کمپانی هانیول جزء 20 شرکت برتر صنایع دفاعی و جنگ افزاری بشمار می آید. همانگونه که میدانید محصولات شرکت هانیول بسیار متنوع و با کیفیت میباشد که ازجمله محصولات آن میتوان به سیستمهای کنترل تهویه مطبوع از قبیل ترموستات آنالوگ هانیول ، ترموستات مکانیکی هانیول ترموستاتهای دیجیتال هانیول ، ترموسات های لمسی ( تاچ اسکرین ) ، ترموستاتهای ریموت خور هانیول ، ترموستات بی سیم هانیول ، شیرهای ترموستاتیک هانیول در اینچ های مختلف با استاندارد های بین المللی و ….

انواع دیگری از تجهیزات کنترل تأسیسات و تهویه مطبوع و سیتسمهای پیشرفته و مدرن که از آخرین تکنولوژیهای روز جهان بشمار میرود میتوان اشاره کرد.

شرکت هانیول در بسیاری از محصولات خود در سطح جهان پیشگام بوده و محصولاتش را به نقاط مختلف جهان صادر میکند که امروزه برند هانیول بعنوان یکی از پر فروش ترین برندها در سطح جهان است که در زمینه انواع ترموستات برای انواع فن کویل ها (فن کویل زمینی و فن کویل سقفی و فن کویل های کاستی) وهمچنین داکت اسپلیتها بکار میرود. شیر ترموستاتیک و ترموستات‌هانیول در انواع پکیج های سرمایشی و گرمایشی قابل استفاده میباشند و باتوجه به تنوع آنها در کاربری ، ترموستات‌ها نیز متنوع خواهند بود.

اما آنچه در بازار ایران با عنوان ترموستات اصل هانیول عرضه می‌شود با توجه به مشخصات ترموستات اصلی هانیول و اظهارات فروشندگان و همچنین روابط حال حاضر اقتصادی و سیاسی ایران و امریکا جای تأمل دارد که آیا ترموستات‌های عرضه شده در بازار تأسیسات ایران وشرکتهای وارد کننده ترموستات چگونه قادر به واردات ترموستات‌هانیول و دیگر محصولات برند هانیول ازقبیل انواع شیرهای ترموستاتیک و تجهیزات کنترل هوشمند دیجیتال تهویه میشوند ازسوی دیگر با فرض امکان واردات محصولات هانیول قیمتهای عرضه شده در بازار تأسیسات کشور از ترموستاتهای دیجیتال هانیول و تجهیزات کنترل تهویه تأملی دیگر را به خود معطوف میدارد که تعجب هر صاحب نظرمتخصص و مطلعی را برمی انگیزد که محصولی با کیفیت و تنوّع و قابلیت هانیول ممکن است با طی مسافتی طولانی از کشور امریکا وارد آسیا شود و با در نظر گرفتن تمام هزینه های حمل و نقل و گمرکی بتوان با قیمتی رقابتی نسبت به تولیدات داخلی عرضه شود. البته آنچه در خصوص برند هانیول عنوان می‌شود دیگر برندهای اروپایی و امریکایی و بطور کلی خارجی را در بر میگیرد، برندهای مانند زیمنس و ایمیت که در حقیقت آلمانی و ایتالیایی هستند. اما سؤالاتی که درباره هانیول مطرح است درمورد آنها نیز مطرح می‌شود و اینکونه سؤالات راجع به صنایع دیگر هم وجود دارد که در واقع برای متخصصان در هر صنعتی بی پاسخ نیستند و خوانندگان متخصص و مطلع و أهل اشاره وانصاف قضاوتی منصفانه خواهند داشت. در بازار تأسیسات سؤالات مشتریان و پاسخ های فروشندگان گواهی دیگر برتأمل صاحب نظران در مورد برندهای خارجی و وارداتی است ،که این مطلب نیز در صنوف دیگر از صنعتها مشاهده می‌شود. سؤالاتی از قبیل آیا چینی است؟ یا امریکایی ؟ یا آلمانی ؟ ساخت کجاست؟

پاسخ اینکه ما اصل میفروشیم، اصل هانیول است وآنچه در جای دیگر است اصلی نیست، و یا این اصل زیمنس است و زیمنس اصلی نزد ماست ، پس این اظهارات وأمثال اینها خبر از بودن فرعی میدهد که احتمالا بیشتر از اصل برندهای مشهور است.

در حقیقت برند فروشی کار آسانی است و عموماً مصرف کنندگان نیز بدنبال برندهای معروف و مشهورند و این روال تنها مربوط به هانیول و زیمینس و ایمیت در صنعت کنترل تهویه نمیباشد بلکه در اغلب صنایع در ایران ساری و جاری است و باید پرسید چرا با وجود تولیدات داخلی مردم هنوز به خرید محصولاتی با برندهای خارجی میپردازند هرچند برخی از مصرف کنندگان به اصل نبودن محصول مورد خریدشان اذعان دارند ولی باز همان را می خرند ؟ تحقیقات انجام شده دراین باره از حربه ها و تکنیک های روانشناختی خبر میدهد که فروشندگان معمولا برای فروش کالای خود از این حربه ها استفاده میکنند که آسان ترین این تکنیکها، برند فروشی است.

ولی این تمام مطلب نیست و عواملی مانند پایین بودن کیفیت برخی محصولات داخلی و بی اطلاعی مصرف کنندگان از تولیدات داخلی و عدم تنوع ترموستات‌های داخلی و بعلاوه ضعف اطلاع رسانی و تبلیغات لازم و در نهایت کم لطفی مصرف کنندگان داخلی و عدم حمایت مسؤولان محترم در فروش بیشتر برند های خارجی بی تأثیر نمیباشد. درکشور ایران تولید کنندگان داخلی با زحمت ومشقتهای بسیار محصولاتی در صنعتهای مختلف تولید وبه بازار عرضه میکنند تا بتوانند در ضمن توسعه اقتصاد کشور و کار آفرینی، همگام با آخرین تکنولوژی روز امریکا و اروپا کشور را از واردات بی نیاز نمایند. در موارد قابل توجهی از تولیدات داخلی دیده شده که یک محصول در نوع خود حتی نمونه خارجی ندارد چه جای آنکه رقابتی با برندهای خارجی داشته باشد. رقابت برخی از تولید کنند گان داخلی با برندهای خارجی مانند هانیول ، زیمنس ، ایمیت و … به گونه ای است که در محصولات دیجیتال کنترل تهویه پا به پای برندهای معروف حرکت نموده و در آنچه با عنوان ترموستات‌هانیول و زیمنس و ایمیت در ایران عرضه می‌شود پیشرفته تر و با کیفیتی بمراتب بالاتر عرضه می‌شود.

ترموستات‌های لمسی ( تاچ اسکرین ) با قابلیت کنترل باریموت ، ترموستات 24 ولت با خروجی آنالوگ 0 تا10 ولت (صفر تا ده ولت) ، ترموستات بی سیم ( وایر لس ) ، ترموستات ویژه فرمان به دمپر و خلاصه انواع ترموستات‌های دیجیتال برای فن کویل های سقفی و فن کویل های زمینی و انواع هواسازها و داکت اسپلیتها از محصولاتی است که تولید کنندگان داخلی موفق به عرضه آنها به بازار شده اند.

ثبت اختراع ترموستات دیجیتال تایمر و محصولی بی نظیر حتی در اروپا موسوم به دیجیکنترل از جمله تولیدات منحصر بفرد داخلی وحاصل تلاشهای علمی مهندسان الکترونیک کشور عزیزمان ایران میباشد.

حال آنچه عرض شد بمعنی نفی کلی محصولات کنونی هانیول موجود در بازار امروز نیست بلکه غرض این بود که بدانیم ترموستات‌های هانیول عرضه شده در بازار باکیفیت های متفاوتی از یکدیگر میباشند و خوب است که مصرف کننده گان و مشتریان محترم با مطالعه و شناخت بدنبال خرید خود بروند تا بصرف ادعای فروشندگان از اصل بودن ترموستات‌هانیول ، زیمنس، و یا هر برند دیگری از محصولات ارائه شده فریب نخورند و با شناخت و اطلاع ترموستات مورد نظر خود را خریداری نمایند.