برند وارداتی از آلمان زیمنس به آلمانی: (Siemens AG)
وبرند مشهور امریکایی هانیول Honeywell
و برند سیستمهای کنترل و ترموستات CPA
بزرگترین شرکت چند ملیتی که مقر آن در مونیخ، آلمان، بزرگترین در اروپا در زمینه مدرن الکتریکی و الکترونیکی است. این شرکت در سال ۱۸۴۷ در برلین، آلمان، توسط ارنست زیمنس تاسیس شده‌است.

ترموستات هوشمند Wi-Firdg100T  زیمنس اصلیترموستات فن کویل لمسی

زیمنس یکی از بزرگترین شرکت‌های بین‌المللی در زمینه سیستم‌های برق و ارتباطات و سیستم‌های کنترل الکترونیکی، لوازم برقی خانگی و همچنین در تجهیزات پزشکی و تهویه مطبوع، تلفن همراه و خانه و لپ تاپ است. زیمنس در ۱۲ اکتبر سال ۱۸۴۷ توسط ارنست زیمنس تاسیس شده بود. وارنر این شرکت را در آغاز بنامBauanstalt von Siemens & Halske در گارگاه خود افتتاح نمود. وارنر در سال ۱۸۴۸ نخستین و طولانی ترین خط تلگراف بین برلین تا فرانکفورت را ساخته و در سال ۱۸۵۰ برادر خود ویلیام زیمنس را به نمایندگی زیمنس در لندن گماشت. او پس از افتتاح نمایندگی در انگلستان، شروع به ساخت و راه اندازی خطوط و شبکه‌های مخابراتی در روسیه مشغول شد. در سالهای ۱۸۶۷ خط تلگراف بین لندن – کلکته را به پایان رسانید. در سالهای پیش از این شرکت رشد و ترقی خود را با ساختن موتورهای برقی و لامپ ادامه داده و در سال ۱۸۹۷ نام شرکت از Bauanstalt von Siemens & Halske به (S&H) تغییر کرد. در سال ۱۹۱۹ شرکت زیمنس با همکاری دو شرکت دیگر به طور مشترک شرکت اوسرام OSRAM بنیان نهادند و در سال ۱۹۲۳ شرکت‌های فرعی و زیر مجموعه آن در ژاپن تأسیس گشت. همانگونه که گفتیم زیمنس یکی از بزرگترین شرکت‌های بین‌المللی در زمینه سیستم‌های برق و ارتباطات و سیستم‌های کنترل الکترونیکی، لوازم برقی خانگی و همچنین در تجهیزات پزشکی و تهویه مطبوع، تلفن همراه و خانه و لپ تاپ است که تاکنون محصولات متنوعی را در سطح جهان عرضه کرده ودر حال حاضر برند زیمنس در زمینه سسیستمهای برق و ارتباطات و لوازم خانگی ، تجهیزات پزشکی و تهویه مطبوع در ایران فعال است .
برند زیمنس Siemens نیز مانند برند هانیول Honeywell توسط واردکنندگان کالا های دیگر در صنفهای مختلف به کشور وارد می‌شود البته هانیول Honeywell و زیمنس Siemens در نوع محصولات تفاوتهای با یکدیگر دارند اما مشترکات بسیاری نیز در محصولاتشان یافت می‌شود که از جمله مشترکات سیستمهای کنترل دیجیتال است .
هانیول اصلی یا اصل هانیول Honeywell
هانیول Honeywell برند وارداتی از آمریکا شرکتی خوشه ای یعنی فعال در چند صنعت آمریکایی است که تولید انواع مختلفی از محصولات تجاری و مصرفی ، خدمات فنی و مهندسی سیستمهای هوا فضا ( انواع تورپوشارژها ) را برای طیف گسترده ای از مشتریان ، مصرف کنندگان خصوصی، شرکتهای بزرگ و دولتها را ارائه میدهد . شرکت هانیول جزئی از فورچون 500 است و تعداد کارکنان آن به عددی قریب به 130000 نفر ویا کمی بیشتر میرسد که 58000 نفر آنها در ایالات متحده اشتغال دارند.
دفتر مرکزی این شرکت در موریس تاوان نیوجرسی قرار دارد و مدیرعامل فعلی آن ظاهرا دیوید کوت میباشد.
شرکت هانیول از تاریخ 7 دسامبر 1925 تا 9 فوریه 2008 بخشی از میانگین صنعتی داو جونز بحساب می آمد و بنیان گذار آن البرت پاتز و مارک هانیول میباشند که در سال 1906 شرکت هانیول را تأسیس نمودند هانیول در سال 2011 بالغ بر 36.5 میلیارد دلار درآمد داشت که 20 میلیارد دلار درآمد خالص هانیول در این سال بود. اما …
رده های پیشین میانگین صنعتی داو جونز که هانیول در مورخ هفتم دسامبر 1925 تا فوریه 2008 میلادی جزء آن قرار گرفت شامل : آلترا ، الکوا ، امریکن اکسپرس ، اچ پی ، اکسان ، ان سی آر ، ای تی اند تی ، ایستمن کداک ، اینتر نشنال پیبر ، پبک آو آمریکا ، پارامونت پیکجرز ، تایم وارنر ، تکزاز کو ، جنرال موتور ، سیتی گروپ ، سیرز ، کرایسلر ، کلرادوفیول اند آیرون ، گروه بین المللی امریکایی ، گودیر تایر ، ماک ، نش موتورز ، نویستار اینترنشنال ، والگرینز ، وسترن یونیون ، وستینگهاوس ، هانیول ، یو.اس.استیل و یونایتد ایزلاینز میباشد. قابل ذکر است شرکت هانیول جزء 20 شرکت برتر صنایع دفاعی و جنگ افزاری بشمار می آید. همانگونه که میدانید محصولات شرکت هانیول بسیار متنوع و با کیفیت میباشد که ازجمله محصولات آن میتوان به سیستمهای کنترل تهویه مطبوع از قبیل ترموستات آنالوگ هانیول ، ترموستات مکانیکی هانیول ترموستاتهای دیجیتال هانیول ، ترموسات های لمسی ( تاچ اسکرین ) ، ترموستاتهای ریموت خور هانیول ، ترموستات بی سیم هانیول ، شیرهای ترموستاتیک هانیول در اینچ های مختلف با استاندارد های بین المللی و انواع دیگری از تجهیزات کنترل تأسیسات و تهویه مطبوع و سیتسمهای پیشرفته و مدرن که از آخرین تکنولوژیهای روز جهان بشمار میرود میتوان اشاره کرد. شرکت هانیول در بسیاری از محصولات خود در سطح جهان پیشگام بوده و محصولاتش را به نقاط مختلف جهان صادر میکند که امروزه برند هانیول بعنوان یکی از پر فروش ترین برندها در سطح جهان است که در زمینه انواع ترموستات برای انواع فن کویل ها (فن کویل زمینی و فن کویل سقفی و فن کویل های کاستی) وهمچنین داکت اسپلیتها بکار میرود. شیر ترموستاتیک و ترموستات‌هانیول در انواع پکیج های سرمایشی و گرمایشی قابل استفاده میباشند و باتوجه به تنوع آنها در کاربری ، ترموستات‌ها نیز متنوع خواهند بود.
این نوع از محصولات در صنعت تأسیسات تهویه مطبوع به وفور یافت میشوند.
تجهیزاتی مانند ترموستات‌های اتاقی دیجیتال اعم از ترموستات لمسی (تاچ اسکرین) ، ترموستات 24 ولت ، ترموستات 0 تا 10 ولت ، ترموستات مکانیکی و شیر ترموستاتیک و شیر برقی از مشترکات هانیول و زیمنس بشمار می آید.
عنوان هانیول و زیمنس شهره جهانی دارد و کمتر کسی است که از وجود این دو برند مشهور در صنعت ایران بی اطلاع باشد و شاید بتوان با جرأت ادعا نمود که در صنعت تأسیسات و تهویه مطبوع پر آوازه ترین برند جهانی بشمار میروند و شخصی فعال در صنعت تأسیسات و تهویه مطبوع یافت نمی‌شود که محصولات این دو برند را ندیده باشد.
تاریخچه برند CPA
برند CPA که امروز بعنوان یکی از برندهای شناخته شده در بازار تاسیسات با تخصص سیستم های کنترل دیجیتال ( ترموستات CPA ) بشمار میرود تا پیش از سال 89 در بازار تاسیسات ایران ( طالقانی ) تخت جمشید سابق وجود نداشت.
در حقیقت گروه مهندسی فن کنترل کوشا تا قبل از تاریخ مذکور حدود 10 سال قبل تر به دعوت جناب آقای مهندس روحانی رئیس هیت مدیره شرکت تهویه سپهر وارد صنف تهویه شدند و با طراحی یک سیستم کنترل موسوم به دیجی کنترل (دیجیکنترل) جهت کنترل دور موتور دستگاههای تک دور و تغییر آنها به سه دور به صنف تهویه ( HVAC ) ورود نمودند.
در رأس این مجموعه آقای مهندس مرتضوی بعنوان مدیر عامل قرار گرفت و جناب آقای مهندس شبر مدیر فنی فن کنترل کوشا بودند. پس از طی حدود 6 یا 7 سال کمتر یا بیشتر این مجموعه منحل گردید و پس از اعلام عدم فعالیت، با مدیریت عامل آقای شبر با عنوان جدیدی موسوم به کنترل پایا آفتابگردان آغاز بکار نمود. در همان زمان شرکت کنترل پایا فردی بنام احمد معینی نیا را جهت مدیریت بازار یابی بخدمت گرفت که این فرد با ایده ها و روش‌های مخصوصی محصولات تولیدی و وارداتی این شرکت را ببازار تاسیسات معرفی نمود تا بالاخره با پیشنهاد وی این شرکت تصمیم به انجام کاری ماندگار و تازه گرفت که معرفی یک برند تحت عنوان CPA باشد.
اما برند سازی یکی از سخت ترین کارهای است که متخصصین این کار خوب میدانند که این کار نیازمند یک سرمایه ی زیاد جهت تبلیغات و معرفی برند جدید است. بویژه که در این صنعت Hvac.Control با برندهای معتبر جهانی مانند Honeywell و Siemens بایست رقابت نمود که صاحب نظران چنین کاری را غیر ممکن میپندارند.
اما پس از یکسال فکر و زحمت برندی با عنوان CPA طراحی گردید تا در کنار ترموستات‌های هانیول و زیمنس ترموستات CPA نیز خود را بنماید و باصطلاح عرض اندام کند و مصرف کنندگان و کاربران سیستمهای کنترل تهویه برندی جدید را در کورس رقابت بازار تاسیسات ملاحظه نمایند.
امروز فعالان بازار تاسیسات میتوانند برند CPA را در کنار برند های معتبری چون Honeywell و Siemens ببینند و از طریق سایتهای متعددی اطلاعات فنی و فروش ترموستات CPA را بدست آورند. کار برند سازی CPA برای اولین بار بدون هزینه های کذایی و با زحمت ها و ابتکارات منحصر بفرد احمد معینی نیا انجام شد و در حال حاضر نام های شناخته شده بازار تاسیسات بشمار میرود.
دیگر ترموستات‌هانیول و زیمنس تنها ترموستات مرغوب و مشهور بازار ایران نیستند و تقریبا هرجا که نامی از هانیول و ترموستات‌هانیول و زیمنس و ترموستات زیمنس برده می‌شود میتوان رد پای ترموستات CPA و محصولات CPA را یافت.
ترموستات لمسی(تاچ اسکرین) CPA
از پر فروش ترین ترموستات‌های CPA میتوان به ترموستات لمسی CPA اشاره نمود. این ترموستات یک ترموستات دیجیتالی است که در هنگ کونگ تولید می‌شود و دارای قابلیت های فراوانی است.
ترموستات لمسی CPA مدل T203E با قابلیت کنترل با ریموت دارای فرمان سه دور فن جهت فن کویل و انواع دیگر سیستمهای تهویه مشخصات ترموستات دیجیتال لمسی ( تاچ اسکرین ) دارای خروجی سه دور برای فن دارای دو خروجی برای شیر برقی چهار لوله امکان برنامه ریزی هفتگی و روزانه قابلیت شبکه شدن دارای نور زمینه آبی دارای حالت اتوماتیک قابلیت ضد یخ زدگی امکان کالیبراسیون و موارد دیگری است که در سایر برندها همه یکجا یافت نمی‌شود.
از دیگر ترموستات‌های معمول و پر مصرف برند CPA به مدل RCN09 CPA میتوان اشاره نمود.
ترموستات دیجیتال CPA مدل T209E
ترموستات فن کویلی دیجیتال CPA مدل T209E مشخصات : ترموستات دیجیتال دارای فرمان سه دور فن LOW، MED، HI قابل کنترل با ریموت دارای دو خروجی شیر برقی امکان کالیبراسیون در دو مدل 220 ولت و 24 ولت ابعاد پاور : 6 در 6 ابعاد قوطی مورد نیاز :7 در 7 تو کار و یا روکار مطابق با استاندارد جهانی ترموستات دیجیتال CPA مدل T209B ویژه دمپر مشخصات: فقط دارای خروجیهای فرمان به دمپر با همان ابعاد پنل و پاور. این ترموستات قابل رقابت با ترموستات Halo از برند هانیول و RDG310 از برند زیمنس میباشد.
ترموستات دیجیتال با خروجی آنالوگ
ترموستات CPA با خروجی آنالوگ
ترموستات دیجیتال CPA مدل T210 مشخصات: این ترموستات علاوه بر سه خروجی قطع و وصل رله ای، یک خروجی 0 تا 10 ولت نیز دارد. بر اساس سفارش مشتری خروجی 20 – 4 میلی آمپر نیز قابل ارائه است. مدل 24 ولت با سنسور خارجی یا داخلی آماده ارایه به مشتریان عزیز است. این ترموستات تخصصی جهت فرمان به اینورتر قابل استفاده و کاربری است. قابلیت کنترل با ریموت دارد. قابلیت کالیبراسیون دارد.
ترموستات CPA ویژه پکیج
ترموستات دیجیتال ویژه پکیج گرمایشی از مزایای این ترموستات ، علاوه بر قیمت اقتصادی و ارزانتر از ترموستات‌های اتاقی دیجیتال وارداتی، کاهش مصرف انرژی، کنترل دما و نمایش همزمان دمای تنظیم (مطلوب) و دمای اتاق و قابلیت نصب روکار است. محدوده دمای نمایش 0 تا 90 درجه سلسیوس محدوده دمای تنظیم 0 تا 70 درجه سلسیوس مشخصات : محدوده نمایش دما 0 تا 90 درجه سلسیوس محدوده تنظیم 0 تا 70 درجه دقت 1+ ، – حداکثر جریان 5 آمپر ولتاژ 220 ولت 50 هرتز توان مصرفی کمتر از 1 وات ابعاد تقریبی 13*9*3 ترموستات دیجیتال تک دور تک فصل برای پکیجهای گرمایشی قابل استفاده جهت کولر های آبی سیستمهای گرمایش ازکف ایر واشر، زنت فن کویل زمینی
ترموستات بی سیم CPA
ترموستات بی سیم CPA مشخصات : ترموستات اتاقی بیسیم CPA
با قابلیت تحمل شدت جریان 8 آمپر قابلیت برنامه پذیر هفتگی و روزانه میزان برد تا 30 متر دارای نور زمینه آبی امکان شبکه شدن دوفصل سه دور LOW, MED, HI با سنسور خارجی (external) خروجی های مستقل برای فن و شیربرقی یا پمپ در بخش گیرنده این ترموستات از دوبخش فرستنده و گیرنده تشکیل شده است. T205: Work Voltage: 3V± 0.2V (DC) در جاهایی که امکان سیم کشی وجود ندارد یا مشکل است ، این ترموستات اتاقی بیسیم با حذف سیم کشی مشکل را حل میکند.
همانگونه که در مقالات قبلی ذکر گردید در اینکه محصولات شرکت هانیول و زیمنس با کیفیتی مطلوب و تکنولوژیهای پیشرفته و روز دنیا طراحی و تولید میشوند شکی نیست و حتی هانیول در بسیاری از انواع محصولات کنترل تهویه پیشرو است. اما سخن اینجاست که آیا امروز با وجود رفع تحریم محصولات زیمنس و هانیول موجود در ایران زیمنس اصل و هانیول اصل یباشند یا هنوز سود جویان با استفاده از اعتبار این دو برند مشغول سودجویی و اغفال مصرف کنندگان غیر مطلع هستند.
معلوم است که هرگز بازارها خالی از افراد سود جو و کم خرد نیست نبوده و نخواهد بود و در حقیقت آنچه مهم است هوشیاری و اطلاع مصرف کنندگان از صحت و سقم اظهارات فروشندگان است که موجبات شکست این گونه افراد کم خرد را مهیا خواهد ساخت هر چند روال معمول و عادی روزگار چنین است که راستگو از دروغگو تمییز داده خواهد شد اما هر فردی به نوبه خود موظف است با دقت نظر و بدون عجله برای دست یابی به یک کالای مطمئن تلاش کند که در این صورت بدون تردید میتواند موفق گردد.
نکته بسیار مهم در این خصوص آن است که مصرف کننده گان در بسیاری از موارد خود باعث پیشرفت محصولات غیر اصلی و وفور آنها در بازار هستند چرا که حاضر به پرداخت هزینه محصولات و تجهیزات اصل نمی‌شوند و به دنبال قیمت ارزان هستند و بدیهی است که ارزانی و قیمت پایین با اصالت محصول منافات دارد و این مطلب حقیقتی انکار ناپذیر است.
البته که ارزان نتر خریدن و قیمت پایین و یا به عبارت دیگر قیمت مناسب، خود از پارمترهای مهم انتخاب است و میتوان گفت عموما مردم به قیمت توجه نموده و بدنبال خرید ارزان هستند غافل از اینکه هر گاه تفاوت فاحش میان قیمت ها دیده و شنیده می‌شود قاعدتا حاکی از تفاوت فاحش در کیفیت نیز خواهد بود و خردمندان را همین بس که ارزان تر خریدن را با یک تفاوت باور نکردنی بعنو ان پیروزی در خرید نپندارند. حتی خردمندانه تر آن است که اگر از صداقت فروشنده اطمینان حاصل کردند حاضر به پرداخت هزینه بیشتر شوند چرا که به ریسک ارزان خریدن و قیمت پایین رجحان دارد.
اما چیزی که باعث اطمینان خاطر و راحتی خیال از یک خرید موفق است اطمینان از صداقت فروشنده است فروشنده صادق و راستگو کسی است کالا را آنگونه که هست برای مشتری وصف نماید و محاسن و معایب کالا را برای مشتری بازگو کند و خود را جای مشتری قرار دهد و هرچه خود به هنگام خرید از فروشندگان انتظار دارد برای مشتری برآورده کند و در حقیقت مشاور خوبی برای مشتری باشد بهر حال آنچه بدیهی است آن است که همواره پیشرفت و موفقیت در هر کاری اعم از خرید و فروش و هر معامله ای در صداقت و راستگویی است و دروغگویان و بی خردان سودشان اندک چرا که دوامی ندارد و راستگویان سودشان زیاد خواهد بود چون تداوم دارد.