توصیه های یک استاد به وزیر بهداشت

وقتی وزیر می‌گوید: من حکم می‌کنم!

خود را به مقامات عالی کشور نچسبانید، اجازه بفرمایید کار خوبتان را مقامات ملاحظه بفرمایند و تایید کنند، نه شما دیگران را با این گونه عبارات تحت الشعاع قرار دهید!

نمی دانم چطور باید پاسخ آقای نمکی صاحب منصب را در کشورمان بدهم که خدای ناکرده مشکل ساز نشود.

حتی برای بنده با سی سال خدمت در وزارت علوم و دانشگاه با پرونده ای کاملا شناخته شده از هر حیث!  پس از همان چیزی که بلدم و عرف ما دانشگاهیان است در قالب اکادمیا استفاده می کنم، یعنی بکار بردن کلمه استاد البته در این مورد دانشیار بهره می گیرم و بدینوسیله از سیاسی گری دور می شوم؛ چیزی که الحمدالله هیچ وقت اهل آن نبودم. همانطوریکه اهل ایران اسلامی با افتخار همیشه بوده ام !
در روز27 آبان در خبرها احتمالا مزاحی از یکی از اساتید وزارت بهداشت که منصب بلندی هم در وزارت بهداشت دارد دیدم که که حقیقتا علی رغم خسته بودن بر خود امروز واجب دیدم که از کیان دانشگاهیان و بخصوص خودم شدیدا در مقابل این – دانشیار دارو ساز ولی نمی دانم چطور ایمونولوژیست- دفاع کنم و کمی درس معرفت به این استاد اسوه اخلاق و با نمک یاد دهم.

چاره ای واقعا نیست وقتی ادب رعایت نمی شود اگر نگویی و ننویسی از لطف عالمتاب الله دور می افتی و من نمی خواهم دور از آن باشم. عین این مزاح بشرح ذیل :
وزیر بهداشت اعلام کرده:  نظام تحقیقاتی دانشگاهی کشور چه کرده است؟ کدام مقاله را به وزیر وقت داده که اگر این کار را انجام دهی، نظام ارائه خدمت به سمت و سوی بهتری می‌رود؟ در مورد کرونا، یک مدل به بنده بدهید که پیش‌بینی‌ها درست بوده باشد. حتی یکی از پیش‌بینی‌ها هم درست نبوده است.

تصور بنده این است که افراد قبل از گرفتن سمت و یا در دوران داشتن پست های حساس می بایستی هر از گاهی مورد ارزیابی های روحی و روانی قرار بگیرند، چه بسا تحت فشار های گوناگون و عدم موفقیت های پی در پی و مورد تمسخر گرفتن پشت سرهم در رسانه ها و مدیا ممکن است انسان را از حالت عادی خارج و به فضای توهم سوق دهد که ان موقع هم برای خود شخص این مطلب خطرناک و هم برای ملت بسیار خطرناک است.  تصور می کنم همه با این جمله موافق باشند، استاد عزیز ما از نظر بنده تحت شرایط فوق هستند و بنده به عنوان یک همکار دانشگاهی به ضرس قاطع تصور می کنم شامل کلیه بندهای پروتکل روحی روانی فوق هستند؛
برای مثال جملاتی از این استاد دانشگاه را در زیر ملاحظه کنید:
– در مدیریت کرونا کاری کردیم کارستون که اروپایی ها روی خط با ما بودن!
– در ساخت واکسن معرکه ای به پا خواهیم کرد!
– بدون مدیریت ویژه به عنوان یک ایمونولوژیست و کسی که ۳۰ سال سابقه فعالیت در بخش بهداشت کشور را دارد، در فاز اول در باتلاق کرونا مانده بودیم، به طوری که اگر افسار کار را به گروهی که فکر می کردند می توانند راهگشا باشند سپرده بودم کار تمام بود.
– به عنوان وزیر عمل گرا روی حرف مفت غش نمی کنم !                                                                 – امروز یکی از موثرترین زیرساخت های خدمت را به نام نظام شبکه ای داریم، گفت: با استفاده از همین ظرفیت توانستیم موج اول کرونا را کنترل کنیم !
– بخش سلامت مدبرانه ترین نوع مدیریت را ارائه کرد و قدمی بدون برنامه برنداشت ولی کووید مشکل نظام سلامت نیست!
– در همه دنیا اقتصاد تحت تاثیر بیماری قرار گرفت اما برعکس تمام کشورها، اینجا وزارت بهداشت به اقتصاد کمک کرد تا ببینیم چطور در شرایط همه گیری می توان از بخش اقتصادی کشور حمایت کرد !
– باید مراکز سرپایی را توسعه دهید و طرح محله محور را گسترش دهید، در عین حال که مدیریت را از دست ندهید!
– مدیریت را نباید از دست بدهید وگرنه بازی را باخته اید. با هیچ کسی هم تعارف نکنید، فرمانده عملیات در کشور بنده هستم و حکم می کنم مبادا به دلیل ملاحظات منطقه ای، قسمتی از کار از دست شما دربیاید، مدیریت با ما است !
باید توجه داشته باشید که محوریت کار در اعمال محدودیت ها و طرح جامع محله محور بر عهده وزارت بهداشت است!
– ویروس مرتب با ما شطرنج بازی می کند!
–  به جز اکسیژن و مراقبت هیچ چیز به کار بیمار کووید نمی آید، اظهار کرد: اکسیژن کم و زیاد هر دو بیمار را می کشد، بنابراین نیازمند کمیته اکسیژن تراپی در بیمارستان ها هستید. همچین علاوه بر تشکیل کمیته مرگ و میر، اطلاعات را با یکدیگر به اشتراک بگذارید !
– از این داروها در پروتکل درمانی استفاده کنیم ولی دچار توهم هم نشویم !
– و جملات دیگر از همین جنس که در خبرها مشاهده شده است

من نمی دانم چون پزشک و روانپزشک نیستم ولی به هر حال سنی از بنده گذشته و نزدیک به ٥٥ سال شاید به مکتب و کلاس درس رفته ام  و با افراد زیادی در ارتباط بودم. تصور می کنم این استاد تحت فشار های فوق الاشاره به قول خارجی ها freaked out کرده است و باید سریعا حمایت شود.

در خصوص خبر اول هم درباره دانشگاه و دانشگاهیان و مقالات به ترتیب از روز دوم واگیر فقط به مقالات حقیر در اینجا  مراجعه بفرمایید.

البته من شواهد زیادی دارم که این استاد عزیز روزانه دنبال کرده اند ولیکن مرور مجدد آنها ایرادی ندارد. انبوهی از مقالات بسیار مفید ( outstanding )  دیگر هم توسط همکاران دانشگاه های سراسر کشور موجود است که اگر هدف خدمت و قبول واقعیت های غیر توهمی (مدیریت را نباید از دست بدهید وگرنه بازی را باخته اید. با هیچ کسی هم تعارف نکنید، فرمانده عملیات در کشور بنده هستم و حکم می کنم مبادا به دلیل ملاحظات منطقه ای، قسمتی از کار از دست شما دربیاید، مدیریت با ما است !) باشد می توان از آنها برای ساماندهی شرایط بسیار نامطلوب مدیریت کرونا ( نزدیک به ٥٠٠ نفر، مجدادا انسان ! در روز بصورت رسمی و شاید بالای ١٥٠٠ نفر غیر رسمی ) استفاده کرد.

یک نکته آخر که مطمئنم کسی دیگر در کشور نخواهد گفت ولی بنده غیر سیاسی و صادق به این کشور و ملت به خود اجازه می دهم که به این همکار دانشگاهی ام عرض کنم، این است که این مقدار خود را به مقامات عالی کشور نچسبانید، اجازه بفرمایید کار خوبتان را مقامات ملاحظه بفرمایند و تایید کنند، نه شما دیگران را با این گونه عبارات تحت الشعاع قرار دهید! به حق محمد و اله.

* استاد نمونه کشور در مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران و بنیانگذار مقاوم سازی و مدیریت بحران کشور

کد خبر 1457787