به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از سازمان ملی استاندارد،کنترل آلودگی در بسیاری از فعالیت های تولید و تحقیق ضروری است. استفاده از اتاق های تمیز، همراه با رویه ای دقیق و سختگیرانه، این کنترل را میسر می سازد و استانداردهای ایزو برای اتاق های تمیز که اخیراً بازنگری شده اند، می توانند در این زمینه یاری رسان باشند.

تولید مواد غذایی، دارویی، صنایع خودرو و هوافضا برخی حوزه هایی هستند که در آنها اتاق های تمیز کنترل و دسته بندی شده، حیاتی می باشد. اتاق های تمیز، جایی است که آلودگی و غبار موجود در هوا در آن به شدت کنترل می‌شود. بدون کنترل موثر، آلودگی می تواند اثر تخریب کننده ای بر محصولات و فرآینده ها داشته باشد.
ایزو مجموعه ای از استانداردهای خود را به اتاق های تمیز اختصاص داده که در آن‌ها اقدامات و رویه های مورد نیاز برای مدیریت ریسک آلودگی تعیین شده است. دو استاندارد اول این مجموعه به تازگی به روز شده و حاوی جدیدترین فناوری ها و الزامات مورد نظر بازار است.

استانداردهای ISO ۱۴۶۴۴-۱:۲۰۱۵ – اتاق های تمیز و محیط های کنترل شده مرتبط-
بخش
۱: دسته بندی خلوص هوا از طریق غلظت ذرات و ISO ۱۴۶۴۴-۲:۲۰۱۵- اتاق های تمیز و محیط های کنترل شده مرتبط-
بخش
۲: نظارت برای ارائه مدرک عملکرد اتاق تمیز مرتبط با خلوص هوا از طریق غلظت ذرات، چارچوبی را برای دسته بندی و نظارت بر غلظت هوا در اتاق های تمیز را ارائه می کنند.
کمیته فنی ISO/TC ۲۰۹ به سرپرستی سازمان استاندارد آمریکا (ANSI) و با نظارت موسسه علوم و فناوری های زیست محیطی (IEST) اقدام به تدوین این استانداردها نموده است.