به گزارش تاسیسات نیوز، در پی سفر موگرینی به ایران و بحث در حل برخی مسائل، انرژی، مسئله ای است که ایران با اتحادیه اروپا به توافق خواهد رسید.

یادداشت همکاری‌های ایران و اتحادیه اروپا در جریان سفر «فدریکا موگرینی» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و کمیسیونرهای این اتحادیه به جمهوری اسلامی ایران، در زمینه انرژی منتشر شد.
در این یادداشت طرفین بر شروع گفت‌ و گوی سطح بالا با هدف ایجاد اعتماد بین سهامداران دو طرف، ایجاد شرایط سرمایه‌گذاری تامین امنیت عرضه انرژی، ترویج استفاده از انرژی‌های پاک، مدیریت مصرف و افزایش بهره‌وری انرژی، ترویج بازار کارآمد و شفاف انرژی، انتقال دانش و فناوری و تشویق تجارت انرژی (و تامین مالی و حمل و نقل آن) تاکید کرده‌اند.
همچنین اعلام شد: گفت‌ و گوهای دو طرف درباره انرژی، بر مبنای ارزیابی‌های هیات تخصصی اتحادیه اروپا در تهران و اولویت مشخص شده، قرار خواهد داشت.
علاوه براین دو طرف درباره موضوع‌های اصلی در زمینه نفت و گاز، تبادل اطلاعات در زمینه راهبرد‌های عرضه و تقاضا، شرایط سرمایه‌گذاری در ایران، توسعه زیرساخت‌های صادرات ایران، همکاری در عرصه‌های بین‌المللی و همکاری در زمینه‌های بالادستی و‌ پایین‌دستی تاکید کردند.
برابر این یادداشت همکاری، در بخش برق نیز بر تبادل اطلاعات راجع‌به راهبردها و توسعه زیرساخت‌ها، گفت‌ و گو درباره چارچوب قانونی شفاف برای جذب سرمایه، همکاری در مورد بهره‌وری انرژی و انرژی‌های تجدیدپذیر، جمع‌آوری اطلاعات درباره بهره‌وری انرژی، فرصت‌های پیش‌بینی شده در میثاق شهرداران و پیگیری توافق پاریس تصریح شده است.
ایران و اتحادیه اروپا همچنین ایجاد یک مجتمع تجارت انرژی با مشارکت نهادهای دولتی، تولیدکنندگان و… برای تحلیل شرایط و ایجاد فضای مناسب برای سرمایه‌گذاری را خاطرنشان کردند. در همین زمینه مقرر شد تا نمایندگان دو طرف برای هدایت گفت‌ و سفر موگرینیگوها تعیین شوند.