به گزارش تاسیسات نیوز،ایرج حامدیزاد مدیر بهینه سازی انرژی در بخش ساختمان شرکت بهینه سازی مصرف سوخت گفت: چنانچه مصرف بالای انرژی در کشور کنترل نشود شاهد خسارت جبران ناپذیری روی محیط زیست خواهیم بود.

وی تصریح کرد: نتایج مطالعه انجام شده از سوی شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و بررسی ۶۰۰۰ موتورخانه در ساختمانهای کشور به صورت پایلوت، نشان می‌دهد با تنظیم مشعل و معاینه فنی موتورخانه‌ها حدود ۱۵ تا ۲۵ درصد میزان مصرف سوخت و به دنبال آن ۹۰ تا ۹۵ درصد میزان انتشار گاز سمی منوکسید کربن کاهش می‌یابد.
مدیرت بهینه سازی انرژی در بخش ساختمان شرکت بهینه سازی مصرف سوخت گفت: متاسفانه با توجه به هزینه‌های مصالح ساختمانی و اولویت نداشتن مصرف انرژی در ساختمانها بویژه کلانشهرها، هم اکنون اولویت جدی برای الزامهای زیست محیطی در ساختمانها وجود ندارد.
حامدیزاد افزود: با این حال با دخالت دادن ملاحظات زیست محیطی در فرآیندهای برنامه‌ریزی و بهره‌گیری از دانش تنظیم شرائط محیطی در طراحی شهری به منظور کاهش مصرف انرژی در بعد کلان و فرادستی ساختمان و با توجه به این‌که زیرساختهای اجرای الزامات زیست محیطی از جمله تامین بعضی از مصالح و تجهیزات، دانش بهره‌برداری صحیح، تدوین قوانین، دستورعملها و استانداردها تا حدودی فراهم شده است.
به گفته یزدا از آن جا که طرح افزایش کارایی موتورخانه‌های کشور از سوی شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در حال پیگیری است امیدوارم بحث بهینه‌سازی و اقدامات زیست محیطی در کنار هم مورد توجه واقع شود و در اولویت کاری مسئولان قرار گیرد. ‌
ایشان از جمله ضرورتهای اجرای الزامهای زیست محیطی در فرایند تولید و بهره‌برداری ساختمان را کاهش تولید آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای و کاهش وارونگی هوا بویژه در کلانشهرها در فصول سرد سال، کاهش وابستگی به واردات انواع سوخت و ایجاد فرصت برای صادرات گاز طبیعی و کاهش آلودگی درون ساختمان و در نظر گرفتن سلامت ساکنان اعلام کرد.
مدیر بهینه سازی انرژی در بخش ساختمان شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت ادامه داد: باتوجه به تمرکز متخصصان روی آلودگی ناشی از خودروها و وسائل نقلیه باید به آلودگیهای زیست محیطی تحت تاثیر صنعت ساختمان نیز توجه داشت؛ ضمن این‌که منابع ثابت مانند موتورخانه‌های گرمایشی، بخاریها و آبگرمکنها نیز از منابع آلودگی هوا به شمار می‌روند.
حامدیزاد ادامه داد: از سوی دیگر رشد روز افزون ساخت وسازهای شهری با مصرف انرژی برای تولید مصالح ساختمانی، انتشار گرد وغبار ناشی از عملیات ساختمانی، آلودگیهای شیمیایی ناشی از تولید مصالح ساختمانی، آلودگیهای گازی و ذرات معلق ناشی از حمل و نقل مصالح ساختمانی و تولید زباله‌های ساختمانی همراه است که سبب بروز انواع آلودگیهای زیست محیطی و همچنین افزایش میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در اتمسفر می‌شود.
وی گفت: براین اساس برنامه ریزی در جهت ساخت وسازهای سازگار با محیط زیست و دستیابی به استانداردهای ساختمان سبز و رعایت الزامهای زیست محیطی در فرایند تولید و بهره‌برداری ساختمان نقش فراوانی در کاهش آلودگیهای ناشی از مصرف سوخت فسیلی و افزایش بهره‌وری انرژی در ساختمانها دارد.