ترموستات

امروزه ترموستات در صنایع مختلف استفاده می‌شود و در بسیاری از آنها نقش حیاتی را در آن صنعت ایفا می کند. این وسیله که از دیرباز در صنعت های مختلف به کار رفته در حقیقت از بارزترین محصولات روز و کاربردی ترین تجهیزاتی است که صنایع حرارتی و برودتی و تهویه مطبوع به آن احتیاج دارد و از جهت صرفه جویی مصرف انرژی و آسایش و آرامش و سلامت از ضروریات به حساب می آید .حال آنکه متأسفانه به دلایل معلوم و نا معلوم بسیاری نقش مهم آن را نادیده گرفته اند و درشمار قابل توجهی از اماکن مهم مانند ادارات ، مجتمع های تجاری اداری و حتی بیمارستانها ومراکز درمانی که استفاده از ترموستات جهت تهویه مطبوع الزامی می باشد مورد استفاده واقع نشده و سیستم های تهویه مطبوع آنها بدون داشتن ترموستات در حال کار است .

ترموستات دستگاه هواساز چیست و چگونه عمل می کند؟

ترموستات به وسیله ای گفته می شود که وظیفه احساس دمای یک سیستم و حفظ آن در محدوده تنظیم شده را بر عهده دارد. آیا احساس گرمای شدید می کنید؟ پس احتمالا نیاز به خنک شدن دارید. احساس سرما می کنید؟ پس نیاز به گرم شدن دارید. بدن انسان ساختار بسیار پیچیده و در عین حال هوشمندانه ای دارد. تنظیم دمای بدن همواره به گونه ای صورت می گیرد که دمای آن در محدوده 37 درجه باقی بماند. البته متاسفانه این موضوع برای باقی جهان صادق نیست. لذا اگر بخواهیم دمای خانه یا محل کار خود را روی مقدار تقریبا” ثابتی نگه داریم نیاز داریم که دستگاه هواساز خود را به شکل متناوب خاموش یا روشن کنیم … یا به شکل جایگزین از ابزاری به نام ترموستات دستگاه هواساز استفاده کنیم ! اما ترموستات چیست و چگونه عمل می کند. در ایران شناخته شده ترین ترموستات اتاقی جهت استفاده انواع فن کویل ، داکت اسپلیت ، پکیج و سیستم های گرمایش از کف ، ترموستات هانیول است.

ممکن است هم اکنون یک دستگاه کنترل دمای روی دیوار شما نصب شده باشد که همچنین دارای خطوط درجه روی آن باشد. باید این موضوع را در نظر داشته باشید که این وسیله ترمومتر نیست، بلکه ترموستات است. کلمه ای نسبتا” جدید که ریشه از یک کلمه یونانی دارد. ریشه کلمه ترموستات را می توان در دو کلمه قدیمی یونانی θερμός و στατός به معنی تنظیم یا نگه داری گرما جست و جو نمود و از ریشه  این کلمه می توان متوجه شد که گرما را ثابت نگه می دارد و در زبان عربی  به منظم الحرارة یعنی تنظیم کننده گرما مشهور است.

اما قابل ذکر است که واژه دما قاعدة با گرما تفاوت دارد  اما در اینجا روی سخن با مباحث لغت و به اصطلاح زبان شناسی نیست  ترموستات یا دماپا و بعبارتی منظم الحرارة  زمانی که خانه یا اتاق سرد شده است ترموستات ، دستگاه هواساز را روشن کرده و شروع به گرمایش می کند. هنگامی که دمای اتاق به مقدار تنظیم شده رسید دوباره آن را خاموش می کند.اما قابل ذکر است که واژه دما قاعدة با گرما تفاوت دارد اما در اینجا روی سخن با مباحث لغت و به اصطلاح زبان شناسی نیست  ترموستات یا دماپا و بعبارتی منظم الحرارة  زمانی که خانه یا اتاق سرد شده است ترموستات ، دستگاه هواساز را روشن کرده و شروع به گرمایش می کند. هنگامی که دمای اتاق به مقدار تنظیم شده رسید دوباره آن را خاموش می کند.به عبارت دیگر ترموستات یا دماپا دستگاهی است که برای نگه داشتن دمای یک سامانه در یک محدوده مشخص به کار می‌رود. این کار به‌ وسیله کنترل شارش انرژی گرمایی به درون یا به بیرون از سامانه انجام می‌شود.
ترموستات‌ها در صنعت تاسیسات مکانیکی (سیستمهای سرمایشی و گرمایشی) برای کنترل دمای آب و یا هوا در سیستم‌های ایجاد برودت (سرما) و حرارت (گرما) به کار می‌روند. رادیاتورها اتاقی، دیگ‌های بخار و فن کویل‌ها هواساز ها اعم از تبخیری و کمپرسوری مانند داکت اسپلیتها از عمومی‌ترین دستگاههایی هستند که برای کنترل دما از ترموستات در آنها استفاده می‌شود .
امروزه استفاده از ترموستات در صنایع مختلف جامه الزام بر تن کرده و ضرورت استفاده از ترموستات در منازل مسکونی، مجتمعات تجاری، اداری و کارخانجات صنعتی بر کسی پوشیده نیست.
ساختار فیزیکی ترموستات‌ها بطور کلی از دو حال خارج نیست، ترموستات‌ها یا مکانیکی هستند یا دیجیتال.

ترموستات چگونه کار می کند ؟

ترموستات یک هواساز چگونه کار می کند ؟

اکثر چیز ها هنگامی که گرم می شوند، بزرگ تر می شوند و همینطور هنگامی که سرد می شوند کوچک می شوند. ( به استثنای آب که هم در اثر گرم شدن و هم یخ زدن دچار انبساط می شود. ) ترموستات مکانیکی از این قاعده به منظور قطع و وصل مدار الکتریکی دستگاه گرمایش یا سرمایش استفاده می کند. همانگونه که سابقا ذکر شد ترموستات‌ها یا مکانیکی هستند یا دیجیتال که ابتدا به ترموستات مکانیکی میپردازیم.

انواع ترموستات مکانیکی : این نوع ترموستات با استفاده از فرمان حسگر حرارتی توسط یک سری رابط مکانیکی به میکروسوئیچ، سبب قطع و وصل مدار الکتریکی می شود حاصل این نوع تکنولوژی دارای عمر طولانی تری است.
ترموستات مکانیکی دارای دو نوع حسگر دما یا به عبارت دیگر سنسور می باشد. نوعی از آن بر اساس اصل انبساط مایع عمل می کند. این سیستم حرارتی که diastat نامیده می شود و با نام ترموستات مویین نیز شناخته شده است،
شامل: سنسور یا حسگر، لوله مویین و دیافراگم می باشد. هنگامی که دمای سنسور بالا می رود مایع از طریق لوله مویین به داخل دیافراگم رفته و ایجاد انبساط کاری (Working distention) می نماید. به وسیله این انبساط کاری کلید فنری (Snap action) به کار می افتد که می تواند مدار را باز کنند یا ببندد..
و نوع دیگر توسط انبساط فلز؛ که ترموستات بایمتال نامیده می شود، مستقیماً با انبساط فلز، کلید فنری عمل می کند.

ترموستات بی متالیک :

این نوع ترموستات یکی از قدیمی ترین انواع ترموستات است که در آن دو فلز غیر همسان به یکدیگر جوش داده شده اند. در این حالت در واکنش به گرما هر کدام از فلزا ها به یک اندازه منبسط شده لذا سبب خم شدن نوار می گردند.

1 )  درجه های بیرونی به شما اجازه تنظیم دمای مورد نظر را می دهند.

2 ) درجه تنظیم دما توسط یک مدار به نوار بی متال متصل شده است که جریان را بوسیله خم شدن کم و زیاد قطع و وصل می کند.

3 ) نوار بی متال از اتصال ( جوشی ) دو فلز برنج ( آبی ) و آهن ( قرمز ) تشکیل شده است.

4 ) در اثر افزایش دما آهن کم تر از برنج دچار انبساط شده لذا باعث پدید آمدن انحنا در میله می شود، لذا در اثر گرما مدار قطع شده و هنگامی که دما سرد شد میله صاف شده جریان وصل می گردد.

نحوه عملکرد ترموستات دیجیتال

ترموستات طراحی شده قابلیت برنامه ریزی در رنج های دمایی بین C°‌۰ تا C°۱۵۰
را دارد و می توان از آن برای تعدیل دمایی محیط استفاده نمود برای راه
اندازی آن به ولتاژی بین ۶ تا ۹ ولت نیاز است یک رنج دمایی خاصC° ۳۲ C°(۲۵۰
به عنوان پیش فرض در برنامه این ترموستات در نظر گرفته شده است که در
ابتدای راه اندازی و همچنین به هنگام بروز خطا، خود به خود این رنج عملیاتی
پیش فرض فعال می‌شود یک صفحه نمایش ،چهار کلید و سه LED در نظر گرفته میشود که کاربر می تواند با استفاده از این کلید ها رنج های دمایی مورد نظر را انتخاب نماید و LED ها برای نشان دادن وضعیت دما و همچنین خطاهای احتمالی در حین کار با ترموستات تعبیه شده است. وقتی ترموستات فعال می‌شود رنج دمایی پیش فرض بر روی صفحه نمایش نشان داده می‌شود و کاربر می تواند با استفاده ار کلید START آن را فعال نموده و یا با استفاده از کلید DOWN, UP,CHANGE آن را تغییر دهد تغییرات مورد نظر برای رنج های دمایی را درحین کار ترموستات نیز با زدن کلید change می توان اعمال نمود بازدن کلید change رنج دمایی ابتدا به صورت خودکار بر روی MAX رفته و کاربر می تواند با استفاده ارکلید up آن را زیاد و توسط کلید down آن را کم نماید البته توجه داشته باشید که رنج دمایی کمتر از c °۰ را نمی توان به آن اعمال نمود و پس از تنظیم max و زدن کلید start می توان رنج min را انتخاب نمود. حال با زدن کلید start صفحه نمایش رنج دمایی مورد نظر شما را نمایش داده وشما می توانید آن را
فعال نمایید پس از فعال شدن رنج مورد نظر اگر دمای محیط بین رنج min و max باشد LED زرد به منزله متعادل بودن دما روشن می‌شود چنانچه دمای محیط بین minو max باشد . LED قرمز به منزله نا متعادل بودن دما روشن می‌شود و اگر دمای محیط از min کمتر شود LED سبز به منزله نامتعادل بودن دما روشن می‌شود با اتصال این ترموستات به وسایل جانبی مانند بخاری و کولر در محیط می توان دمارا در شرایط متعادل نگهداری نمود.

نمایش خطاهای احتمالی به هنگام انتخاب رنج های خاص:

– چنانچه در رنج دمایی انتخاب شده minو max برابر باشند، هر سه LED به صورت چشمک زن فعال شده و ترموستات به صورت خودکار رنج پیش فرض را انتخاب می نماید.
– چنانچه ‌min بیشتر از max انتخاب شود هر سه LED به صورت چشمک زن فعال شده و ترموستات به صورت خودکار، رنج پیش فرض را انتخاب می نماید.
از مشکلات این ترموستات وجود نداشتن اشمیت تر مگیر نرم افزاری در برنامه آن است.
قابل ذکر است نام گذاری کلیدها در انواع ترموستات دیجیتال متفاوت است.

ترموستات سیلندر گازی :

مشکلی که در ترموستات های بی متالیک وجود دارد این است که زمان زیادی برای گرم یا سرد شدن آن ها نیاز است. مدل جایگزین استفاده از دو دیسک روی هم و یک بلوز ( bellows ) پر شده از گاز درون آن است. این دیسک ها دارای سطح بزرگ هستند که سبب می شود واکنش نسبت به گرمایش بیشتری داشته باشند. هنگامی که دمای اتاق بالا می رود گاز درون بلوز منبسط شده و باعث جدا شدن دیسک ها از یکدیگر می شوند. دیسک داخلی به یک میکرو سوئیچ فشار آورده و جریان را قطع می کند. همین منوال در ترموستات دستگاه هواساز هنگام سرد شدن نیز به شکل برعکس صورت گرفته و سبب روشن شدن دستگاه می گردد.

ترموستات نشان داده شده در تصویر فوق از نوع ترموستات آنالوگ هانیول بوده و همانطور که مشخص است عملکرد آن مکانیکی است.  Controlhvac.ir در ایران عرضه کننده اصلی محصولات هانیول در ایران آماده دریافت هرگونه سفارش عمده ، پروژه ای و تکی بوده و این اطمینان را به شما می دهد محصول تهیه شده اصل و به همراه گارانتی تحویل داده می شود.

ترموستات وکس :

علاوه بر آشنایی با نجوه عملکرد ترموستات دیجیتال و برخی شناسه های ترموستات مکانیکی تا به اینجا متوجه شدیم که ترموستات مکانیکی از دسته ترموستات دستگاه هواساز است که با استفاده از تغییر سایز در اندازه یا شکل سبب قطع و وصل جریان می شود. ترموستات بی متالیک با انبساط فلز تغییر شکل داده حال آنکه ترموستات گازی با انبساط گاز سبب سوئیچ در جریان می گردد. اما ترموستات وکس پا را از این فراتر گذاشته و در آن حالت ماده از گاز به مایع تغییر می کند. این نوع ترموستات که یکی از مثال های فراگیر آن شیر ترموستاتیک رادیاتور است در منازل به وفور مشاهده می شود. علاوه بر این در موتور ماشین و دوش ترکیب کننده نیز یافت می شود. این نوع ترموستات از مقداری وکس در یک محفظه مهر و موم شده استفاده می کند. با افزایش دمای محیط این وکس ذوب شده و از حالت جامد به مایع تغییر شکل می دهد. در اثر این تغییر حجم سیال افزایش یافته و میله قرار گرفته درون آن را با بالا هدایت میکند که متعاقبا” سبب عملکرد سوئیچ بالای آن می شود. سیستم خنک کننده ماشین و سیستم ترکیب آب سرد و گرم درون دوش آب ( جهت جلوگیری از بالا رفتن دما ) و همچنین شیر ترموستاتیک از نمونه بارز ترموستات وکس است. این نوع ترموستات بسیار قابل اتکا و دارای طول عمر بالا به خصوص در وسایل نقلیه است. در شکل زیر نحوه عملکرد ترموستات وکس نشان داده شده است.

حال که اطلاعاتی در خصوص ترموستات کسب نمودید قصد داریم در خصوص یکی از بزرگترین کارخانه ها و مشهورترین کمپانی های تولید کننده ترموستات مطالبی از نظر مطالعه کننده گان گذرانده شود

هانیول Honeywell برند وارداتی از آمریکا شرکتی خوشه ای یعنی فعال در چند صنعت آمریکایی است که تولید انواع مختلفی از محصولات تجاری و مصرفی ، خدمات فنی و مهندسی سیستمهای هوا فضا ( انواع تورپوشارژها ) را برای طیف گسترده ای از مشتریان ، مصرف کنندگان خصوصی، شرکتهای بزرگ و دولتها را ارائه میدهد . شرکت هانیول جزئی از فورچون 500 است و تعداد کارکنان آن به عددی قریب به 130000 نفر ویا کمی بیشتر میرسد که 58000 نفر آنها در ایالات متحده اشتغال دارند. دفتر مرکزی این شرکت در موریس تاوان نیوجرسی قرار دارد و مدیرعامل فعلی آن ظاهرا دیوید کوت میباشد.شرکت هانیول از تاریخ 7 دسامبر 1925 تا 9 فوریه 2008 بخشی از میانگین صنعتی داو جونز بحساب می آمد و بنیان گذار آن البرت پاتز و مارک هانیول میباشند که در سال 1906 شرکت هانیول را تأسیس نمودند هانیول در سال 2011 بالغ بر 36.5 میلیارد دلار درآمد داشت که 20 میلیارد دلار درآمد خالص هانیول در این سال بود. اما …رده های پیشین میانگین صنعتی داو جونز که هانیول در مورخ هفتم دسامبر 1925 تا فوریه 2008 میلادی جزء آن قرار گرفت شامل : آلترا ، الکوا ، امریکن اکسپرس ، اچ پی ، اکسان ، ان سی آر ، ای تی اند تی ، ایستمن کداک ، اینتر نشنال پیبر ، پبک آو آمریکا ، پارامونت پیکجرز ، تایم وارنر ، تکزاز کو ، جنرال موتور ، سیتی گروپ ، سیرز ، کرایسلر ، کلرادوفیول اند آیرون ، گروه بین المللی امریکایی ، گودیر تایر ، ماک ، نش موتورز ، نویستار اینترنشنال ، والگرینز ، وسترن یونیون ، وستینگهاوس ، هانیول ، یو.اس.استیل و یونایتد ایزلاینز میباشد. قابل ذکر است شرکت هانیول جزء 20 شرکت برتر صنایع دفاعی و جنگ افزاری بشمار می آید. همانگونه که میدانید محصولات شرکت هانیول بسیار متنوع و با کیفیت میباشد که ازجمله محصولات آن میتوان به سیستمهای کنترل تهویه مطبوع از قبیل ترموستات آنالوگ هانیول ، ترموستات مکانیکی هانیول ترموستاتهای دیجیتال هانیول ، ترموسات های لمسی ( تاچ اسکرین ) ، ترموستاتهای ریموت خور هانیول ، ترموستات بی سیم هانیول ، شیرهای ترموستاتیک هانیول در اینچ های مختلف با استاندارد های بین المللی و انواع دیگری از تجهیزات کنترل تأسیسات و تهویه مطبوع و سیتسمهای پیشرفته و مدرن که از آخرین تکنولوژیهای روز جهان بشمار میرود میتوان اشاره کرد. شرکت هانیول در بسیاری از محصولات خود در سطح جهان پیشگام بوده و محصولاتش را به نقاط مختلف جهان صادر میکند که امروزه برند هانیول بعنوان یکی از پر فروش ترین برندها در سطح جهان است که در زمینه انواع ترموستات برای انواع فن کویل ها (فن کویل زمینی و فن کویل سقفی و فن کویل های کاستی) وهمچنین داکت اسپلیتها بکار میرود. شیر ترموستاتیک و ترموستات‌هانیول در انواع پکیج های سرمایشی و گرمایشی قابل استفاده میباشند و باتوجه به تنوع آنها در کاربری ، ترموستات‌ها نیز متنوع خواهند بود. اما آنچه در بازار ایران با عنوان ترموستات اصل هانیول عرضه می‌شود با توجه به مشخصات ترموستات اصلی هانیول و اظهارات فروشندگان و همچنین روابط حال حاضر اقتصادی و سیاسی ایران و امریکا جای تأمل دارد که آیا ترموستات‌های عرضه شده در بازار تأسیسات ایران وشرکتهای وارد کننده ترموستات چگونه قادر به واردات ترموستات‌هانیول و دیگر محصولات برند هانیول ازقبیل انواع شیرهای ترموستاتیک و تجهیزات کنترل هوشمند دیجیتال تهویه میشوند ازسوی دیگر با فرض امکان واردات محصولات هانیول قیمتهای عرضه شده در بازار تأسیسات کشور از ترموستاتهای دیجیتال هانیول و تجهیزات کنترل تهویه تأملی دیگر را به خود معطوف میدارد که تعجب هر صاحب نظرمتخصص و مطلعی را برمی انگیزد که محصولی با کیفیت و تنوّع و قابلیت هانیول ممکن است با طی مسافتی طولانی از کشور امریکا وارد آسیا شود و با در نظر گرفتن تمام هزینه های حمل و نقل و گمرکی بتوان با قیمتی رقابتی نسبت به تولیدات داخلی عرضه شود. البته آنچه در خصوص برند هانیول عنوان می‌شود دیگر برندهای اروپایی و امریکایی و بطور کلی خارجی را در بر میگیرد، برندهای مانند زیمنس و ایمیت که در حقیقت آلمانی و ایتالیایی هستند.انواع ترموستات هانیول در مدل های مختلف برای کنترل دمای محیط و کنترل دمای کانال هوا ، مورد استفاده قرار می گیرند. فرآیند کنترل توسط ترموستات و از طریق فرمان به فن یا شیر برقی فن کویل، داکت اسپلیت، پکیج، شیر موتوری، چیلر  Vrf و …صورت می پذیرد. ( البته در انواع ترموستات های اتاقی  این امر معمولا تنها با کنترل سرعت فن است و گاهی میتواند به شیرهای برقی هم باشد.)

ترموستات فن کوئل سقفی هانیول ,دارای سه خروجی ( دورهای فن کوئل ) ،
کنترل شیر برقی و سویچ های خاموش و روشن فن کوئل و کلید تغییر فصل (سرما و گرما)می باشد.
ترموستات سقفی هانیول مشهور به ترموستات مکانیکی یا ترموستات فن کویل سقفی از پر فروش ترین ترموستات‌های برند هانیول در ایران است.
این ترموستات با کد T6373b1239 به بازار عرضه می‌شود و با کیفیت های متفاوتی در بازار موجود است.
اما نوع دیگری از ترموستات‌های هانیول با نام HALO  که از ترموستات‌های دیجیتال فن کویلی هانیول نسبتاً  فروش بیشتری از سایر ترموستات‌های ردیجیتال را دارد .

این ترموستات  هانیول با سری  کدT6861 است که به نام مدل HALO (هالو) هم شناخته می‌شود.

HALO یک ترموستات دیجیتال است که در آن از یک صفحه بزرگ LCD برای نمایش اطلاعات برای کاربر استفاده می‌شود. این مدل که صرفا برای بازار خاور میانه و شرق آسیا طراحی شده است دارای ظاهری زیباتر و شکیل تر نسبت به نمونه های دیگر است که این وی‍‍ژگی در کنار عملکرد عالی این ترموستات آن را به یک ترموستات ایده‌آل برای پروژه های ساختمانی تبدیل کرده است.

متاسفانه در سال های اخیر و با افزایش اقبال پروژه سازها به این محصول نمونه های تقبلی آن در مقیاس وسیع و کیفیت نازل روانه بازار شده است که علی رغم ظاهر مشابه با نمونه اصلی دارای اشکالات فراوان کارکردی است.

ترموستات اتاقی هانیول

ترموستات‌ هانیول با ویژگی های بسیار مناسب

  • با طراحی شیک و مدرن مناسب ساختمان های اداری ، مسکونی ، هتل
  • در دسترس بودن 2  مدل عمودی و افقی
  • طراحی بسیار باریک
  • نور پس زمینه شیک و زیبا به رنگ آبی سبز 
  • حلقه دور سفید یا سبز
  • پیکربندی دستگاه برای حالت های تک شیر برقی یا دو شیر برقی (سرمایش و گرمایش مستقل)
  • صفحه نمایش بزرگ با زبان انگلیسی و آیکون های نمادین
  • نصب و راه اندازی سریع و آسان
  • قابلیت تایمر برای روشن یا خاموش شدن دستگاه
  • انتخاب نحوه نمایش دمای اتاق و دمای انتخابی کاربر ( نمایش هر دو / نمایش یکی از آن‌ها )
  • انتخاب سرعت فن دستی یا اتوماتیک
  • قابلیت افزودن سنسور دما خارجی (اکسترنال)
  • فعال سازی مصرف بهینه انرژی با استفاده از کلید ذخیره سازی انرژی با کلید تردد ( کاربرد مخصوص هتل و اداره جات)
  • فعال سازی تابع چرخه ساعت CPH
  • نمایش دما به صورت سانتیگراد یا فارنهایت
  • قابلیت نگهداری از تنظیمات کاربر زمانی که برق قطع می‌شود ( با قطع برق تنظیمات دستگاه  از بین نمی رود )
  • قابلیت عملکرد برای جلوگیری از یخ زدگی سیستم تهویه
  • قفل کردن یا بازکردن بخشی / تمامی از صفحه کلید ترموستات
  • قابلیت محدود کردن دمای گرمایش یا سرمایش برای بهینه مصرف کردن انرژی
  • شناخته شده ترین ( و البته پر فروش ترین ) مدل از ترموستات دیجیتال، مدل هالو  HALO یا T6861 ساخته ی شرکت هانیول HONEYWELL می باشد.ترموستات هالو از سری ترموستات دیجیتال هانیول با قابلیت نصب و راه اندازی آسان، دو فصله و قیمت مناسب یکی از پرطرفدار ترین ترموستات دیجیتال حال حاضر جهان محسوب می شود. نمایندگی نظر به استقبال خوب مشتریان عزیز خود، تمامی ترموستات دیجیتال و آنالوگ هانیول را در مدل های ترموستات های فن کویل ، ترموستات گرمایش از کف ، پکیج و … به صورت تکی و عمده و با شعار فروش پایان یک معامله نیست بلکه آغاز یک تعهد است و با ارائه ی 3سال  گارانتی تعویض در خدمت شما خواهد بود