گارانتی چیست؟

گارانتی بر خلاف معادل انگلیسی آن که guarantee نام دارد در واقع چیزی موسوم به limited warranty است که یک نوع ضمانت محدود است. در واقع گارانتی در فرهنگ ما همان limited warranty در فرهنگ غربی است که نوعی تضمین جبران خسارت محدود به خطای کارکردی مربوط به سازنده است نه مربوط به خطای کاربر یا اتفاقی خارج از حیطه تولیدکننده مانند نوسانات برق!

در واقع گارانتی شامل ضمانت محدود به تعمیرات و یا تعویض قطعه معیوب به شرطی است که بتوان اثبات کرد اشکال از طراحی سازنده بوده است. در چنین شرایطی هم سازنده تضمین نمیکند که خسارت شما جبران شود مثلاً اگر عکسهایی بسیار مهم مانند رخدادی خاص در زندگی شما در اثر نقصان کارکردی مموری کارت دوربین دیجیتال از بین برود سازنده به شما فقط یک مموری جدید خواهد داد و مسئولیتی در مورد از دست رفتن عکسهای مهمی مانند تولد فرزندتان نخواهد داشت!

نکته مهمتر اینکه گارانتی یک وظیفه تولیدکننده است نه یک امکان پولی! مگر آنکه قرار باشد زمانی طولانی تر تحت پوشش گارانتی باشید و یا اینکه دامنه خطاهایی که شامل گارانتی عادی نیستند هم پوشش داده شوند که در واقع نوعی بیمه محسوب می‌شود. در واقع در کشورهای پیشرفته مسخره است که کسی بابت گارانتی وجهی طلب کند! گارانتی کردن و ارایه خدمات پس از فروش وظیفه یک تولیدکننده است و اگر پیشاپیش چنین امکاناتی شامل مراکز تعمیر و … توسط تولیدکننده فراهم نشود اصلاً مجوز فعالیت در آن کشور نخواهد داشت.

حالا تصور کنید چقدر مسخره است که مثلاً یک محصول خاص که کاملاً مشخص و واضح است در بازار چند مدل قیمت دارد. بی گارانتی، با گارانتی X و با گارانتی Y و …

اما در زمان گارانتی چه بازیهایی خواهید خورد:

۱-مسئول مربوطه حداکثر تلاش خود را خواهد کرد تا ترکی و خدشه ای بر روی محصول پیدا کند تا بتواند بگوید ضربه خورده است.

۲-نوسانات برق خیلی جدی است! به خصوص اگر مساله پوشش یا عدم پوشش گارانتی باشد. حالا شما چطور می توانید ثابت کنید که نوسان برقی بوده است یا خیر!

۳-قطعه مذکور با سیستم شما تطابق ندارد و گرنه کسی مشکلی با این قطعه ندارد. اگر برای گارانتی کارت گرافیک و هر نوع مدول دیجیتال می روید منتظر چنین ترفندی باشید. از همه مهمتر شما به عنوان مشتری موظف بوده اید این مساله را قبل از خرید بررسی کنید و اصلاً به ما چه!!؟؟

۴-ترفند جدیدتری که اکنون رونمایی شده است ترفند خارج از تولید بودن محصول است. در واقع در زمان مراجعه به گارانتی کننده مدعی می‌شوند که این قطعه دیگر تولید نمی‌شود و شما باید با پرداخت ما به التفاوت محصول جدیدی تحویل بگیرید و راهی هم جز این ندارید.

در شرایطی که کشور ما با شرکتهای بزرگ ارایه محصولات در دنیا ارتباط ندارد واقعاً گارانتی چیزی جز اتلاف پول نیست. باور کنید.