‌شود. کشور عراق از سال 1990 تا به امروز با کمبود شدید برق مواجه است و زندگی مردم به ژنراتورهای کوچک برق وابسته است

بازگرداندن برق به مناطق آزاده شده از دست داعش درعراق
وزارت برق عراق روز دوشنبه (2 فوریه) گفت که برنامه‌ای را برای برقراری مجدد برق در مناطقی که از داعش پس گرفته شده‌اند، آغاز کرده است. به گفته وزیر برق این کشور، این وزارتخانه با هماهنگی نیروهای امنیتی به منظور تعمیر “ویرانی‌های ناشی از تروریسم” و راه‌اندازی مجدد تجهیزات، تیم‌های فنی و مهندسی را تشکیل داده است. وی گفت: “داعش به طور گسترده و نظام‌مند سیستم انرژی را تخریب و منهدم کرده است تا ماهیت واقعی و بد اندیشانه خود را نشان دهد.” وی همچنین گفت: “ما اکنون مطابق برنامه‌ای تحت سرپرستی این وزارتخانه، مشغول تعمیر شبکه‌های برق هستیم.” (2 فوریه 2015- منبع: الشرفة)

بازسازی ژنراتورهای برق عراق توسط شرکت دولتی التحادی
شرکت دولتی التحادی (Altahady) وابسته به وزارت صنایع و معادن عراق، جهت همکاری با وزارت برق این کشور اعلام آمادگی کرد. رئیس این شرکت توافق خود را با وزارت برق عراق برای بازسازی کلیه ژنراتورهای برق در سرتاسر این کشور اعلام کرد. این شرکت تعدادی قرارداد با مسئولین شرکت‌های توزیع برق در شمال و جنوب عراق امضا کرد. رئیس شرکت التحادی همچنین گفت که این شرکت در حال انجام پروژه ساخت نیروگاه برق با ظرفیت 21 مگاوات برای کارخانه سیمان در استان کرکوک می‌باشد.

کاهش برق رسانی‌ در بغداد به 12 ساعت در شبانه‌روز
وزارت برق عراق روز پنجشنبه 29 ژانویه اعلام کرد، برق‌رسانی در بغداد به 12 ساعت در طول شبانه‌روز کاهش یافته و همچنین اشاره کرد که در تابستان آینده وضعیت برق در این استان بهتر خواهد شد. طبق گفته سخنگوی رسمی این وزارتخانه به روزنامه “ال سومریه نیوز” طی یک شبانه روز، کلیه استان­ها بین 22 تا 24 ساعت برق دارند، اما به دلیل حمله به دو خط انتقال برق برای سومین بار در شمال لطیفیه (Latifia) که منبع اصلی تغذیه 800 مگاوات برق بغداد بوده‌اند، برق‌رسانی به این استان در طول شبانه‌روز به 12 ساعت کاهش یافته است. وی اشاره کرد که عملیات نظامی در منطقه مانع از ادامه کار کارکنان فنی در تعمیر و بازسازی خطوط انتقال برق در جنوب بغداد شده و امیدواریم که دوباره در دو روز آینده کار بازسازی از سر گرفته شود.

دعوت از صنعت‌گران سوریه برای انجام پروژه‌های تولید برق مشترک در عراق
به منظور توسعه همکاری بین عراق و سوریه در تولید برق، مذاکراتی میان وزیر برق کشور عراق و سفیر سوریه در بغداد انجام شد. طبق بیانیه‌ای که از طرف وزارت برق عراق روز سه شنبه (20 ژانویه) صادر گردید، وزیر برق این کشور از صنعت‌گران سوریه دعوت کرد تا به بازار برق عراق وارد شوند و در ایجاد خطوط جدید تولید برق، شبکه‌های توزیع و فراهم کردن قطعات یدکی برای نیروگاه‌ها به این وزارتخانه کمک نمایند. وزیر برق عراق گفت که چنین همکاریی به بهبود بخش صنعت در این کشور و همچنین بازگشت مجدد صنعتگران سوریه‌ای به کار خود بعد از بحران‌های به وجود آمده در عراق، کمک خواهد کرد. پیشنهاد دولت عراق به سوریه، ایجاد نیروگاه‌های جدید تولید برق در مرز عراق و سوریه در جایی است که از حضور نیروهای تروریستی داعش پاک سازی شده باشد. وزیر برق عراق به اهمیت نقش شرکت‌های سرمایه‌گذاری دولتی و خصوصی در دستیابی به این هدف به منظور فراهم نمودن برق سوریه که پس از حملات داعش تا حد زیادی آسیب دیده‌اند، تأکید نمود. سفیر سوریه نیز گفت، علیرغم وجود جنگ‌های گروه‌های تروریستی از سال 2011 در این کشور، پیشنهاد عراق به چنین همکاری نشان می‌دهد که صنعت‌گران سوری موفقیت‌های بزرگی در بخش صنعت داشته‌اند.

ارسال کشتی تولید برق به بصره توسط ترکیه
به گفته وزیر انرژی ترکیه روز یکشنبه 18 ژانویه، در هفدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ترکیه و عراق، ترکیه به منظور جبران کمبود برق عراق، کشتی تولید برق به این کشور فرستاده است. این کشتی، 410 مگاوات به 250 مگاوات ظرفیت موجود بصره اضافه خواهد کرد.

اتصال نیروگاه جدید برق در استان میسان عراق به شبکه ملی برق این کشور
وزارت برق عراق روز چهارشنبه 21 ژانویه اعلام کرد، اولین واحد نیروگاه گازی بزرگان با ظرفیت 60 مگاوات در استان میسان بعد از ارتباط با شبکه ملی برق این کشور به بهره برداری رسید. این وزارتخانه همچنین به بهره‌برداری از واحد دوم این ایستگاه در چند روز آینده با ظرفیت 60 مگاوات، اشاره نمود.

اخبار 2014
ساخته شدن نیروگاه جدید برق در عراق
وزارت برق عراق اعلام کرد که برق را از سرمایه‌گذاران خارجی با قیمت 47-32 دلار به ازای هر مگاوات ساعت خریداری خواهد نمود. این وزارتخانه در ماه گذشته قراردادی را با گروه شمارا (Shamara) برای ایجاد یک نیروگاه 3 هزار مگاواتی در شهر الرومیلا (Romaila) در استان بصره به امضاء رسانید. طبق گفته سخنگوی این وزارتخانه این نیروگاه در دو مرحله اجرا خواهد شد. وی همچنین گفت که چندین گروه با همکاری یک شرکت ترکیه‌ای نیز قرار است نیروگاه برقی را با ظرفیت 3 هزار مگاوات در شهر البسمایه (Basmaya) احداث نمایند. طول مدت این قرارداد 5/17 ماه خواهد بود که ممکن است تا یک سال دیگر تمدید شود. به گفته این وزارتخانه، نیروگاه السماوه (Samawa) نیز برای سرمایه‌گذاری خارجی در نظر گرفته شده است. این نیروگاه باید با ظرفیت 750 مگاوات نیازهای استان را برطرف کند و از شبکه ملی برق پشتیبانی نماید. (15 دسامبر 2014- منبع: معلومات مباشر)

تأمین بخشی از برق عراق توسط ترکیه
روز گذشته (13 دسامبر) ترکیه و عراق موافقت نامه‌ای جهت تولید برق در عراق امضاء نمودند. به گفته آقای ییلدیز، وزیر انرژی ترکیه، این کشور نیروگاهی به ظرفیت 3000 مگاوات را در عراق راه اندازی خواهد نمود. وزیر برق عراق نیز اظهار نمود که از آنجائیکه کشورش با کمبود شدید برق مواجه است، دولت این کشور قصد دارد تا 15000 مگاوات به ظرفیت تولید برق در این کشور بیفزاید و تاکنون نسبت به امضای قراردادهایی به ظرفیت 6000 مگاوات اقدام نموده است. وی افزود ما هم اکنون در حال مذاکره با دو سرمایه‌گذار مختلف برای دو پروژه تولید برق به ظرفیت 4500 مگاوات از 9000 مگاوات باقی‌مانده هستیم. وزیر برق عراق اضافه کرد مشکل عمده این کشور، بیشتر در بخش انتقال برق است وکشورش در حال جستجو برای یافتن سرمایه‌گذار مناسب، جهت سرمایه‌گذاری به مبلغ 5 میلیارد دلار در بخش انتقال و توزیع می‌باشد و نیاز دارد تا پرداخت­های خود را به این سرمایه­گذاران تا 4 سال به تعویق اندازد، زیرا عمده بودجه این کشور در سال­های اخیر صرف جنگ و مقابله با گروه­های تروریستی شده است.
برنامه جدید عراق برای افزایش تولید برق

وزیر برق عراق از طرح جدید این کشور برای افزایش تولید برق تا 12 گیگاوات طی دو ماه آینده خبر داد. وی افزود که کلیه نیروگاه های این کشور به منظور پاسخگویی به تقاضای روزافزون برق در عراق تولید خود را افزایش خواهند داد و آن را از 10 گیگاوات کنونی به 12 گیگاوات افزایش خواهند داد. ساخت نیروگاه‌های جدید نیز در افزایش تولید برق در این کشور مؤثر خواهند بود. این افزایش اولین گام در بالا بردن سقف تولید برق خواهد بود که به صورت تدریجی تا رسیدن به میزان مورد کفایت برای تقاضای برق در این کشور ادامه خواهد داشت.

نیاز عراق به 30 هزارمگاوات برق
به گفته وزیر برق عراق، این کشور به 30 هزار مگاوات برق نیاز دارد. تولید برق عراق هم‌اکنون به 11 تا 14 هزار مگاوات می­رسد. وی اشاره کرد که در برنامه‌های توسعه عراق باید به سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در عرصه برق توجه نمود. علاوه بر این، اهمیت همکاری بین بخش‌های نفت و برق را برای تأمین سوخت مورد نیاز (نیروگاه­ها) ضروری دانست.

درخواست عراق از شرکت‌های ژاپنی برای سرمایه‌گذاری در بخش برق این کشور
وزیر برق عراق خواستار همکاری شرکت‌های ژاپنی برای سرمایه‌گذاری در بخش برق این کشور شد. وی گفت که وزارت برق عراق برنامه‌ای را برای افزایش تولید برق در سال آینده فراهم کرده است. وی همچنین ابراز امیدواری کرد که با خروج گروه‌های تروریستی از این کشور، به زودی پروژه‌های توسعه در این کشور راه‌اندازی گردد.

برنده شدن 5/4 میلیارد دلاری شرکت Enka ترکیه در معامله نیروگاه‌ برق عراق
شرکت بزرگ ساختمانی Enka ترکیه گزارش داده با دولت عراق برای ساخت دو واحد نیروگاه سیکل ترکیبی گازسوز در بغداد و سلیمانیه به توافق رسیده است. انتظار می‌رود این دو پروژه بتوانند 3 هزار مگاوات به شبکه برق عراق تحویل دهند. طبق گزارش روزنامه Daily Sabah ترکیه، ارزش این معامله 5/4 میلیارد دلار (معادل 2/5 تریلیون دینار عراقی) برآورده شده است. در حال حاضر این شرکت، احداث 4 پروژه دیگر در شمال عراق را به عهده دارد.

قطع برق به رویداعش از سوی منطقه کردستان عراق
دولت کردستان عراق، برق منطقه موصل و مناطق اطراف آن را که به کنترل گروه داعش درآمده‌اند، قطع کرده است. مدیرعامل برق منطقه کردستان عراق گفت: حالا که برق این مناطق قطع شده است، ما می‌توانیم ظرفیت مازاد را به کرکوک بفرستیم. استان موصل که در اوایل ماه ژوئن سال جاری به کنترل گروه داعش درآمده است، به عنوان مرکز عملیات این گروه تروریستی شناخته شده است. بخش برق به خصوص در منطقه شمال عراق به دلیل وضعیت اقتصادی و سیاسی در این کشور تحت تأثیر قرار گفته است.

نیاز عراق به برق بالغ بر 30 هزار مگاوات
وزارت برق عراق اعلام کرد که نیاز این کشور به برق بالغ بر 30 هزار مگاوات است. این در حالی است که تأکید می‌شود در 4 سال آینده، شهروندان مشکلات موجود برق را به فراموشی خواهند سپرد. به گفته وزیر برق این کشور، عراق به 30 هزار مگاوات برق برای پوشش نیازهای مشترکین احتیاج دارد، نه 16 هزار مگاواتی که قبلاً به آن فکر می‌شده است. وی اشاره کرد که وزارت برق این کشور به دنبال راه حلی برای رفع نیمی از این نیازها از طریق انجام سرمایه‌گذاری می‌باشد. همچنین این وزارتخانه ممکن است مجبور گردد تا انتقال برق را به طور کامل با حفظ تولید، به بخش خصوصی واگذار نماید.

سرمایه‌گذاری 3/430 میلیون دلاری استان ذی قار (Dhi Qar) عراق در بخش برق
به گزارش شبکه خبر السومریه، استان ذی قار (Dhi Qar) در جنوب عراق، به منظور اضافه کردن 2 هزار مگاوات به ظرفیت تولید خود و سرمایه‌گذاری بیش از 430 میلیون دلاری در پروژه‌های برق این کشور، برنامه‌های خود را طی 3 سال آینده اعلام کرده است. به گفته رئیس کمیته برق در شورای این استان، پروژه‌ها باید با توجه به اضافه بار با کمبود شدید برق در این استان مقابله نمایند. واقعیت این است که بعضی از شبکه‌ها قدیمی شده‌اند. وی گفت، این پروژه‌ها در مجموع 2 هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق موجود این استان که تقریباٌ حدود 3 هزار مگاوات است، اضافه می‌نمایند. وی افزود که در حال حاضر، این شورا ساخت دو نیروگاه، یکی در شمال پایتخت این استان (ناصریه) و دیگری در سوق الشیوخ در جنوب این استان هر کدام با ظرفیت 1000 مگاوات را تصویب نموده است.

رشد سریع انرژی هسته­ای در عربستان سعودی
سه شنبه گذشته، مقامات انرژی عربستان سعودی اعلام کردند که تنها با مقاصد صلح آمیز، قصد دارند برنامه­هایی را برای تبدیل شدن به یک کشور بزرگ انرژی هسته­­­ای اجرا نمایند. آنها سریعاً قصد دارند تا پایان سال، شروع به ساخت و ساز نمایند. خانواده سلطنتی عربستان امیدوار است که ظرف 20 سال آینده، 15 درصد از برق این کشور از انرژی هسته­ای و همچنین به طور مشابه 15 درصد را از انرژی خورشیدی (WNN) تأمین نماید. آنها در حال برنامه­ریزی برای سرمایه گذاری 80 میلیارد دلاری برای احداث بیش از 12 نیروگاه هسته­ای هستند و تا حد امکان تلاش می­کنند که اولین راکتور آنان تنها در طی 8 سال وارد مدار شود. تولید انرژی خورشیدی به حدود 240 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز خواهد داشت. هر چند در دهه آینده هزینه این فناوری به نصف کاهش خواهد یافت.

آغاز بازسازی شبکه برق آسیب دیده در عراق
به گفته مقامات عراقی، بعد از تخریب نیروگاه‌های برق و خطوط انتقال آن توسط گروه تروریستی داعش، مجدداًبرق استان‌های شمالی و مرکزی این کشور برقرار می­گردد. سخنگوی وزارت برق عراق گفت که آنها کار تعمیر و نگهداری چندین نیروگاه و خطوط انتقال برق را که به دست گروه تروریستی داعش از بین رفته بود را انجام داده‌اند. وی گفت، مهندسین و کادر فنی، خط ولتاژ بالای اتصال شهرستان‌های استان عنبری (حدیته – القائم) که دارای ظرفیت 400 کیلوولت می‌باشد را تعمیر کردند. او اشاره کرد که سه خط ولتاژ بالای دیگر در شهرستان‌های هیت – رمادی، هر یک با ظرفیت 132 کیلوولت و همچنین یک چهارم خط اتصال شهر فلوجه به غرب بغداد مرمت و بازسازی شده است. وی گفت که دکل انتقال برق نیز تعمیر شده است. کارکنان، سیم اتصال بین دکل­‌ها را دوباره وصل کردند و به تعمیر دکل برق و ترانسفورماتور در نیروگاه رمادی که در طی جنگ با گروه تروریستی از بین رفته بود، پرداختند. علاوه بر این، کارگران شرکت انتقال برق فرات در استان دیاله، به تعمیر دو خط ولتاژ بالا، فعال‌سازی مجدد دو نیروگاه برق، ایستگاه تلفن همراه دالی عباس و پست برق شماره 4 در این استان پرداختند. در استان صلاح‌الدین نیز تکنسین‌های برق، ترانسفورماتور برق در شهر بلد که توسط این گروه تروریستی از بین رفته بود و همچنین یک خط انتقال ولتاژ بالا که شهر بلد را به سامرا متصل می‌کرد، تعمیر کردند. این مقام وزارت برق عراق گفت، کار تعمیر همچنان در جنوب بغداد ادامه دارد. تعمیر 2 خط با ولتاژ بالا هر یک با ظرفیت 400 و 132 کیلوولت نیز در این منطقه انجام شد. وی گفت، کارکنان ما شبانه‌روز تلاش استثنایی داشتند تا برق را به خانه‌های شهروندان باز گردانند.

توقف پروژه‌های برق زیمنس و جنرال الکتریک در عراق
وزارت برق عراق گفت، پروژه‌های برق شرکت‌های زیمنس و جنرال الکتریک که قرار بود تا سال 2018، تولید برق عراق را از 20500 مگاوات به 39000 مگاوات، افزایش دهند، به دلیل افزایش خشونت در این کشور متوقف گردیدند. این کشور از اوایل ماه ژوئن تا به حال، با کاهش 4 هزار مگاواتی تولید برق به دلیل حملات هدفمند گروه تروریستی داعش بر روی خطوط ولتاژ بالا و به دنبال آن،متوقف شدن پروژه‌های عملیاتی شرکت‌های بین‌المللی که اکثر آنها تحت نظارت شرکت‌های زیمنس و جنرال الکتریک بوده‌اند، مواجه گردیده است. پروژه‌هایی که در این خصوص متوقف شده‌اند، عبارتند از: نیروگاه گازی 728 مگاواتی المنصوریه به منظور تأمین برق استان دیالی و بخشی از بغداد، نیروگاه گازی 960 مگاواتی بیجی در استان صلاح‌الدین، دو نیروگاه گازی دیگر در استان صلاح‌الدین در شمال بغداد هر کدام با ظرفیت 630 مگاوات و نیروگاه گازی 250 مگاواتی اکاز در غرب استان انبار. نیروگاه‌های حرارتی، برق‌آبی و گازی نیز در استان‌های صلاح‌الدین و انبار و همچنین در مناطق شمالی استان نینوا، کار خود را متوقف کردند.سخنگوی وزارت برق عراق گفت، علاوه بر موارد ذکر شده، کار تمامی پروژه‌های این وزارتخانه در بخش شبکه‌های تولید، انتقال و توزیع نیز متوقف شده است. به گفته ساکنین شهر Hadeetha در استان انبار و همچنین استان‌های کرکوک و دیالی، ارتباط خطوط انتقال برق نیروگاه بیجی، به دلیل مبارزه نظامیان عراق با گروه‌ تروریستی داعش، به منظور کنترل بزرگترین پالایشگاه نفت عراق، تا تاریخ 17 ژوئن، از شبکه ملی برق این کشور قطع گردیده بود. در حال حاضر، در میان گرمای سوزان تابستان عراق، تقاضا برای برق16500 مگاوات می‌باشد. این در حالی است که تولید برق در این کشور، 4 هزار مگاوات کاهش یافته و به 10600 مگاوات رسیده است. لازم به ذکر است که دو کشور ایران و ترکیه به ترتیب 1000 و 300 مگاوات برق به این کشور صادر می‌نمایند.

نیاز فوری به تأمین سوخت جهت تولید برق در عراق
طبق گفته مدیر عامل شرکت قراردادهای مهندسی یوروک، کمبود برق در عراق برطرف نمی‌شود، مگر اینکه سوخت کافی به نیروگاه‌ها برسد. وی تأکید کرد که اخیراً، در دسترس نبودن سوخت کافی برای نیروگاه‌ها، ظرفیت تولید برق در عراق را تحت تأثیر قرار داده است. در حال حاضر، کمبود سوخت گاز، سبب گردیده تا دسترسی به برق در شبکه سراسری این کشور به میزان 3000 مگاوات کاهش یابد. هم‌اکنون، نیروگاه‌های نینوا (6 واحد 125 مگاواتی)، المنصوریه (4 واحد 182 مگاواتی) و رومیلا (5 واحد 290 مگاواتی) به دلیل کمبود سوخت فعالیت ندارند. پیک عرضه برق از شبکه سراسری بیش از 12000 مگاوات می‌باشد، در حالی که، پیک تقاضای برق 16000 مگاوات برآورد شده است. وی همچنین تأکید کرد که سوخت گاز چه از نظر زیست محیطی و از هر نقطه نظر دیگری، در مقایسه با سوخت‌های میان تقطیر سبک (نظیر گازوئیل)، نفت کوره سنگین بهترین گزینه برای تولید برق می‌باشد.

امضای قرارداد برای ساخت دو نیروگاه
وزارت برق عراق قرارداد دو پروژه سرمایه‌گذاری برای ساخت نیروگاه در بغداد و بصره را امضا کرد. وزارت برق این کشور اعلام کرد که کل تولید این دو نیروگاه 4500 مگاوات خواهد بود. نیروگاه 3000 مگاواتی بصره ظرف 28 ماه و نیروگاه 1500 مگاواتی بغداد ظرف 22 ماه ساخته خواهد شد.

رسیدن گاز برای اولین بار به نیروگاه شمالی عراق
پروژه تحویل گازطبیعی از طریق خط لوله برای اولین بار از میدان گازی (Summail)در کردستان عراق برای تأمین سوخت نیروگاه دوهوک (Duhok) به اتمام رسید. براساس گزارش وب سایت حکومت اقلیم کردستان (KRG)، گاز طبیعی تولید شده در محل، جایگزین سوخت نفت گاز در این نیروگاه گردید. تغییر سوخت این نیروگاه از نفت گاز به گاز طبیعی سبب صرفه‌جویی میلیون‌ها دلار گردیده و مانع از واردات پر هزینه نفت گاز برای تولید برق در این منطقه شده است. نیروگاه 750 مگاواتی دوهوک در شهرستان دوهوک در فاصله 40 کیلومتری از میدان گازی (Summail) قرار گرفته است.

برنامه عراق برای رسیدن به 21 هزار مگاوات ظرفیت جدید
وزیر برق عراق قرار است در کنفرانسی که در تاریخ 16 ژوئن در محل پارک Connaught لندن برگزار می‌شود، با تمرکز بر برنامه‌های عراق برای رسیدن به 21 هزار مگاوات ظرفیت جدید، سخنرانی کلیدی ارائه نماید. در حال حاضر، از این میزان ظرفیت، 6 هزار مگاوات در مرحله مذاکرات قراردادی است. دولت معتقد است که 21 هزار مگاوات ظرفیت جدید به خوبی می‌تواند پاسخگوی نیازهای رو به رشد عراق در آینده باشد.
19 آوریل 2014- منبع: AMEinfo

تجدید نظر جدی عراق بر روی منابع اولیه انرژی این کشور
وزارت برق عراق مجبور است تا در انجام پروژه‌های مربوط به انرژی و اصلاحات آنها به منظور ایجاد ثبات در وضعیت انرژی این کشور سرعت عمل داشته باشد. این وزارتخانه به تازگی اعلام کرد که ظرفیت موجود برق نسبت به نیمه اول سال 2013 ثابت و به میزان 10550 مگاوات می‌باشد و هیچ ظرفیت جدیدی به آن اضافه نشده است. در این مدت، تولید تنها حدود 6 هزار مگاوات بوده و واردات از کشورهای ایران و ترکیه به طور متوسط حدود 1300 مگاوات بوده است. بنابراین این کشور می‌تواند 57 درصد از نیازهای داخلی را بدون واردات برق و در بهترین حالت 69 درصد نیازها را با واردات برق تأمین نماید. 20 آوریل 2014- منبع: gulfnews.com

کمک به ظرفیت برق عراق توسط شرکت Gazprom Neft روسی
شرکت Gazprom Neft روسی اعلام کرد که اگر عراق، میدان گازی بدرا را به نیروگاه‌ برق در شرق استان واسط متصل کند، به تأمین برق در این منطقه کمک خواهد کرد. این شرکت، جهت ساخت خط لوله 60 مایلی برای اتصال میدان بدرا به نیروگاه برق زبیده در شرق استان واسط، از یک شرکت پاکستانی مشاور پاکستانی استفاده خواهد کرد.این شرکت روسی گفت، قرار است که تا سال 2015، انتقال گاز به میزان 155 میلیون فوت مکعب از طریق این خط آغاز شود. 11 آوریل 2014 – منبع: energy- daily

بازسازی شبکه‌های برق عراق به کمک نرم‌افزار ونتیکس
بخش ونتیکس شرکت ABB اعلام کرد که برای راه‌اندازی سیستم‌های مدیریت انرژی در عراق، توافقنامه‌ای را با وزارت برق این کشور به امضاء رسانیده است. این سیستم به بهبود در دسترسی، عملکرد و قابلیت اطمینان تولید برق از مراکز کنترل اصلی واقع در بغداد، کرکوک و بصره کمک خواهد کرد. این قرارداد بخشی از یک نوآوری عمده برای کمک به بازسازی یک سیستم انتقال برق مدرن و قابل اعتماد برای عراق می‌باشد. وزارت برق این کشور برای بروزرسانی مراکز کنترل منطقه‌ای موجود (RCCs) و جایگزین کردن سیستم‌های قدیمی، از نرم افزار (Ventyx Network Manager SCADA EMS) )کنترل نظارتی و اکتساب داده‌ها و سیستم‌های مدیریت انرژی) استفاده می‌نماید. 14 آوریل 2014 – منبع: PennEnergy

انعقاد قرارداد توربین‌های گازی آلستوم برای نیروگاه‌های سیکل ترکیبی عراق
قراردادی به ارزش تقریبی 225 میلیون یورو برای تهیه تجهیزات تولید برق واحد گازی نیروگاه سیکل ترکیبی الانبار در استان انبار واقع در عراق مابین شرکت آلستوم و این نیروگاه بسته شد. قرار است این نیروگاه 1642 مگاواتی در سال 2016 راه‌اندازی ‌شود. آلستوم در حال حاضر نیز در حال ساخت واحد گازی نیروگاه برق المنظوریه با تولید 728 مگاوات در استان دیاله واقع در شمال شرق بغداد می‌باشد و همچنین به تازگی قرارداد ساخت نیروگاه 740 مگاواتی زبیر را با شرکت ENI عراق به امضاء رسانیده است. این نیروگاه با استفاده از توربین‌های گازی GT13E2 راه‌اندازی خواهد گردید. این شرکت، همچنین توربین‌های گازی نیروگاه النجف را که سال گذشته به بهره‌برداری رسید، تأمین کرده است. آلستوم همچنان به کمک به بازسازی واحدهای راه‌اندازی شده از جمله واحد 1 نیروگاه گاز سوز نجف واقع در 160 کیلومتری بغداد ادامه می‌دهد. 14 آوریل 2014 – منبع: PennEnergy

دعوت عراق از شرکت‌های انگلیسی در اجرای پروژه‌های مربوط به انرژی
وزارت برق عراق از شرکت‌های انگلیسی جهت اجرای پروژه‌های مربوط به انرژی در این کشور دعوت به عمل آورد. این وزارتخانه مایل است با این شرکت‌ها در خصوص سرمایه‌گذاری در تمامی زمینه‌ها و کلیه بخش‌های انرژی به ویژه بخش برق همکاری کند. طبق گفته وزیر برق عراق، شرکت‌های بریتانیایی بیشتر به خاطر تجربه و مهارتشان در زمینه انرژی برق شناخته شده می‌باشند. سهمیه‌بندی برق در عراق بعد از سال 2003 به دلیل تحریم‌های تحمیل شده و به دنبال فرسوده شدن نیروگاه‌های این کشور، افزایش یافته است. عراق، طی چند سال، ده‌ها میلیارد دلار پول درآمد حاصل از فروش نفت را صرف سرنگونی رژیم سابق کرده است، در حالی که کشورش از کمبود برق به خصوص در فصل تابستان، زمانی که درجه هوا به بیش از 50 درجه سانتیگراد می‌رسد و شکایات شهروندان را به دنبال دارد، رنج می‌برد. این کشور حدوداً به 14 هزار مگاوات برق نیاز دارد تا بتواند پاسخگوی نیازهای داخلی باشد. 6 آوریل 2014- منبع: SHAFAQ

شرکت سامسونگ و هیوندای برنده مناقصه 7/1 میلیارد دلاری در عراق
قراردادی جهت ساخت دو نیروگاه، یکی در شهر موصل و دیگری در جنوب بغداد بین کشور عراق و دو شرکت مهندسی سامسونگ و صنایع سنگین هیوندای به میزان 7/1 میلیارد دلار بسته شد. براساس اعلام سخنگوی وزارت برق عراق، شرکت مهندسی سامسونگ برنده مناقصه ساخت نیروگاه 330 مگاواتی در شهر موصل گردید. این شرکت قرار است ساخت این نیروگاه را طی مدت 30 ماه به اتمام برساند. شرکت صنایع سنگین هیوندای نیز برنده مناقصه ساخت نیروگاه 230 مگاواتی در منطقه یوسفیه در جنوب بغداد شد.
2 مارچ 2014- منبع: Trade Arabia

بازنگری بغداد در بخش خصوصی
فعالیت­های اخیر عراق بر روی پیشبرد برنامه پروژه برق مستقل (IPP) تمرکز دارد. دولت این کشور باید اطمینان حاصل کند که می تواند برای جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ‌مشوقهای لازم را فراهم آورد. بخش برق دارای اهمیت کلیدی در این کشور می‌باشد و هزینه های برنامه توسعه آن 620 میلیارد دلار برآورد می‌شود. این بخش به دنبال احیای زیرساخت‌ها و اقتصاد کشور عراق پس از 25 سال جنگ است. وزارت برق عراق در نظر دارد تا سال 2020، ظرفیت برق این کشور را به 31 هزار و 685 مگاوات برساند. بکارگیری بخش خصوصی در توسعه نیروگاه‌ها دو مزیت دارد: اول اینکه، شرکت‌های خصوصی بار مالی حاصل از هزینه‌های سرمایه‌ای را تأمین خواهند نمود و دوم اینکه، توسعه دهندگان می‌توانند از تجربیات خود در طرح‌ها استفاده کرده و آنها را به موقع و با بودجه بندی در نظر گرفته شده، ارائه نمایند.
6 مارچ 2014- منبع: MEED

امکان سرمایه‌گذاری خصوصی برای نیروگاه‌ها در عراق
براساس کنفرانس پروژه‌های انرژی عراق، وزیر برق این کشور به نمایندگان گفت که “دولت عراق فرصت‌ سرمایه‌گذاری برای 6 هزار مگاوات نیروگاه برق را در این کشور ایجاد نموده است”. علاوه بر این، وزیر برق این کشور گفت که 21 هزار مگاوات ظرفیت جدید برای سال آینده پیش‌بینی شده است، که حدود 6 هزار مگاوات آن در مرحله مذاکره قرار دارد و 15 هزار مگاوات دیگر نیز در دست مطالعه می‌باشد. همچنین در این کنفرانس به فرصت‌های مطرح شده در خصوص تبدیل نیروگاه‌های موجود از چرخه ساده به چرخه ترکیبی کارا اشاره گردید. در حال حاضر برنامه‌هایی برای تبدیل حدود 8 هزار مگاوات از ظرفیت موجود به چرخه ترکیبی وجود دارد. 27 فوریه 2014– منبع: CPI Financial

توافق عراق و آمریکا در بهره‌برداری مشترک از منابع انرژی عراق
در جلسه کمیته هماهنگی مشترک انرژی بین آمریکا و عراق ( JCC) در 5 فوریه، این دو کشور در زمینه تولید و صادرات نفت، گاز طبیعی، برق، انرژی پاک و صیانت از زیرساخت‌های ضروری انرژی با یکدیگر به توافق رسیدند. در این جلسه، طرفین بر اهمیت آینده توسعه بخش انرژی عراق، سهم آن در رفاه اقتصادی بیشتر و همچنین نقش با ارزشی که این کشور می‌تواند در ارائه منابع نفتی به بازارهای جهانی داشته باشد، پرداختند. منبع: Kuwait News Agency)

تأسیس کارخانه آب شیرین کن برای کمک به نوسازی در بصره
پس از سال‌ها جنگ و به دنبال کمبود آب در عراق، این کشور در تلاش است که بخش‌های آب و فاضلاب خود را بهبود بخشد.با توجه به چندین برنامه ملی در این کشور جهت نوسازی بخش خدمات عمومی، قراردادی بین وزارت امور شهرداری‌ها و خدمات عمومی عراق و دو شرکت ژاپنی و مصری (هیتاچی و عرب کو) برای ساخت و راه‌اندازی یک کارخانه آب شیرین کن با ظرفیت تولید 200 هزار مترمکعب آب در روز، به مدت بیش از 5 سال منعقد گردید.با راه‌اندازی این کارخانه به ارزش 115 میلیون دلار، آب بین 3/2 میلیون نفر توزیع خواهد گردید.با توجه به مشکلات کمبود برق در عراق، این کارخانه طوری طراحی شده است که برق مورد نیاز خود را تأمین می‌نماید.ساخت این کارخانه در سه ماهه اول سال 2014 شروع می‌شود و تا اواسط سال 2016 به پایان می رسد. با ساخت این کارخانه و بهره‌برداری از آن، 350 فرصت شغلی ایجاد می‌گردد. 29 ژانویه 2014 – منبع: Water World

افتتاح دومین نیروگاه در شمال بغداد
وزیر برق عراق در روز پنجشنبه 23 ژانویه، دومین نیروگاه را در منطقه آل حسینیه در شمال بغداد با هزینه‌ای معادل 3 میلیارد دینار افتتاح کرد و تأکید کرد که این نیروگاه، 60 درصد از مشکلات و تنگناهایی را که منطقه با آن مواجه می‌باشد، حل خواهد نمود. افتتاحاین نیروگاه همزمان باساخت و سازشبکه‌های مورد نیاز در این منطقه می‌‌باشد. این پروژه‌هابه مشکلاتی که شبکه توزیع با آن مواجه می‌باشند،پایان خواهد داد. 24 ژانویه 2014–منبع: Alsumaria

انعقاد قرارداد ساخت پالایشگاه کربلا در کشور عراق و امکان تأمین بخشی از برق مورد نیاز این استان
دولت عراق با همکاری چهار شرکت کره جنوبی جهت ساخت یک پالایشگاه در کربلا قرار داد بست.این پالایشگاه امکان تولید 140 هزار بشکه در روز فرآورده‌هایی همچون: گاز مایع، بنزین، نفت گاز، نفت کوره، سوخت جت و قیر را مطابق با استانداردهای تولید در اروپا خواهد داشت. همچنین تولیدات این پالایشگاه، سبب تغذیه پست برق خیرات خواهد گردید که به دنبال آن، انرژی برق تولیدی در استان کربلا توزیع خواهد شد 9 ژانویه 2014- منبع: Oil & Gas Journall

وزرای نفت و امور شهروندان عراق به دلیل کمبود برق در این کشور توسط وزیر برق عراق سرزش شدند
تولید برق در عراق حدود 12 گیگاوات ساعت می­باشد. در حالیکه تقاضای آن بیش از 16 گیگاوات ساعت بوده است. این در حالی است که بسیاری از واحدهای تولیدی 25 درصد کمتر از ظرفیت خود برق تولید می‌کنند. کمبود برق در عراق بیش از 3190 مگاوات بوده که این امر ناشی از کمبود سوخت در این کشور می­باشد. 27 دسامبر 2013- منبع: dinar nuggets

عراق به دنبال روابط تجاری گسترده‌تری با ایران
در سال 2013 سطح بالایی ازمبادلات تجاری بین ایران و عراق، به ثبت رسیده است.این مبادلات به بیش از 12 میلیارد دلار رسیده است. از این مبادلات می‌توان به مبادلات گاز و برق نیز اشاره کرد.در حال حاضر ایران 24 میلیارد مترمکعب گاز به عراق صادر می‌نماید. همچنین عراق 400 مگاوات برق از طریق خطوط کرمانشاه – دیاله، سر پل ذهاب – خانقین و آبادان – بصره وارد می‌کند.
(9 دسامبر 2013)
کلیه اطلاعات فوق وابسته به وزارت نیرو میباشد که از منابع خبری متعددی جمع آوری شده بود و بعلت تعدد از ذکر کلیه آنها با ذکر منبع اصلی بی نیاز گشتیم
مدیریت Controlhvac.ir